نشست رسانه ای نمایشگاه مجازی سیمرغ؛

ایجاد اكوسیستم ها نیاز امروز كشور است

ایجاد اكوسیستم ها نیاز امروز كشور است رصد كالا: هلدینگ فاخر كه در سه حوزه پست و لجستیك، تجارت الكترونیك و فین تك فعالیت دارد با برگزاری نمایشگاه مجازی سیمرغ، ایجاد اكوسیستمی كارآمد برای رقابت با برندهای جهانی را شروع كرده است.



به گزارش رصد کالا به نقل از مهر، صنعت لجستیک مثل سایر صنایع در عصر مدرن با دیجیتالی شدن گره خورده و هر جایی که پای تجارت آنلاین به میان آمده، تحولات فناورانه این صنعت خودی نشان داده اند. حتی بیماری همه گیر کرونا که فعالیت خیلی از کسب و کارها را در جهان متوقف کرد، نه تنها برای این صنعت ترمز نبود بلکه شتاب دهنده ای بود که تغییرات تکنولوژیک را سریع تر به این بازار تزریق کرد.
تجارت الکترونیک در ایران هم مانند سایر نقاط جهان بر بستر فعالیت شرکتهای پست و لجستیکی و سفارش گردانی اجرا می شود و تا زمانی که عملکرد شبکه غیر رسمی حمل بار و بسته در ایران شفاف نشود، فعالان شناسنامه دار نمی توانند خدمات رقابت پذیر ارایه کنند.
در همین راستا هلدینگ فاخر که در سه حوزه پست و لجستیک، تجارت الکترونیک و فین تک فعالیت دارد با برگزاری نمایشگاه مجازی سیمرغ، تلاشی تازه را برای ایجاد اکوسیستمی کارآمد برای رقابت با برندهای مطرح جهانی در این عرصه های تجاری شروع کرده است.
مهرداد فاخر، رئیس هیأت مدیره هلدینگ فاخر و مدیرعامل شرکت تیپاکس، در نشست خبری نمایشگاه سیمرغ، ضمن تشریح دستاوردها، عملکرد و چالش های فعالیت در این عرصه اظهار داشت: اگر ذره ای تردید درباره نیاز حیاتی کشور به زیرساخت پست و لجستیک وجود داشت، کرونا اثبات کرد که بدون بهره مندی شهروندان از یک سیستم ایمن، سریع و قابل اعتماد برای خریدهای آنلاین، سفارش افراد به در خانه ماندن، وعده ای بیش نخواهد بود.
به گفته وی، اگر قانون اجرایی می شد و همه فعالان پستی تحت قانون اساسنامه شرکت ملی پست سامان دهی می شدند، حالا بخش بزرگ تری از کسب و کارهای متوسط و خرد در کنار فروشندگان آنلاین، می توانستند عملیات بسته بندی، توزیع و پرداخت خویش را برون سپاری کرده و با هزینه های بسیار کمتری در بازار فعالیت کنند.
وی اضافه کرد: تیپاکس بعنوان بنیان گذار پست خصوصی در کشور با بیشتر از ۶۰ سال سابقه، یکی از قدیمی ترین شرکت هایی است که در شرایط دشوار در برهه های زمانی مختلف، توانسته بقای خویش را حفظ کند و همچنان رهبر بازار باقی بماند.
وی همینطور در مورد هلدینگ فاخر توضیح داد: از ۴ سال پیش که هلدینگ فاخر را با هدف شکل دهی به اکوسیستم و فضای پستی کشور راه اندازی کردیم، تمرکز اصلی خویش را بر پست و لجستیک گذاشتیم. در سال ۱۳۹۶ ما بعنوان اپراتور خصوصی پست متوجه یک نقص بزرگ در فضای رقابت این بازار شدیم آن هم اینکه تا قبل از آن کسی که مجوز دهنده شناخته می شد، خود در رقابت با سایر فعالان پست و لجستیک هم بود. ما توانستیم اپراتور را از سرویس دهنده جدا نماییم تا همه فعالان پست و لجستیک بتوانند در این صنعت با فرصت برابر رقابت کنند.
هلدینگ فاخر که یکی از نوآوران صنعت پست و لجستیک شناخته می شود، در جریان توسعه زنجیره ارزش افزوده خود، فرایند «سفارش گردانی» را بعنوان جدید ترین خدمت در سرتاسر دنیا در دستور کار خود قرار داده است.
در این خدمت نوین، محمولات و بسته ها از تأمین کننده ها دریافت، بسته بندی، انبارش و ارسال می شود. حالا شرکت «ایفا» با کمک «تیپاکس»، «تی نکست» و سایر شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ فاخر، تنها شرکتی است که در ایران این خدمات را به شکل کامل عرضه می کند.
رئیس هیأت مدیره هلدینگ فاخر در ادامه اضافه کرد: "ما توانستیم در شرایط بحرانی انتشار ویروس کرونا، در کنار کسب و کارها باشیم و حجم مبادلات کالا و ازدحام ترافیک وارد شده به سیستم را مدیریت نماییم. امروز روزانه بیشتر از ۶۰ هزار بسته توسط تیپاکس جابه جا می شود.
ضمن اینکه هلدینگ فاخر و شرکتهای تابعه آن در همه گیری کرونا، به مسئولیت های اجتماعی خود وفادار بوده و بیشتر از ۱۴ هزار ماسک و مواد ضدعفونی کننده و دستکش و بیشتر از ۳ هزار بسته حمایتی ارسال شده از جانب سازمان ملل متحد را به بیشتر از ۲۰ میهمان شهر ایران، جا به جا کرده اند.
همچنین همکاری بسیار تنگاتنگی در طول این دوران با سازمان داوطلبان هلال احمر، بیمارستان ها و خیریه ها داشته ایم.
فاخر می گوید: ما در شرایط کنونی دو ارزش کلیدی خلق می نماییم. ماندن در خانه را نه تنها ممکن که با کیفیت می نماییم و از سویی در کنار کسب و کارهای آنلاین کالاها را بهتر و ارزان تر به دست مشتریان می رسانیم.
مهرداد فاخر با اشاره به اینکه آمار شفاف و دقیقی درباره محموله های سالانه صنعت پست در ایران وجود ندارد، تخمین زد که در سال نزدیک به دو میلیارد محموله در سطح کشور جابجا می شود که سهم بازار از کانال های رسمی، از این جابجایی بسیار ناچیز است.
وی اضافه کرد: صنعت پست و لجستیک بعنوان صنعتی که زیر ساخت توسعه ای کشور است، احتیاج به توجه بیشتری دارد. به صورت مثال پست دولتی کشوری مثل آلمان سرمایه گذاری زیادی روی شرکت خصوصی DHL کرد تا به رشد و توسعه آن کمک نماید. اما ما در ایران هنوز درگیر این معضل هستیم که دولت با بخش خصوصی، رقابت می کند. دولتی ها برای محقق کردن هر چه بیشتر توسعه، باید اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنند.
برگزاری بیشتر از ۴۰ وبینار تخصصی در بستر یک پلت فرم جدید
رضا سمیع زاده، عضو هیأت مدیره هلدینگ فاخر هم در این جلسه از ایجاد پلت فرم ها و اکوسیستمی برای رقابت و همکاری همزمان گفت و افزود: ما کوشیده ایم برای فعالان پست و لجستیک در ایران، اکوسیستمی با زیرساخت های تکنولوژیک، در اندازه سازمانی کوچک، خلاق و مشتری محور ایجاد نماییم تا یک رقابت همکارانه شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: از همه بازیگران بازار تجارت الکترونیک، لجستیک و فین تک ها دعوت می نماییم تا به حوزه های جدید فناورانه وارد شوند و با متمرکز شدن روی هسته اصلی کسب و کار، محصول خویش را توسعه داده و سهم بیشتری از بازار بگیرند. چشم اندازی که ما برای لجستیک در همکاری پلتفرمی داریم آن است که اگر شرکت ها در پلت فرم رشد کنند، سرویس ها زیاد و به تبع آن تعداد مشتریان زیاد می شود و درواقع توسعه از این مسیر حاصل می شود.
عضو هیأت مدیره هلدینگ فاخر با اشاره به برگزاری بیشتر از ۴۰ نشست تخصصی در نمایشگاه مجازی سیمرغ در بستر پلت فرم جدید اکتیران پلاس اظهار داشت: برگزاری یک رویداد مجازی همزمان با یک تعطیلی فراگیر نشان داده است که فرصت ها و ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، قدرت مواجهه ما با بحران ها را بهبود می دهد، همانطور که فعالیت فروشگاه های آنلاین متوقف نشد و شرکتهای پست و لجستیک با حدود دو برابر کردن ظرفیت ها و زیرساخت های خود باز هم زیر بار و فشار تقاضا ماندند.
سمیع زاده اعتقاد دارد که رشد کسب و کارهای آنلاین، بدون اتکا به یک سیستم لجستیک هوشمند، سرانجامی ندارد. فعالان رسمی این حوزه در یک میدان نبرد واقعی جنگیده اند تا از سویی یک تجربه تحویل خوب را به مشتری ارائه نمایند و از طرف دیگر پایداری و رشد کسب و کارها را ممکن سازند.
ضرورت شبکه سازی در پست و لجستیک
محمدعلی ثابتیان، مدیریت راهبردی پست وان هم با اشاره به اینکه شبکه شدن در دنیای امروز یک لزوم حیاتی می باشد چونکه اکوسیستم فعلی دیگر پاسخگوی نیازهای نوی بازار نیست، اظهار داشت: پست لجستیک اگر بخواهد توسعه پیدا کند باید از زندگی انفرادی، مهاجرت و به سمت زندگی اجتماعی و شبکه سازی یعنی همکاری با کسب و کارهای تخصصی دیگر حرکت نماید تا بتواند همزمان با حفظ مزیت های رقابتی، ارزشی که باید را خلق کند. اگر شبکه ارزش های متناسب با نیازهای مشتری خلق شود، می توان آنرا با هزینه کمتر و سرعت بیشتر تغییر و در اختیار کاربر قرار داد.
ثابتیان با اشاره به راه اندازی شبکه فعالان پست و لجستیک در گروه هلدینگ فاخر با نام «زی بوم» اضافه کرد: این شبکه با اتصال عملکردی و زیرساختی فعالان زنجیره ارزش کسب و کارهای آنلاین و فعالان پست و لجستیک، بستری را فراهم می آورد تا آنها علاوه بر خلق بازار بزرگ تر بتوانند به طیف وسیع تری از مشتریان انواع مختلفی از خدمات مورد نیاز را ارایه کنند.
به گفته ثابتیان، صنعت پست لجستیک در ایران به جز چند شرکت قدیمی و قدرتمند، شامل مجموعه ای از فعالان خرد و کوچکی است که از رقابت با بخش غیررسمی بازمانده اند. ساماندهی این شرکت ها و تقویت زیرساخت های مشترک فناوری، حقوقی، مالی و ارتباطی و اطلاعاتی می تواند بستر یکپارچه و قدرتمندی خلق کند که نه فقط اقتصاد دیجیتال که کل اقتصاد ایران را متحول می کند.
ارائه زیرساخت نرم افزاری سرویسهای مختلف پست و لجستیک
شهروز معاون، مدیرعامل لجستیک بازار هم در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه این شرکت زیرساخت نرم افزاری سرویسهای مختلف پست و لجستیک را عرضه می دهد، اظهار داشت: زنجیره تأمین پست و لجستیک بر مبنای سرویسهای نرم افزاری و به صورت خودکار امکان پیاده سازی را دارد و همه شرکت ها می توانند از این خدمات استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه شبکه فعالان پست و لجستیک فقط با حضور سرویسهای IT محور است که می تواند مقیاس پذیر شود، اضافه کرد: ما بر مبنای تکنولوژی های روز می توانیم این امکان را فراهم نماییم تا شرکت ها علاوه بر اینکه بتوانند خدمات بهتری به مشتریانشان عرضه کنند، با همدیگر هم همکاری داشته و یک شبکه بزرگ از کسانی تشکیل گردد که خدمات پست و لجستیک عرضه می دهند. این امر سبب می شود که هم افزایی زیادی هم میان بازیگران این بازار ایجاد شود.
از خانه به هر نمایشگاهی سر بزنید
سما کاشانی، مدیرعامل اکتیران پلاس و برگزار کننده رویداد سیمرغ هم در این جلسه با اشاره به پلت فرم نمایشگاه مجازی سیمرغ که در طول سه روز به شرکتهای گروه فاخر و شماری از فعالان صنعت پست و لجستیک فرصت داد تا در بستر یک رویداد مجازی، بیشتر از ۴۰ وبینار تخصصی را هم برگزار کنند، اضافه کرد: وقت آن است که نگاه ما به رویدادهای مجازی تغییر کند و از قابلیت های فناوری برای سطح متفاوتی از مذاکره استفاده نمائیم. گرچه این نخستین تجربه اکتیران پلاس در ساخت و سازماندهی یک پلت فرم نمایشگاهی مجازی بود ولی استقبال شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از آن، همزمان با آغاز یک تعطیلی فراگیر نشان داد که همه ما تغییر کرده ایم.


منبع:

1399/09/08
21:21:48
5.0 / 5
645
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بسته بندی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها