عکس دنیای آفرود در مشت این خودرو ها است

عکس دنیای آفرود در مشت این خودرو ها است به گزارش رصد کالا، گجت نیوز نوشت: در اینجا به بررسی برخی از بهترین خودرو های دو دیفرانسیل تاریخ می پردازیم که با قابلیت های منحصربفرد خود نامشان را در صنعت خودروسازی جاودان کردند. در این فهرست، محصولاتی از جیپ، تویوتا، نیسان و دیگر برندهای مطرح حاضر هستند.


امروزه می توان خودرو های دو دیفرانسیل را تقریباً در تمام کلاس ها مانند SUV یا سدان مشاهده کرد. البته خودرو های دو دیفرانسیل جدید اکثرا چهار چرخ متحرک (AWD) هستند و قادرند هریک از اکسل ها را با قدرت متفاوتی بچرخانند. خودرو های دو دیفرانسیل اما میزان توان یکسانی را به چهار چرخ منتقل می کنند و از این حیث در مقایسه با اتومبیل های تک دیفرانسیل از قدرت بیشتری برای عبور از مسیرهای سخت و صعب العبور برخوردار می باشند. بنا بر این است که سیستم های دو دیفرانسیل اکثرا بر روی خودرو های SUV نصب می شوند. باوجود اینکه بشر از اولین روزهای ساخت اتومبیل در صدد ساخت سیستم های دو دیفرانسیل بوده، اما اولین محصول تجاری دو دیفرانسیل که بطور رسمی به تولید انبوه رسید، جیپ ویلیس است که قدمت آن به دوره جنگ جهانی دوم می رسد. بعد از آن، کمپانی های دیگری نظیر لندروور در انگلستان و تویوتا در ژاپن مبادرت به ساخت خودرو های دو دیفرانسیل خود کردند. اگرچه هر خودروی دو دیفرانسیل تولید شده، به صورتی حاوی دی ان ای جیپ ویلیس است، اما هریک تغییرات مثبتی را در آن به وجود آورده اند که منجر به پیشرفت چشم گیر این کلاس خودرو ها در طول ۸۰ سال قبل شده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ نمونه از بهترین خودرو های دو دیفرانسیل تاریخ که هریک با توانایی ها و قابلیت های خود نقش شایان توجهی در پیشرفت صنعت خودروسازی ایفا کرده اند. بهترین خودرو های دو دیفرانسیل تاریخ نیسان پاترول
اگرچه ممکنست نام برند نیسان پاترول به اندازه لندکروزر تویوتا دهان پرکن به نظر نرسد، اما واقعیت این است که خودرو های دو دیفرانسیل نیسان واقعا دستکمی از هیولاهای تویوتا نداشته و در بسیاری مواقع حتی عملکرد بهتری هم داشته اند. نسل اول Nissan Patrol در سال 1951، یعنی دقیقا همزمان با اولین نسل از لندکروزر روانه بازار شد و خط تولید آن تا همین امروز با قدرت ادامه داشته است. در ابتدا پاترول تنها در کشور ژاپن عرضه می شد؛ اما کمی بعد، موفقیت این خودرو در بازارهای داخلی موجب شد که صادرات آن به برخی مناطق دیگر نظیر استرالیا یا خاورمیانه شروع شود. صادرات نیسان به این کشورها شروع درخشش پاترول و معرفی آن به عنوان یکی از بالاترین خودرو های آفرودی بازار بود. این امر با رونمایی از نسل GQ از محصولات نیسان در سال 1987 تشدید شد؛ جایی که پاترول GQ موفق شد با بهره گیری از سیستم تعلیق مبتنی بر فنرهای پیچشی بر خانواده سری 60 لندکروزر تویوتا که همچنان از فنرهای شمشی استفاده می کردند، غلبه کرده و به فروشی باورنکردنی برسد. در سالهای اخیر، خاورمیانه به یکی از بازارهای مهم نیسان پاترول تبدیل گشته است. به همین جهت، این کمپانی محصولات مختلفی را بطور انحصاری برای این منطقه روانه بازار کرده است. همچون این محصولات می توان به نیسان پاترول NISMO اشاره نمود که 428 اسب بخار قدرت دارد. از جانب دیگر، این کمپانی ژاپنی هنوز تصمیمی برای ارائه Patrol به بازار آمریکا نگرفته است؛ هرچند که بتازگی محصولی جدید تحت نام نیسان آرمادا را در آمریکای شمالی عرضه نموده که پلتفرمی کاملا مشترک با پاترول داشته و در بسیاری بخش ها با آن مشابه است. سوزوکی جیمنی
قدمت سری محصولات Suzuki Jimny به سال 1970 بر می گردد؛ زمانی که این کمپانی ژاپنی از اولین خودروی جمع و جور دو دیفرانسیل خود تحت عنوان LJ10 رونمایی نمود. هدف این خودروی کوچک، دسترسی به مناطق کوچک تری بود که خودرو های چهار چرخ متحرک بزرگ تر قادر به دستیابی به آنها نبودند. در آن زمان، LJ10 به یک موتور دو زمانه با حجم 360 سی سی مجهز بود. بدین سبب انتظار سرعت و قدرت چندان بالایی از آن نمی رفت. با وجود این، جیمنی با وزن 600 کیلوگرمی خود خودرویی ایده آل برای در نوردیدن نواحی سنگلاخی و کوهستانی بود. این خودرو در ابتدا تنها در ژاپن تولید می شد. با این وجود در سال ۱۹۷۵ سوزوکی اولین کارخانه خارجی تولید این محصولات را در پاکستان راه اندازی کرد. این خودرو در ایالات متحده آمریکا تحت نام سامورایی ارائه شد و خیلی سریع به گزینه ای محبوب برای افرادی که بدنبال یک خودروی دو دیفرانسیل ارزان و کوچک بودند، تبدیل شد. از آن زمان تا به امروز سوزوکی همچنان به فرمول «موتور کوچک با بدنه سبک» خود وفادار مانده؛ بطوریکه تازه ترین نسل از این اتومبیل ها از یک موتور چهار سیلندر با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی بهره برده و همان طراحی همیشگی این خانواده را ارائه می دهد. موتور دو دیفرانسیل این خودرو نسبت دنده پایینی دارد که موجب می شود این محصول برای مسیرهای کوهستانی و آفرود مناسب باشد. جیپ رنگلر
جیپ Wrangler احتمالاً شبیه ترین محصول به جیپ ویلیس است و همچنان بسیاری خاصیت های فوق العاده که موجب شهرت سری خودرو های CJ جیپ در سرتاسر جهان شده بود را در خود دارد. نسل نخست از خودرو های رنگلر در سال 1987 روانه بازار شده و جایگزین سری خودرو های خانواده CJ-8 شد که محصولاتی محبوب، اما از مد افتاده بودند. به همین جهت، هدف از عرضه خودروی جیپ رنگلر به بازار، جبران این عقب افتادگی در مقایسه با دیگر SUV ها و ساخت محصولی بود که هم در آفرود و هم در جاده ها عملکرد ایده آلی داشته باشد. همچنین، کاهش مصرف سوخت نیز یکی دیگر از اهداف جیپ در تولید سری Wrangler به شمار می رفت. اولین نسل از خانواده حیپ رنگلر (YJ) تمامی خاصیت های بالا را ارائه می کرد؛ اما چراغ های مستطیلی آن موجب نارضایتی برخی علاقمندان به برند جیپ شده بود. در نسل دوم، جیپ بار دیگر از چراغ های گرد بهره برد و با بهره بردن از سیستم تعلیق مبتنی بر فنرهای پیچشی تجربه جاده ای بسیار بهتری را ارائه نمود. به این ترتیب، جیپ رنگلر به یکی از بهترین خودرو های دو دیفرانسیل تاریخ تبدیل شد. همین طور در سال 2007 هم سری JK این خانواده باوجود اینکه از یک موتور 3.8 لیتری V6 استفاده می کرد و در مقایسه با رقبا کندتر بود، توانست موفقیت نسل های قبل را تکرار کند. جیپ همین طور در سال 2017 هم از سری JL خود به همراه جیپ رنگلر 4xe رونمایی نمود که اولین خودروی الکتریکی این کمپانی به شمار رفته و نشان از برنامه ریزی گسترده این کمپانی برای آینده داشت. آئودی کواترو
قبل از عرضه آئودی کواترو، خودرو های دو دیفرانسیل بطور معمول اتومبیل های آفرودی سنگین وزن و تنبلی بودند که رانندگی درون جاده ها چندان اهمیتی برایشان نداشت. با وجود این، غول خودروسازی آلمانی این رویه را تغییر داد. نقطه شروع پروژه Quattro استفاده از سیستم انتقال قدرت یک خودروی فولکس واگن ایلتیس درون یک خودروی آئودی 80 بود. نتیجه این کار خودروی شگفت انگیزی بود که در برف و یخ عملکرد بسیار مناسبی داشت. همین مورد موجب شد که مسئولین وقت این کمپانی برای ادامه این پروژه چراغ سبز نشان دهند. البته در آن زمان مدیران آئودی هنوز درباب پتانسیل فروش این خودرو ها مردد بودند! نمونه اولیه Audi Quattro خودرویی بددست و سنگین بود. به همین جهت یورگ بنسینگر، مهندس ارشد آئودی تصمیم به توسعه خودرویی با یک سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل گرفت که سبک تر و سریع تر از نمونه اولیه باشد. نتیجه این تلاش، تولد سیستم اصلی کواترو بود که برای اولین بار در خودرویی تحت همین نام به کار گرفته شد. این خودرو بلافاصله بعد از تولید در مسابقات رالی جهانی افتخارآفرینی کرد و برای سه سال پی در پی به عنوان قهرمانی این رقابت ها دست یافت. خودروی آئودی کواترو نه فقط نشان داد که اتومبیل های دو دیفرانسیل پتانسیل استفاده در خودرو های سواری را دارند؛ بلکه توانایی این دسته سیستم های انتقال قدرت در ارائه سرعت بالا را هم به رخ کشید. تکنولوژی Quattro به کرات در نسل های بعدی از خودرو های سواری آئودی هم به کار رفت و توسعه آنها تا به امروز ادامه پیدا کرده است. لندروور رنج روور
نسخه اول خودروی انگلیسی رنج روور طرفداران دوآتشه زیادی داشت؛ بطوریکه حتی چندین نفر از خاندان سلطنتی هم مشغول رانندگی با یکی از این خودرو های مشاهده شده بودند. این خودرو را باید اولین SUV لاکچری دنیا به شمار آورد؛ هرچند که نسل های اولیه این خودرو فقط با هدف سرکشی کشاورزان و ملاکان به زمینهای کشاورزی تولید شده بودند. در عین حال استقبال کشاورزان ثروتمند بریتانیا از Range Rover، کمپانی لندروور را بر آن داشت که مدلهای مختلفی از این خودرو را با قابلیت هایی منحصربفرد روانه بازار کند؛ قابلیت هایی که تا قبل از آن در هیچ خودروی شاسی بلندی دیده نشده بود. اگرچه تعبیه قابلیت ها و توانایی های مختلف همیشه یکی از اهداف مهم لندروور در ساخت خودرو های رنج روور بوده؛ اما این خودرو ها هیچگاه توانایی فنی خودرا از دست ندادند. در سال ۱۹۷۷ مدلی دستکاری و بهینه سازی شده از رنج روور موفق شد برنده ماراتون سیدنی-لندن شود و چند سال بعد، نمونه ای مسابقه ای از این خودرو هم پیروز رالی پاریس داکار شد. باوجود این همه موفقیت، پای خودرو های رنج روور تا سال 1987 به آمریکای شمالی باز نشد. در عین حال، بمحض ورود، این خودرو ها با استقبال فراوانی در آمریکا روبرو شدند؛ بطوریکه تعداد زیادی از سلبریتی ها نظیر وین دیزل یا جاستین بیبر، بارها سوار بر یک خودروی Range Rover مشاهده شده اند. مرسدس بنز کلاس G
دقیقا مثل خودروی رنج روور، مرسدس بنز کلاس G نیز یکی دیگر از بهترین خودرو های دو دیفرانسیل تاریخ است که در ابتدا برای کشاورزان ساخته شد؛ اما به مرور زمان سایر افراد نیز از آن استقبال کرده و به تدریج مدلهای مدرن تری از آن برای جوامع شهری طراحی و تولید شد. مدلهای قدیمی از این خودرو که گاهی با نام جی واگن هم شناخته می شود، طراحی و ساخت ساده تری داشتند. بدین سان نسل های پیشین از این محصول قابل اطمینان تر بوده و آسان تر تعمیر می شدند. با وجود این، مدلهای جدید از خودرو های کلاس G مرسدس بنز گرانقیمت تر بوده و بیشتر قشر ثروتمند جامعه را هدف گرفته است. البته افرادی که قصد دارند خودرو های کلاس G مرسدس را فقط برای رانندگی آفرود خریداری کنند، می توانند گزینه های مناسبی با قیمت های بسیار ارزان تر را در بازار پیدا کنند. مرسدس البته همچنان مدل هایی از این خودرو را برای ارتش تولید می کند. به همین جهت بعضی اوقات می توان نمونه هایی از جی واگن های اضافی ارتش را در حراج های مختلف با قیمت هایی بسیار پایین تر از یک خودروی نو سری G پیدا کرد. Lancia Delta HF
اگر آئودی کواترو را اتومبیلی بدانیم که ایده ساخت خودرو های رالی دو دیفرانسیل را پایه ریزی کرد، در این صورت لانچیا دلتا HF خودرویی بود که ثابت کرد خودرو های دو دیفرانسیل برای رالی تولید شده اند! این خودرو با موتور دو لیتری توربوشارژ خود عملکردی توقف ناپذیر در مسابقات رالی مختلف داشت و از سال ۱۹۸۷ به بعد موفق به کسب ۴۶ مقام اولی در مسابقات قهرمانی رالی جهان شد؛ بطوریکه به مدت شش سال متوالی، هیچ خودروی دیگری قادر به رقابت با این هیولای کوچک ایتالیایی نبود! این عملکرد اعجاب انگیز موجب شد که لانچیا دلتا اچ اف و اچ اف اینگرال به الگوهایی برای طراحی خودرو های دو دیفرانسیل مناسب برای رالی تبدیل شوند و در سالهای اخیر میان بالاترین و گران ترین محصولات کلکسیونی بازار جای گیرند. لندروور سری ۱
بعد از مشاهده موفقیت باورنکردنی خودروی جیپ ویلیس در جنگ جهانی دوم، کمپانی بریتانیایی Rover تصمیم گرفت خودروی دو دیفرانسیل آفرودی مخصوص به خودرا بسازد تا حمل و نقل در طبیعت پر از شل و لای انگلستان را برای رانندگان هموار کند. نتیجه این تلاش انگلیسی ها، یک خودروی SUV به نام لندروور بود که در نمایشگاه خودروی آمستردام در سال 1948 رونمایی گردید. این خودرو خیلی سریع توجه کشاورزان و زمین داران بریتانیایی را به خود جلب کرد؛ بطوریکه در زمانی بسیار کوتاه، کمپانی روور نزدیک به ۸۰۰۰ سفارش برای محصول جدیدش دریافت کرد! علاوه بر این، ارتش بریتانیا هم تعداد کمی از این خودرو را خریداری کرد تا به این ترتیب، همکاری میان ارتش و این خودروساز که تا به امروز هم پایدار می باشد، شکل گیرد. سری نخست لندروور البته حتی برای زمان خود هم سواری بسیار سختی ارائه می داد. قدرت این خودرو تنها ۵۰ اسب بخار بود و تغییر دنده آن فقط بوسیله دسته ای فلزی بیرون زده از کف خودرو امکان پذیر بود. با وجود این، لندروور زمینهای زراعی گل آلود انگلستان را بهتر از هر خودروی دیگری طی می کرد. به همین جهت توانست نام خودرا در بین تاثیرگذارترین و بهترین خودرو های دو دیفرانسیل تاریخ ثبت کند. تویوتا لند کروزر
لندکروزر، قدیمی ترین خودروی تویوتا بشمار می رود که خط تولید آن از سال ۱۹۵۱ تا به امروز پابرجا است و همچنان با قدرت ادامه دارد. این خودرو در ابتدا به عنوان ماشینی برای جابجایی نیروهای پلیس شناخته می شد؛ اما قابلیت های آفرود کم نظیر در کنار کیفیت فوق العاده ساخت به تدریج آنرا به اتومبیلی محبوب در بین مردم بر سر زبان انداخت. به گزارش مجله تویوتا، تا به امروز بیش از ده میلیون دستگاه از خودروی Toyota Land Cruiser در سرتاسر جهان به فروش رسیده و مطمئنا با رونمایی از نسل دهم این خودرو در سال 2022 این آمار به طرز شایان توجهی افزایش خواهد یافت. هر نسل از خودرو های لند کروزر تویوتا همان عملکرد مطمئن همیشگی این خودرو ها را ارایه داده و از حیث اطمینان و قابلیت ها در شمار بهترین های نسل خود به شمار می روند. با وجود این، اگر تنها قابلیت های آفرود را ملاک بگیریم، به عقیده بسیاری کارشناسان، خودرو های سری ۸۰ لندکروزر کامل ترین پکیج ممکن را به رانندگان ارائه می دادند؛ بطوریکه حتی طراح ارشد مدلهای جدیدتر سری ۳۰۰ لندکروزر نیز خانواده سری ۸۰ را به عنوان یک شاسی بلند ایده آل معرفی می کند که الگویی برای طراحی تمامی مدلهای بعد از خود بوده است. خودرو های Land Cruiser عموما به علت کیفیت ساخت بالایی که دارند، طول عمری طولانی داشته و افت قیمت آنها در مقایسه با بسیار خودرو های دو دیفرانسیل دیگر کمتر است. با این وجود مدلهای قدیمی تر از Land Cruiser اکنون در شمار با ارزش ترین خودرو های کلکسیونی به شمار می روند. به عنوان مثال، یک خودروی لند کروزر سری ۸۰ مدل ۱۹۹۴ با کارکرد ۱۰۰۰ مایل بتازگی در یک حراجی با قیمت سرسام آور ۱۳۶۰۰۰ دلار بفروش رسید و رکوردی جاودانه را به نام خود ثبت کرد. Willys-Overland Jeep
هر چه از اهمیت جیپ ویلیس در شکل گیری صنعت خودرو های دو دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک سخن بگوییم، کم است. نخستین مدل از خودرو های جیپ در دوره جنگ جهانی دوم بدنبال درخواست دولت ایالات متحده آمریکا برای ساخت خودرویی مناسب برای پیمودن تمامی سطوح ساخته شد. در آن زمان جیپ توانست در رقابت با فورد و Bantam برنده میدان باشد و قرارداد ساخت این خودرو ها را از آن خود کند. نتیجه کار، تحویل حدود 300000 دستگاه از خودروی Willys-Overland قبل از پایان جنگ جهانی دوم بود. بخش عمده موفقیت این خودرو به خاطر تنوع موارد استفاده آنست. جیپ ویلیس با انجام تغییراتی حداقلی قابلیت استفاده به عنوان آمبولانس، خودروی مهمات و یا حتی خودروی آتش نشانی را داشت. همین طور بعد از جنگ هم مدلهای شهری این خودرو همچنان تنوع استفاده خودرا حفظ کردند و به همین جهت در بازارهای داخلی و خارجی به موفقیتی چشم گیر رسیدند. این موفقیت، همانطور که اشاره شد، زمینه ساز خلق شاسی بلندهای دو دیفرانسیل دیگری نظیر لند روور یا لند کروزر شد که هریک از بهترین خودرو های دو دیفرانسیل تاریخ به شمار می روند. بدین سبب اهمیت جیپ در این صنعت غیرقابل انکار است. 227227

1401/08/06
13:47:37
5.0 / 5
428
تگهای خبر: ارز , بازار , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها