رونمایی از شیوه های عجیب قاچاق خودرو
به گزارش رصد کالا جنازه خودرو ها از چند صد میلیون تا یک میلیارد تومان فروخته می شود. بازار جنازه فروشی داغ است و حتی در بعضی سایت های فروش خودرو هم خودرو های اسقاطی یکی از لینک های پرمخاطب است. اما خریداران از این جنازه ها چه می خواهند که چنین هزینه ای پرداخت می کنند؟
فرزانه طهرانی- این در حقیقت یک روش ساده برای وارد کردن بی دردسر خودرو های خارجی بدون پرداخت عوارض است. اصطلاحا به این روش خودروی دوقلو گفته می شود.
خودروهایی که با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی بسیار اندک در مناطق آزاد اجازه تردد دارند برای ورود به سرزمین اصلی باید هزینه بالای عوارض گمرکی را متحمل شوند اما این ماجرا به مذاق برخی واردکنندگان خوش نمی آید. بیشتر بخوانید: ادامه اما و اگرها در ماجرای حذف واردات خودرو از بودجه / مجمع تشخیص دخالتی نداشت ابهام عجیب در قانون بودجه/ پشت پرده ماجرای حذف واردات خودرو از بودجه چیست؟ برای دور زدن پرداخت حقوق گمرکی از یک روش کم دردسر استفاده می شود. شبکه قاچاق خودرو های تصادفی و سوخته درون سرزمین اصلی که از چرخه مصرف خارج شده اند را با قیمت های بالا می خرند. از چند صد میلیون تومان و گاه تا یک میلیارد تومان بابت این خودرو ها پول می پردازند. باآنکه این خودرو ها به کارشان نمی آید اما سند این خودرو های از دور خارج شده کارآیی فراوان دارد.
در اصل این سند خودروی اسقاطی است که برای خودروی منطقه آزاد استفاده می شود، به این شکل که شماره موتور و بدنه درج شده در سند خریداری شده با مهارت روی خودروی وارداتی حک شده و پلاک خودروی سوخته روی خودروی وارداتی جدید نصب می شود. حالا خودروی وارد شده بدون پرداخت عوارض آماده تردد در شهرهای سرزمین اصلی است. گاه حتی خودروی اول، اسقاطی هم نیست و قابل استفاده می باشد اما سند آن برای ۲ خودرو استفاده می شود. بدین سان خودرو های دو قلو در پایتخت و دیگر شهرها به آسانی تردد می کنند.
خودرو های ۲ قلو هر دو مدارک لازم را دارند. هر ۲ خودرو مدارکی دارند که با شماره پلاک و شماره موتور مطابقت می کند و پلیس راهنمایی و رانندگی هم متوجه قاچاق بودن خودروی دوم نمی گردد.
اقدام دیگری که این شبکه قاچاق انجام می دهند اعلام سرقت است. برای آنکه گمرک منطقه آزاد متوجه این قاچاق نشود؛ مالک خودروی وارداتی اعلام سرقت می کند. بدین سان دیگر نیازی نیست خودروی وارداتی را هر ۶ ماه یک دفعه به کارشناسان گمرک نشان دهد و حضورش را در منطقه ثبت کند و مهم تر آنکه تضامینی که گمرک از مالک خودرو دریافت کرده، به مورد اجرا گذاشته نشده و ضبط نمی گردد. خودرو های ۲ قلو به آسانی در شهرهای کشور تردد می کنند و در هر بار مواجهه با مامورین هم مدارک قابل عرضه ای دارند که در اصل یکی از آنها جعلی است. با وجود همه ترفندهای به کار رفته اما این تردد برای همیشه ادامه ندارد، چونکه یک جا هست که این افراد گیر می افتند و دستشان رو می شود.
ورود خودرو های سنگین و ماشین های راه سازی بدون پرداخت عوارض محمد محبی دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرآنلاین ضمن توضیح روش کار این شبکه، نحوه شناسایی متخلفان را شرح می دهد.
او با اعلان اینکه برمبنای قانون واردات خودرو در مناطق آزاد کشور با پرداخت عوارض بسیار اندک آزاد است اظهار داشت: مالکین خودرو ها لازم است اسناد و تضامینی را در اختیار گمرک سرزمین اصلی و گمرکات مناطق آزاد قرار دهند تا خودرو ها در مناطق آزاد امکان تردد داشته باشند و یا برای ورود موقت به سرزمین اصلی مجوز دریافت نمایند.
بگفته محبی در سالهای قبل تعدادی از مالکان برندهای خودرو های سواری، راه سازی و سنگین پس از ورود به منطقه آزاد، اعلام مفقودی می کنند. در موردهای اخیر پیگیری شده گاها لندکروزو وانت های تویوتا در سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار اعلام مفقودی می شوند تا زمینه ورود آنها به سرزمین اصلی برقرار شود. شیوه کار این شبکه قاچاق به این صورت است که اسناد و مدارک خودروهایی که در سوانح رانندگی از بین رفته و قابلیت استفاده را از دست داده اند را خریداری می کنند و همانند همان شماره شاسی و موتور روی خودرو های وارداتی مناطق آزاد حک می شود و با اسناد و مدارک جعلی وارد سرزمین اصلی می شود. گاه دیده شده است که خودروی اول هم از بین نرفته و در سرزمین اصلی تردد دارد اما با مدارک آن، خودروی منطقه آزاد هم به آسانی وارد سرزمین اصلی می شود. اصطلاحا این شبکه قاچاق از شیوه خودرو های دوقلو بهره برده و بدون پرداخت عوارض، خودرو را وارد کشور می کنند. یعنی با یک نسخه سند دو خودرو در کشور موجود است.
کشف خودروی قاچاق در توقیف محبی اظهار نمود: این دو خودرو با ۲ پلاک مشابه، در سرزمین اصلی تردد می کنند. تنها زمانی تخلف این افراد مشخص می شود که تصادفی صورت بگیرد و یا به دلایلی خودرو توقیف شود. در این شرایط به سبب اجبار عرضه برگ سبز و بررسی دقیق بدنه و موتور، ماهیت خودرو و جعلی بودن مدارک مشخص می شود. (این فقط مختص به سیستان و بلوچستان نیست و مناطق دیگر هم درگیر چنین پدیده ای هستند. موقعی که طرف اعلام مفقودی می کنند دیگه ضمانت کارآیی ندار. خلا قانونی باید تعیین تکلیف شود)
او با اعلان اینکه شماره های حکاکی شده بر روی بدنه خودرو بسیار ماهرانه است توضیح داد: در بررسی اولیه پلیس راهنمایی و رانندگی جعلی بودن پلاک و شماره ها مشخص نمی گردد. در تصادفات ساده که پلیس سر صحنه حاضر می شود هم فقط پلاک ماشین با شماره درج شده در کارت تطابق داده می شود و هیچگاه پلیس کاپوت را بالا نمی زند تا شماره موتور و بدنه را چک کند. بدین سبب کشف این خودرو ها به آسانی صورت نمی گیرد. مالکانی که از ترخیص خودرو امتناع می کنند دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان اشاره کرد: موارد زیادی وجود دارد که خودرویی بعد از تصادف در پارکینگ مانده و مالک برای ترخیص رجوع نکرده است. این خودرو های لوکس رها شده در پارکینگ همان خودرو های دو قلوی قاچاق است.
محبی متذکر شد: این روش سبب شده بازار فروش سند خودرو داغ شود به شکلی که در بعضی سایت های فروش خودرو می بینیم که سند یک خودروی کاملا سوخته چند صد میلیون تا یک میلیارد تومان فروخته می شود. مگر یک خودروی سوخته و از بین رفته چقدر ارزش دارد که فرد حاضر است یک میلیارد تومان بابت آن پول بدهد؟ در حقیقت این همان پولی است که به جای عوارض ۷ یا ۸ میلیارد تومانی خودرو پرداخت می شود. به عبارت دیگر این شبکه قاچاق جنازه خودرو های لوکس را ۲ میلیارد تومان می خرند تا با اسناد آن خودروی ۸ میلیارد تومانی منطقه آزادی را به آسانی وارد سرزمین اصلی کنند.
او اشاره کرد: موارد گوناگونی در گلوگاه های استان سیستان و بلوچستان کشف شده که خودرو های وارد شده از منطقه آزاد چابهار را با همین روش به سرزمین اصلی منتقل می کردند. البته این اتفاق تنها مخصوص منطقه آزاد چابهار نیست و دیگر مناطق آزاد هم درگیر این نوع قاچاق خودرو هستند.
استفاده از یک مجور عبور برای چند خودرو
موسی عباس زاده محمودی مدیرکل تعزیرات استان سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار داشت: در منطقه آزاد چابهار محدوده ای مشخص می شود که خودرو ها اجازه خارج شدن از آنرا ندارند. اما مواردی وجود دارد که خودرو ها با ترفندهایی از این منطقه خارج می شوند.
او افزود: در استان معبری غیر از معابر قانونی وجود ندارد که افراد بتوانند خودرو ها را از آن عبور دهند. بنابراین برای عبور از معابر رسمی هم نیاز به گذر از مقابل ماموران دارند که با ترفندهایی این عبور انجام می شود. به تازگی یک مورد در ایرانشهر داشتیم که فرد پلاک شخصی خویش را روی خودروی منطقه آزاد گذاشته تا بتواند وارد سرزمین اصلی شود.
به اعتقاد محمودی در محدوده شهرستان زابل خروج غیرقانونی ماشین های سنگین بیشتر مطرح است. ماشین های ترانزیت افغانستانی گاها با تعویض پلاک وارد سرزمین مادری می شوند. مواردی هم وجود دارد که برای یک خودرو مجوز عبور موقت گرفته می شود اما با همان مجوز خودرو های دیگری را هم از محدوده خارج می کنند.
او اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان به سبب کشیدن دیوار مرزی بین ایران وافغانستان، مبحث قاچاق تا حد زیادی کنترل شده است اما در استان هرمزگان و از معابر دریایی موارد قاچاق بیشتری گزارش می شود. ضبط تضامین از جانب گمرک رضا گلی مدیرکل مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک در ارتباط با پرونده های قاچاق خودرو به خبرآنلاین اظهار داشت: ورود خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی بوسیله مجوز ورود موقت امکان پذیر است. مالکان خودرو پس از گذشت مهلت قانونی چند روزه و یا چند ماهه باید خودرو را به منطقه آزاد باز گردانند اما مواردی وجود دارد که اعلام سرقت می شود تا خودرو را باز نگردانند.
او با اعلان اینکه کشف سندسازی برای خودرو ها وظیفه دستگاه های دیگر است اظهار داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی با بررسی های خود می تواند اسناد و مدارک جعلی را کشف و تشکیل پرونده دهد.
گلی عنوان کرد: خودرو های ورود موقت که تنها یک یا ۲ ماه اجازه عبور در سرزمین اصلی را دارند گاها به فروش می رسد. مالک اول به منطقه باز می گردد یا از کشور خارج می شود اما خودروی وی در سرزمین اصلی می ماند. این اقدام از نظر گمرک قاچاق شمرده می شود.
او اضافه کرد: خودرو های ورود موقت به ۲ صورت در سرزمین اصلی استفاده می شود یا قطعات آن باز می شود و مورد استفاده قرار می گیرد و یا با جعل سند در سطح شهرها تردد می کند که وظیفه شناسایی و توقیف آن با پلیس راهور است.
مدیرکل مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک تصریح کرد: بند (ب) ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی می گوید که عدم بازگشت کالاهای ورود موقت به منزله قاچاق است. بدین سبب هر کالایی که بعد از پیموده شدن مهلت قانونی به منطقه آزاد یا قلمرو گمرکی باز نگردد از نظر گمرک قاچاق شمرده می شود. اما تا آن زمان که خودرو کشف نشود و متهمی در دسترس نباشد، پرونده کاملی نخواهیم داشت.
بگفته گلی هرچند گمرک قسمتی از این پروسه شمرده می شود اما تمام فرایند بر عهده گمرک نیست. وظیفه گمرک نظارت بر ورود موقت و تسویه آنست. برمبنای ماده ۱۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واردکنندگان خودرو موظف می باشند برابر حقوق ورودی بعلاوه نصف تا سه برابر ارزش کالا را به گمرک تضمین دهند. در صورتیکه کالا باز نگشت طبق ماده ۸۰ بخشنامه اجرایی قاچاق امور گمرکی مبارزه با قاچاق، تضمین دریافت شده از جانب گمرک ضبط می شود و کالا اعلام قاچاق شده تا مراجع مربوطه شامل تعزیرات و دادسرا پرونده را رسیدگی کنند. 223223
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب