صادرات بنزین ایران به كشورهای اطراف
به گزارش رصد كالا ایسنا نوشت: خودكفایی در تولید بنزین یكی از اهداف وزارت نفت طی چند سال اخیر بوده كه برمبنای آن میزان تولید بنزین در كشور به مرور زمان افزایش یافته و الان این فرآورده نفتی در فهرست اقلام صادراتی كشور جا خشك كرده است و آن طور معاون اول رئیس جمهور نیز اعلام نموده، تحریم ها تاثیری در این فرآورده نخواهد داشت.
اواخر سال قبل بود كه با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران در تولید بنزین خودكفا شد و توانست دروازه های واردات این فرآورده استراتژیك به كشور را ببندد. حالا نیز شاهد افزایش تولید این فرآورده هستیم تاجایی كه تابستان امسال بالاترین رقم تاریخی تولید بنزین در ایران ثبت گردید. علاوه بر این در فاصله سال های ۵۷ تا ۵۹ بطور میانگین روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین در كشور تولید شده كه این مقدار در فاصله سال های ۹۶ تا ۹۷ (۹ ماه ابتدای سال) با افزایش ۵.۹ برابری به میانگین روزانه ۸۳ میلیون لیتر افزایش یافته و این در حالیست كه مصرف روزانه بنزین در كشور نیز رقمی در همین حدود را تعقیب كرده است؛ به نحوی كه در فاصله سال های ۹۶ تا ۹۷ بطور میانگین روزانه حدود ۸۸ میلیون لیتر بنزین در كشور مصرف شده است. همین طور واردات این فرآورده در كشور در فاصله سال های ۵۷ تا ۵۹ صفر بوده و به تدریج با افزایش تعداد خودرو ها و رشد زندگی شهرنشینی به ۳.۷ میلیون لیتر در روز در فاصله سال های ۶۴ تا ۶۷ رسیده و در فاصله سال های ۸۴ تا ۸۷ به بالاترین حد خود (۱۶.۸ میلیون لیتر در روز) رسیده است و بعد از آن با روندی كاملاً كاهشی به ۷.۶ میلیون لیتر در روز در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۵ (دولت یازدهم) رسیده است. رقم واردات بنزین در فاصله سال های ۹۶ تا ۹۷ (۹ ماهه ابتدای سال) ۵.۹ میلیون لیتر ثبت شده است كه این رقم بگفته مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، از محل راه اندازی فازهای سه گانه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و دستیابی به خودكفایی در تأمین بنزین مورد نیاز كشور، ابتدای مهرماه ۹۷ به صفر رسیده و دیگر بنزینی وارد كشور نشده است. هم اكنون مقدار تولید بنزین كشور از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز عبور كرده و این بالاترین رقم تاریخی است كه تابحال داشته ای و آن طور كه مسئولان اعلام نموده اند همه فرآورده ها همچون بنزین و گازوئیل، گاز مایع، نفت كوره و سوخت جت در كشور به صورت مازاد برای صادرات وجود دارد و برنامه ریزی جدی برای صادرات این فرآورده ها بوسیله خشكی و دریا شده است. از دی ماه سال قبل برنامه ریزی برای صادرات بنزین صورت گرفت و همان زمان علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام نمود كه در كشور مازاد بنزین داریم و به سمت صادرات حركت می نماییم. این اتفاق بوسیله قرارداد صورت می گیرد یا در رینگ بورس عرضه خواهد شد، اما این برنامه ی ما امسال است. وی هم چنین در گفت و گو با ایسنا اعلام نمود كه ایران صادركننده بنزین و گازوئیل شده است و مقصد صادرات، كردستان عراق، عراق، افغانستان و برخی كشورهای حاشیه دریای خزر هستند. در همین رابطه هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزیر نفت در آن زمان با اشاره به این كه میانگین كنونی مصرف بنزین در كشور روزانه ۸۸ میلیون لیتر و تولید اندكی بیشتر از ۱۰۰ میلیون در روز است، اظهار داشت: در شرایط كنونی ظرفیت صادرات بنزین را داریم. روزانه بالای ۱۵ میلیون لیتر اضافه تولید بنزین داریم اخیرا نیز وزیر نفت با بیان این كه روزانه بالای ۱۵ میلیون لیتر اضافه تولید بنزین دارد كه این اضافه تولید ذخیره شده و مقرر است میزان صادرات افزایش پیدا كند، اظهار نمود: اضافه تولید در نفت سفید، گازوئیل و سوخت جد وجود دارد و به لحاظ پالایش وضعیت خوبی داریم. نهم مرداد ماه نیز نخستین محموله ۱۰ هزار تنی بنزین صادراتی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی روانه رینگ بین الملل بورس انرژی شد. مجموع اتفاقات در ماه های اخیر نشان میدهد كه حالا دولت برنامه خودرا تغییر داده و صادرات بنزین را جز اولویت های خود قرار داده است. در این بین حسن ضیاكاشانی، مدیرعامل اسبق شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران درباب مزایای این امر به ایسنا اظهار نمود كه اساسا این كار مفید بوده، چونكه از زمان پیدایش نفت خام در كشور و فروش آن یكی از مباحثی كه در میان بدنه كارشناسی بخش نفت مورد بحث قرار می گرفت این بود كه اگر می خواهید نفت خام را بفروشید و خریداران را توسعه دهید می بایست ساز و كاری را به وجود آورید كه تعداد خریداران افزایش یابد. وی با اشاره به محدودیت هایی كه در گذشته وزارت نفت برای فروش اعمال می كرد، اظهار نمود كه با وجود مشكلاتی كه تحریم برای كشور به وجو آورد یك منفعت را شاهد بودیم و آن هم توجه وزارت نفت به خریداران داخلی بود، چونكه سبب شد خریداران ایرانی نیز بتوانند هر كالایی كه وزارت نفت تولید می كند شامل محصولات پتروشیمی، پالایش و پخش و شركت ملی نفت ایران را خرید كنند كه همین سوژه نیز سبب شد رانت خواری های احتمالی از بین برود كه امیدواریم ادامه یابد. ضیاكاشانی با اشاره به مزایای ورود بنزین به تالار شیشه ای و افزایش صادرات از این طریق، اظهار داشت: در آن زمان كه بنده مدیرعامل شركت پالایش و پخش فراورده های نفتی بودم پیشنهاد دادم كه برای ورود ایران به كشور افغانستان مبادرت به راه اندازی انبار و جایگاه شودو بوسیله راه اندازی انبار و توسعه شبكه های عرضه میزان قاچاق كم شود حالا شاهد می باشیم كه باورد بنزین به بورس شرایط برای ورود تجار افغانستان نیز محیا شده است تا بتوانند از مسیر صحیح مبادرت به خرید بنزین كنند. بگفته وی، عامل دیگری كه می تواند وضعیت سوخت را سر و سامان دهد مساله كارت سوخت است، چونكه این مساله نیز عاملی است تا تجار افغانستان و دیگر كشورها مجبور شوند یا وارد بورس شوند و فراورده های مورد نیازشان را بخرند و یا به وزارت نفت بازگشت كنند چونكه ایران كشوری است كه می تواند نیازهای انرژی كشورهای منطقه را برطرف كند. بنزین قابل تحریم نیست این صحبت ها در شرایطی است كه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به افزایش تولید بنزین در كشور اظهار داشت: امروز بنزین نه تنها قابل تحریم نیست، بلكه به یكی از اقلام مهم صادراتی كشور تبدیل گشته است. جهانگیری با اشاره به شرایط خطیر و پیچیده كشور اظهار نمود كه شرایط خطیر كشور به معنای بن بست نیست، برای اینكه ایران كشوری قوی، پرظرفیت و ثروتمند است كه از ذخایر سرشار نفت و گاز و منابع معدنی گوناگون و موقعیت جغرافیایی استثنایی برخوردارست و می تواند با اتكا به این ظرفیت ها مسائل خودرا حل و فصل كند. 231
منبع: رصد كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب