پسامتروپل_۸

ساخت وسازهایی که مردم را راضی نمی کند

ساخت وسازهایی که مردم را راضی نمی کند به گزارش رصد کالا تکرار حوادث در بلند مرتبه ها نشان داده است هنوز هم درس ها و عبرت های فجایع مشابه به ارتقای کیفیت ساختمان ها منجر نشده است.



به گزارش رصد کالا به نقل از مهر، مردم این روزها دل خوشی از ساخت و سازها ندارند؛ خیلی از ما در اطرافیان مان مختلف می شناسیم که خانه نوساز خریده اند اما در اندک زمانی با تقلب های گسترده در کیفیت ساختمان مواجه گشته اند.
رئیس جمهور سابق در سال ۱۳۹۴ در همایش مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی با حضور مسؤلان وقت وزارت راه و شهرسازی، کنایه ای به مهندسان زد و اظهار داشت: در عرف، رایج شده که وقتی فردی می خواهد ملکی بخرد، می پرسد شخصی ساز است یا بساز و بفروشی؟
هر چند که دیگر بساز و بفروش ها هم به لطف کاهش شدید حاشیه سود ساخت و ساز و افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت زمین در تهران و خیلی از شهرها رنگ باخته اند؛ ولی این دفعه با پدیده انبوه سازان متخلف رو به رو هستیم که ظاهراً شرکتهای حقوقی ساخت و سازند ولی بعضاً امکان دارد با تخلفاتی که در ساخت و ساز دارند، به توسعه ساختمان های ناایمن موجود در کشور دامن بزنند.
۱۰ تیر ۱۳۹۹ بود که انفجارها و آتشسوزی مرکز پزشکی سینا اطهر در منطقه یک تهران جان ۱۹ نفر را گرفت و ساختمان را ویران کرد؛ کاربری و بهره برداری غیر استاندارد از ساختمان مسکونی سبب شده بود تا گرما به انفجار کپسول های اکسیژن این مرکز درمانی زیبایی منجر شود؛ فاجعه ای که باردیگر مبحث ساختمان های ناایمن را که از زمان پلاسکو به این سو فراموش شده بود، برای چند روز نقل محافل کرد اما باز هم به فراموشی سپرده شد.
همزمانی چهلم درگذشتگان متروپل با دومین سالگرد کلینیک سینا اطهر با ۱۹ جان باخته
آتش نشانی تهران می گفت از ۵ سال پیش از این فاجعه در ۴ سال پی در پی اخطار نا ایمن بودن به مسؤلان سینا اطهر داده بود اما این هشدارها ضمانت اجرایی نداشته است؛ حال آنکه در مقررات ملی ساختمان که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آنرا بازبینی می کرد، بعد از ریزش پلاسکو توجه ویژه ای به مبحث آتش در ساختمان شد و مبحث سوم را مورد تجدید نظر قرار داد؛ اما این مباحث ۲۲ گانه را صرفا در کتاب های منابع آزمون های نظام مهندسی میتوان یافت.
حال چهلم متروپل همزمان شده با دومین سالگرد ریزش سینا اطهر؛ نه تنها تمهیداتی برای کاهش سازه های ناایمن نشد که تعداد جان باختگان متروپل دو سال بعد از فاجعه سینا اطهار از دو برابر هم گذشت.
پیش و بعد از فاجعه سینا اطهر و پلاسکو، آتشسوزی های مختلف دیگری هم در نقاط مختلف تهران رخ داد که بسته به کوچک یا بزرگ بودن ابعاد و حواشی آن، تلنگرهایی به مسؤلان مربوطه وارد می کرد اما در عمل نتیجه ای حاصل نشد. حتی در روزهای سوگواری متروپل هم دو سانحه آتشسوزی در ساختمان های ناایمن تهران رخ داد که به سبب تحت الشعاع متروپل قرار گرفتن، از انظار دور ماند.
رئیس اسبق شورای شهر تهران: ۳۴ هزار ساختمان ناایمن داریم
رئیس وقت شورای شهر تهران در زمان سانحه مرکز درمانی سینا اطهر گفته بود ۳۴ هزار ساختمان نا ایمن در تهران وجود دارد که تنها ۲۲۰ سازه ایمن سازی شده اند.
این در حالی است که علی بیت اللهی رئیس بخش مخاطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خبرنگار مهر گفته بود آماری که از سازه های نا ایمن با مرجعیت آتش نشانی داده می شود، صرفا از منظر آتشسوزی مورد بررسی قرار گرفته اند در حالیکه وجود ضعف های دیگر در ساختمان هم امکان دارد به نا ایمن بودن سازه های مسکونی و غیر مسکونی دامن بزند.
شنیده ها حاکی از وجود ۵۰ بیمارستان ناایمن در تهران است؛ رئیس سازمان آتش نشانی تهران هم می گوید از ۳۵۰۰ ساختمان پُرخطر در تهران، ۱۲۹ ساختمان بسیار پُرخطر هستند. نهایتا فهرستی از ۱۲۹ ساختمان ناایمن منتشر گردید که نه رد شد و نه تأیید.
در کنار ساختمان های نا ایمن موجود، باید به ساخت و سازهای بی کیفیت و بعضاً ناایمن هم اشاره نمود که معلوم نیست چگونه می توانند مجوز و پروانه ساخت بگیرند و چگونه مُهر تأیید نظارت مهندس ناظر بعضاً غیر مقیم را دریافت می کنند و آخر سر دستگاه مربوطه، آخر کار هم صادر می کند؟
عضو شورای شهر تهران: بلندمرتبه سازی های غیرمجاز نیازی به بازرسی ندارد فقط باید چشم باز کرد و دید
مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران اخیراً اعلام نموده است: تعداد تخلفات ساخت و ساز در در بعضی منطقه های تهران به قدری زیاد است که نیروی انتظامی همکاری لازم را با شهرداری نمی نماید. من در بررسی یک پرونده، چند بار به نیروی انتظامی رجوع کردم تا امکان گرفتن مأمور برای اجرای حکم فراهم گردید.
وی معتقد است: بلندمرتبه سازی در برخی از مناطق مانند گلاب دره، ناحیه ۳ منطقه ۱۹ و… انجام می شود و این ساختمان ها آنقدر بلند هستند که از هر جایی معلوم اند و فقط چشمی می خواهد که این ساختمان ها را ببیند.
وقتی سازنده ای به سادگی می تواند در حین ساخت و ساز تخلف های بزرگ کند و بعد از آن هم از کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها، به جای حکم قلع بنا، جریمه تخلف از نقشه های اولیه را دریافت کند، مصرف کننده نهایی باید هم نگران باشد که آیا تخلف های ریز و درشت دیگری در حین ساخت بوده که به کیفیت بنا خدشه وارد کند یا نه؟
نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران: برخی سازندگان یاد گرفته اند طبقه اضافی می سازند بعد جریمه آنرا می دهند!
ایرج رهبر نایب رییس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تخلفات سازندگان اظهار نمود: متأسفانه از گذشته هم این گونه بوده که افرادی که تخصص ندارند، به ساخت و ساز ورود می کنند؛ دستگاه هایی که متولی تأیید صلاحیت سازندگان هستند، اصراری بر روی داشتن صلاحیت توسط متقاضیان ساخت و ساز ندارند.
وی اضافه کرد: هم اکنون می بینیم که مشاغلی که سرمایه بالایی دارند مانند بعضی اعضای صنف طلافروشان یا برخی پزشکان وارد حرفه ساخت و ساز می شوند؛ صرف داشتن سرمایه سبب شده تا همه افراد بتوانند پروانه ساختمانی دریافت نمایند. مشاوران و ناظران هم به اندازه ای که حق الزحمه می گیرند، به پروژه ورود می کنند.
فعال صنعت ساختمان تصریح کرد: این در حالیست که باید به افرادی که صلاحیت و تخصص دارند، اجازه ساخت و ساز داده شود و سرمایه گذار صرفا سرمایه ساخت و ساز را تأمین کند؛ همینطور سرمایه گذار یا پیمانکار باید مسئولیت کل پروژه شامل ناظر، سازنده و… را هم بر عهده بگیرد. اما هم اکنون این گونه نیست و هر کدام از اجزای ساخت و ساز، مسئولیت محدودی دارند و اگر سانحه ای برای ساختمان رخ دهد، مسئولیت هر فرد به اندازه میزان کاری که انجام داده تعیین مش ود یا این که هر یک از اجزای نظارت یا اجرای ساختمان، از مسئولیت شانه خالی می کنند.
رهبر با اعلان اینکه هم اکنون مجری ذی صلاح به پروژه های بالای ۲ هزار متر داده می شود، اظهار داشت: ناظر در قضیه متروپل چند بار گزارش تخلفات را رد کرده بود ولی شهرداری بعنوان ناظر نهایی پروژه های ساختمانی، گزارش مهندس ناظر را نپذیرفته بود؛ اینها نشان میدهد که مجری ذی صلاح جایگاه خاصی در صنعت ساختمان ندارد.
وی با اعلان اینکه برخی سازنده ها یاد گرفته اند یا به آنها یاد می دهند که پروانه ساخت ۴ طبقه بگیرند ولی ۵ طبقه بسازند و نهایتا از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با پرداخت جریمه طبقه اضافی، مجوز دریافت نمایند، بیان نمود: وقتی محاسبات و نقشه ها بر مبنای ۴ طبقه است، مشخص است که ساختمان تحمل بار اضافی را ندارد و گرفتار سانحه می شود.
نکته پایانی؛ ۲ قانون «شهرداری ها» و «نظام مهندسی» نیازمند اصلاح
اگرچه اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان سالهاست که در کمیسیون عمران مجلس خاک می خورد، اما سخنگوی این کمیسیون شهریور سال قبل از آغاز بررسی این طرح در کمیسیون عمران اطلاع داده بود. قانونی که در ارتباط با ۳۰ سال قبل است و خیلی از کارشناسان صنعت ساختمان ضرورت بازبینی در این قانون را تذکر می دهند.
همچنین اسماعیل حسین زهی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس هم اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری را مطالبه به حق مردم عنوان کرده است.
به گفته این نماینده مجلس، کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری به حیاط خلوتی تبدیل گشته که با اصلاح آن هم شهرداری بهتر می تواند کارهای خویش را انجام دهد.
وی در ارتباط با اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هم اعتقاد دارد برای اصلاح این قانون طی سال های سال چندین جلسه با صاحب نظران و دانشگاهیان برگزار شده و بالاخره سازمان نظام مهندسی ساختمان به این نتیجه رسید که در بعضی مواد آن تغییراتی ایجاد شود.
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم در ۵ اسفند ۱۳۹۹ به مناسبت روز مهندس از ارسال لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی به دولت جهت تصویب در دولت و نهایتا ارسال به مجلس اطلاع داده بود.
وی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در مبحث نظام مهندسی، به منظور کیفیت بهبود خدمات مهندسی اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان را که ۲۵ سال از تصویب آن می گذرد بازبینی کرد که این بازبینی به همراه صدمه شناسی و بررسی مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کمبودها و کاستی ها در قانون و آیین نامه احصا شده و در مورد نکات پنهان آن بررسی لازم انجام شد. اقداماتی که وزارت خانه در این عرصه انجام داد ارسال لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی به دولت ارسال و اصلاح مفادی از آیین نامه است.

1401/04/27
13:49:24
5.0 / 5
185
تگهای خبر: تخصص , خدمات , خرید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها