سیاست های وزارت صنعت در بازار خودرو؛
افزایش تیراژ تولید و عرضه، اصلاح شیوه های فروش و نظارت و كنترل
رصد كالا: سرپرست وزارت صمت، سیاست های سه گانه ساماندهی بازار خودرو را افزایش تیراژ تولید و عرضه، اصلاح شیوه های فروش و نظارت و كنترل بازار دانست و اظهار داشت: روند تولید خودرو افزایشی خواهد بود.
به گزارش رصد کالا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: ثبت نام بمنظور حضور در فروش ویژه خودرو به مناسبت ایام عید سعید فطر، از چهارم خردادماه شروع شده و تا چهاردهم خرداد ادامه خواهد یافت؛ ضمن اینکه برمبنای آخرین تصمیم کمیته خودرو، دریافت وجه از خریداران، به زمان پس از قرعه کشی موکول شده است.
دریافت وجه از متقاضیان به پس از قرعه کشی موکول شد
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: باتوجه به استقبال مردم از طرح ویژه فروش خودرو و گردنگیر واریز نیمی از مبلغ خرید خودرو برمبنای دستورالعمل های اعلامی از طرف خودروسازان، پیش بینی می شد که جابجایی حجم عظیمی از پول و تراکنش های بانکی شکل گیرد و با توجه به این که برمبنای مصوبه کمیته خودرو مقرر شده بود که وجه واریزی به یک حساب واسط وارد شود که تحت نظر دستگاه های نظارتی و امنیتی قرار گیرد و نه خودروساز و نه بانک اجازه برداشت از آنرا نداشته باشند، مقرر گردید تا واریز وجه از طرف خریداران به پس از انجام مراحل قانونی قرعه کشی، موکول گردد.
وی اشاره کرد: بر این اساس کمیته خودرو تصمیم گرفت تا تنها آن دسته از افرادی وجه مربوط به خرید خودرو را واریز نمایند که در قرعه کشی که با حضور دستگاه های نظارتی، امنیتی و رسانه ها برگزار می شود، واجد شرایط شناخته شده اند.
به گفته مدرس خیابانی، در گذشته برای طرح های فروش خودرو، بازه زمانی محدودی از طرف خودروسازان در نظر گرفته شده بود و مردم بایستی ضمن ارائه مشخصات فردی، نسبت به واریز وجه مربوط به خودروی انتخابی اقدام می کردند؛ به نحوی که زمان ثبت نام تنها به اندازه ای به طول می انجامید که در ظرفیت فروش فوری خودروسازان تدارک دیده شده بود، به همین دلیل، سایت ثبت نام در مدت زمان کوتاهی بسته شده و ظرفیت فروش تکمیل می شد.
به گفته مدرس خیابانی، حالا کمیته خودرو تدبیر کرده تا تمامی متقاضیان خرید خودرو بتوانند در یک بازه زمانی ده روزه، برای ثبت درخواست خود به سامانه های طراحی شده فروش از طرف خودروسازان مراجعه نموده و تمام اطلاعات اولیه خودرا وارد نمایند.
وی گفت: در گذشته این انتقاد در مورد شیوه فروش خودرو مطرح می شد که برخی با آی پی های تجاری وارد سایت شده و مبادرت به ثبت درخواست می کردند و به همین دلیل، دامنه افرادی که موفق به ثبت نام می شدند، محدود می شد، اما با طرح مصوب کمیته خودرو در دور جدید ثبت نام فروش خودرو ها، هر فرد می تواند با ایجاد یک نام کاربری، دریافت رمز عبور و ارائه اطلاعات مورد نظر برمبنای ضوابط ده گانه ابلاغی، درخواست خودرا در یک بازه زمانی ده روزه به ثبت برساند.
سیاست های کلان وزارت صمت در حوزه خودرو
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح سیاست های کلان این وزارتخانه برای ساماندهی بازار خودرو اظهار داشت: در این سیاست ها سه بخش اصلی تولید و عرضه، اصلاح شیوه های فروش و نظارت و کنترل بازار در نظر گرفته شده که بر اساس آن، موضوع کلیدی، تولید و عرضه خودرو است که بر این اساس مجموعه سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش تیراژ تولید و افزایش عرضه بمنظور پاسخگویی به تعهدات خصوصاً تعهدات قبلی خودروسازان را پیگیری می کند.
۱۵ هزار دستگاه خودرو آماده تحویل
وی از آماده تحویل بودن ۱۵ هزار دستگاه خودرو مطابق با آمار اعلامی خودروسازان آگاهی داد و اظهار داشت: مجموعه طرح های متفاوتی از فروش و پیش فروش خودرو های تولیدی در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را به دست مصرف کنندگان واقعی رساند و بساط دلالی در بازار خودرو را به مرور برچید.
مدرس خیابانی با اشاره به مصوبات کمیته خودرو در حوزه تامین مواد اولیه، نقدینگی و تامین ارز مورد نیاز خودروسازان آگاهی داد و اظهار داشت: با مجموعه تدابیر و سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو امسال روند افزایشی خواهد داشت؛ اما به موازات افزایش تولید، در سطح عرضه نیز طرح های ویژه ای طراحی شده تا بتوان خودرو را از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل کرد و خودرو های تولیدی را به دست مصرف کنندگان واقعی رساند.
خودرو باید به دست مصرف کنندگان واقعی برسد
وی گفت: اولویت اصلی کمیته خودرو در اجرای طرح های فروش و پیش فروش خودرو، فروش به افرادی است که فاقد خودرو هستند که به این منظور، شروط ده گانه ای در نظر گرفته شده تا این برنامه عملیاتی شود، به نحوی که فرد متقاضی، نباید در ۳۶ ماه گذشته خودرو خریداری نموده و یا پلاک فعال داشته باشد؛ به نحوی که اجازه ورود دلالان داده نشود.
برخورد با پارکینگ ها و محل های احتکار خودرو
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، حلقه آخر سیاست های کمیته خودرو برای ساماندهی بازار را نظارت و کنترل دانست و اظهار داشت: حلقه نظارت و کنترل، در کنار اصلاح ضوابط فروش و عرضه خودرو، اثربخشی سیاست ها را افزایش خواهد داد؛ ضمن اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز با همکاری مجموعه دادستانی کل کشور و دستگاه های امنیتی و نظارتی به حوزه نظارت بر پارکینگ ها، انبارها و محل های نگهداری خودرو ورود کرده تا اجازه احتکار و انبار خودرو ها داده نشود.
وی اضافه کرد: بعضی از سودجویان، خودرو ها را احتکار کرده و عرضه نمی کنند؛ به امید اینکه سود بیشتری از بازار نصیب خود کنند؛ اما حالا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در کنار دستگاه های نظارتی، زمینه را برای تحرکات سوداگرایانه در بازار از بین خواهد برد.
منبع: رصد كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب