نظر یک کارشناس درباره ی قیمت خودرو در بازار

نظر یک کارشناس درباره ی قیمت خودرو در بازار به قول کارشناس صنعت خودرو، قیمت خودرو در بازار آزاد با اختلاف فاحش بالای ۱۰۰ میلیونی به صورت هوشمندانه و برپایه شاخصهای کلان اقتصادی، تورم انتظاری، وضعیت بازارهای موازی و میزان عرضه تعیین می شود.


امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین اضافه کرد: واقعی سازی قیمت مصوب خودرو و نزدیک کردن آن به قیمت بازار می توانست باعث افزایش عرضه به بازار شده و حاشیه بازار ناشی از کمبود عرضه را از میان ببرد.
وی اظهار داشت: بدین سان حاشیه بازار به کم تر از نصف اعداد فعلی کاهش و انگیزه ها برای سرمایه گذاری در این بخش کاهش قابل توجهی می یافت.
کاکایی اضافه کرد: قیمت کارخانه و مصوب خودرو ها با آن چه در بازار به فروش می رسد تفاوت معناداری دارد، خودروسازان همواره به دنبال قیمت گذاری عادلانه و شفاف از جانب متولیان امر بوده اند تا با اصلاح قیمت ها حذف حاشیه بازار و صف های طولانی برای ثبت نام هر چه زودتر برچیده شود. وی به تشریح وضعیت قیمت مصوب و معادل دلاری محصولات ایران خودرو پرداخت و اظهار داشت: قیمت محصول پرطرفدار ۲۰۶ در سال ۱۳۹۰ با قیمت دلار آزاد کمی بیش تر از ۱۲ هزار دلار بوده و قیمت مصوب هم نزدیک به ۱۴ میلیون تومان تعیین شد. این در شرایطی است که در انتهای سال ۱۴۰۰ قیمت این خودرو برابر با ۵۵۳۳ دلار ارزیابی شده است. در این سال قیمت دلار آزاد ۲۷ هزار تومان بوده است. کاکایی تصریح کرد: قیمت ۵۵۰۰ دلاری برای محصول ۲۰۶ که فاصله ۱۰ سال گذشته ارتقای کیفی و استانداردی قابل توجهی یافته بسیار ناچیز است.
وی در عین حال اضافه کرد: عدم وجود روش عادلانه و شفاف در قیمت گذاری همواره باعث ورود زیان های هنگفت برای خودروسازان شده است، بگونه ای که قیمت محصول ۲۰۶ در سال ۱۴۰۰ در بازار آزاد حدود ۱۰ هزار دلار خرید و فروش شده است. حاشیه بازار بیشتر از چهار هزار دلاری نصیب دلالان شده است. وی ادامه داد: محصول پارس ایران خودرو هم شرایط مشابهی را داشته است، این خودرو در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۶ هزار دلار قیمت داشته و در انتهای سال ۱۴۰۰ با قیمت مصوب برابر با کمی بیشتر از شش هزار دلار به فروش رفته است. این در شرایطی است که قیمت بازار این خودرو بیشتر از ۱۰ هزار دلار بوده است.
وی افزود: مقایسه قیمت محصولات ایران خودرو با بعضی از عرضه کنندگان خودرو در کشور چین یا هند نشان می دهد، محصولات داخلی باکیفیت بالاتر و قیمت کم تری نسبت به این سازندگان تولید و عرضه می شود.
کاکایی به مقایسه خودروهایی مانند سمند، ۲۰۶ و دنا با خودرو های مشابه در کشورهای منطقه پرداخت و اظهار داشت: مشخصات کلیدی محصولات این کشورها از منظر ابعادی، قدرت موتور، نوع گیربکس در شرایط پایین تری از محصولات ایران خودرو قرار دارند اما با قیمت های بالاتری به فروش می روند. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه محصولات ملی کشورهای چین و هند در سطح استانداردی پایین تر از محصولات ایران خودرو به تولید می رسند در صورت واردات با افزایش قیمت ۵۰۰ تا هزار دلار هم مواجه خواهند شد. بعنوان مثال خودروی تاتا با مشخصات ابعادی و فنی ضعیف تر خودروی سمند، با قیمت حدود ۷ تا ۹ هزار دلار به بازار عرضه می شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: تا وقتی که فاصله قیمت مصوب و بازار نزدیک نشود امکان حذف قرعه کشی و از میان بردن صف های طولانی و تقاضاهای کاذب و تعدیل قیمت بازار وجود نخواهد داشت.
۲۲۳۲۲۳


منبع:

1401/02/05
14:26:41
5.0 / 5
626
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تورم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها