آیا این آگهی ها واقعی هستند؟ معاوضه لوازم شخصی با غذا!

آیا این آگهی ها واقعی هستند؟ معاوضه لوازم شخصی با غذا! به گزارش رصد کالا، ایران نوشت: بیشتر موارد آگهی شده، وسایل مربوط به کودکان است مانند عروسک، سه چرخه، کتاب اول ابتدایی و اسباب بازی که احساسات مردم را تحریک می کند یا بنظر می رسد برخی از این آگهی ها کاملاً هدفمند و با برنامه ریزی به انجام می رسد



شاید شما هم از این دست آگهی ها دیده اید: «معاوضه عروسک با تخم مرغ»، «معاوضه کتاب درسی با روغن»، «معاوضه کفش زنانه با برنج» و آگهی های دیگری که بتازگی در فضای مجازی برای معاوضه وسایل شخصی و اثاثیه منزل با مواد غذایی منتشر می شود.
بدون شک در نگاه اول، این آگهی ها بسیار دردناک به نظر می آید و حس فقر و گرسنگی آگهی دهنده تا مغز استخوان مخاطب را می سوزاند. در هر صورت، فقر واقعیتی است که نمی توان آنرا نادیده گرفت و مردم هم علاقمند به کمک به همنوعانشان هستند. ولی واقعاً پشت همه این آگهی ها، خانواده ای گرسنه منتظر تماس شماست تا عروسکش را به شما بدهد و یک کیلو برنج یا چند تا تخم مرغ بگیرد؟ و یا کلاهبرداران و باندهای حرفه ای تکدی گری در کارند و یا خلاقیتی نو برای...؟
من می خواهم به چند نفر زنگ بزنم اما متوجه می شوم با هیچ یک از این آگهی دهنده ها نمی توان تلفنی صحبت کرد. بیشتر آنها شماره تماس خودرا مخفی کرده اند و فقط امکان چت وجود دارد یا اگر تلفنی در آگهی درج شده، کسی به آن تماس پاسخ نمی دهد. بر خلاف دیگر آگهی دهنده هایی که همیشه به گوش هستند، تماس تلفنی با این افراد نتیجه ای ندارد اما با دقت بیشتر در این آگهی ها نکات قابل توجهی به چشم می خورد.
یکی از آگهی دهنده هایی که درخواست «معاوضه کتاب درسی با برنج و روغن» دارد و آدرس خودرا نازی آباد اعلام نموده است، هر روز دست کم یک دفعه آگهی خودرا به روز می کند. او به جهت اینکه تاریخ آگهی خودرا به روز کند و آنرا از نردبان آگهی ها بالا ببرد، باید هر بار هزینه ای از ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان پرداخت کند و این موضوع، باور به مستأصل ماندن او را سخت می کند.
این تنها آگهی «معاوضه کالا با مواد غذایی» است که تلفن آگهی دهنده در آن درج شده است و بنابراین سماجت زیادی برای تماس با او به خرج می دهم. آگهی دهنده پاسخگوی تلفن نیست اما در پاسخ به پیامک ها با ضدونقیض گویی ادعا می کند که خودش نیازمند نیست و می خواهد برای زن سالمندی مواد غذایی جمع کند.
جای خالی خیریه های مردمی
همچنان که بیشتر کسانی که فقیرند، متکدی نیستند، همه متکدیان نیز لزوماً فقیر نیستند. ظاهراً تکدی گری به یک شغل برای برخی تبدیل گشته و گهگاه آنرا با استفاده از شیوه های جدید، به روز می کنند. سوءاستفاده از شیوه های خاص برای تحت تأثیر قرار دادن مردم، شگرد این گروه هاست و به نظر می آید حالا استفاده از فضای مجازی به یک ترفند جدید برای آنها تبدیل گشته است. نخستین بار که یک آگهی برای تعویض وسیله ای با برنج و روغن انتشار یافت، خیلی ها را تحت تأثیر قرار داد، ولی حالا انگار می توان آسان تر اظهار داشت که این نوع آگهی ها به یک شیوه جدید برای متکدیان حرفه ای و سوءاستفاده کنندگان تبدیل گشته است.
کافی نبودن سازکارهای موجود برای تحت پوشش قراردادن خانواده های بی بضاعت و کم بضاعت و کم تعداد بودن سازمان های غیردولتی فعال در این حوزه، از یکسو و فرصت طلبی کلاهبرداران از طرفی، بازشناسی نیازمندان واقعی را برای مردم بسیار دشوار می کند، ضمن آنکه احساسات آنان را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد، آنقدر که تصوری ناخوشایندتر از وضع و حال واقعی پیدا می کنند. دکتر مریم یوسفی، جامعه شناس، در اینباره می گوید: «این نوع آگهی ها به شدت احساسات مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد و بنابراین می تواند روشی برای سو استفاده قرار گیرد.»او درباره ی این که کلاهبرداران همیشه دنبال متد جدیدی هستند، توضیح می دهد: «ممکن است در ابتدا فرد یا افرادی به علت نیاز شدید، وسیله ای را آگهی کرده تا آنرا با مواد غذایی معاوضه کنند و این آگهی مورد توجه کلاهبرداران قرار بگیرد.
به هر حال همیشه افرادی هستند که با تحریک احساسات مردم تلاش می کنند آنها را سرکیسه کنند. در خیابان هم شاهدیم افرادی خودرا به شدت نیازمند معرفی می کنند، اما گاه متوجه می شویم اغلب این افراد یا عضو یک باند هستند یا از همین راه به ثروت زیادی رسیده اند.» برای افرادی که قصد دارند به فقرا کمک کنند تشخیص نیازمند واقعی از افراد فرصت طلب و راحت طلب دشوار و در شرایطی نا ممکن است. این جامعه شناس، راحت طلبی را یکی از دلیلهای روی آوردن به تکدی گری از طرف این افراد می داند: «کلاهبردارانی که با روش های مختلف تلاش می کنند خودرا بیچاره نشان دهند تا کمک مالی بگیرند، به طور معمول از راحت طلبی به این کار روی آورده اند نه فقط فقر. وقتی نانی که از این راه به دست می آید به این افراد مزه می دهد، دیگر دنبال کار نمی روند چون بدون زحمت می توانند پول خوبی به دست بیاورند.»
این جامعه شناس با تاکید بر لزوم فعالیت تشکل های مردم نهاد در زمینه خیریه می گوید: «بیشتر سازمان های مردم نهادی که در حوزه خیریه فعالیت می نمایند کارآمدی لازم را ندارند. این در شرایطی است که شکل گیری و فعالیت کارآمد چنین تشکل های مردمی در وضعیت فعلی بیش از گذشته اهمیت دارد تا مردم بتوانند با خیال راحت کمک های خودرا به دست مستمند واقعی برسانند.»

احساسات، سیبل آگهی دهنده ها
مرور آگهی های معاوضه لوازم شخصی با غذا، ابهامات زیادی را به ذهن می آورد. به عنوان مثال آگهی معاوضه تلویزیون چندین میلیون تومانی با برنج و روغن، منطقی به نظر نمی رسد. چرا آگهی دهنده، تلویزیون خودرا برای فروش آگهی نکرده تا با پول آن برنج و روغن بخرد که احیانا مقدار بسیار بیشتری هم می تواند به دست آورد؟
محمد، دانشجوی جوانی است که با چنین آگهی هایی روبه رو شده و بااینکه ابتدا قصد کمک داشته، اما در نهایت منصرف شده است. او می گوید: «اگر شهروندی به قدری مستأصل باشد که بخواهد وسایل مورد نیاز خانه خودرا با مواد غذایی معاوضه کند خیلی دردناک است، اما من وقتی این آگهی را دیدم، شک کردم. مورد آگهی شده با درخواست معاوضه تناسبی نداشت. شخصی می خواست تلویزیون ال جی مدل جدید را با ماکارونی معاوضه کند که منطقی به نظر نمی رسید. او می توانست با فروش تلویزیون، براحتی مواد غذایی مورد نظرش را بخرد، مگر آنکه قصد دیگری داشته باشد.»
این دانشجوی جوان به موضوع دیگری هم اشاره می کند: «بیشتر موارد آگهی شده وسایل مربوط به کودکان است مانند عروسک، سه چرخه، کتاب اول ابتدایی و اسباب بازی که احساسات مردم را تحریک می کند یا به نظر می آید برخی از این آگهی ها کاملاً هدفمند و با برنامه ریزی صورت می گیرد. بطورمثال منطقی به نظر نمی رسد کسی که اجاره آپارتمان در شهرک اکباتان را پرداخت می کند، برای معاوضه پنج متر سفره با برنج آگهی داده باشد.»
اغلــــب قریـــــب به اتفـــــاق ایــــن آگهی دهنده ها، پاسخگو نیستند اما آگهی های خودرا مرتب به روز می کنند و این موضوعی است که شاید تأییدکننده حرف های این دانشجوی جوان باشد.
شکی نیست که وضعیت اقتصادی، خیلی از اقشار مردم را به ستوه آورده و به تنگنا رسانده است، ولی به نظر نمی رسد پشت آگهی های معاوضه لوازم شخصی با غذا، فقر باشد یا دست کم می توان گفت بررسی های ما این طور نشان داده است. اما آن روی سکه هرچه باشد، بالاخره نمایان خواهد شد.
در هر صورت، این به خودی خود، یک جرم سایبری نیست، موضوع این است که شاید پشت این آگهی ها هدف دیگری مطرح باشد مانند کسی که درخواست دارد پنج متر سفره را با برنج معاوضه کند. آیا هدف آگهی دهنده این نیست که روان جامعه را هدف قرار دهد؟ برای پیگیری این مساله با مسئولان پلیس فتا نیز تماس گرفتیم ولی متأسفانه کسی حاضر به اظهارنظر در اینباره نشد.






بیشتر بخوانید: چرا بر «افزایش سن بازنشستگی» اصرار دارند؟




۴۶۲۱۷


منبع:

1401/10/11
14:24:42
5.0 / 5
468
تگهای خبر: اقتصاد , سفر , سكه , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها