مشكلات تجار ایران و تركیه حل می شود، مسیر تجارت آزاد بین ایران و تركیه باز شد

مشكلات تجار ایران و تركیه حل می شود، مسیر تجارت آزاد بین ایران و تركیه باز شد به گزارش رصد كالا رئیس دفتر رئیس جمهوری از تشكیل كمیته ویژه ای در كمیسیون اقتصادی مشترك ایران و تركیه آگاهی داد و اظهار داشت: این كمیته كه شعباتی در تهران و آنكارا خواهد داشت، حل مشكلات تجار دو كشور را تسریع می كند.



به گزارش رصد كالا به نقل از خبر آنلاین از پایگاه اطلاع ریاست جمهوری، «محمود واعظی» روز چهارشنبه در همایش فرصت های سرمایه گذاری ایران و تركیه با اشاره به برگزاری منظم نشست های سه جانبه سران كشورهای ایران، روسیه و تركیه با هدف حل بحران سوریه و برقراری آرامش و صلح و ثبات در این كشور، تصریح كرد: تلاش روسای جمهوری سه كشور در این جلسه ها همواره این بوده كه با هم افزایی و همكاری ضمن حل بحران سوریه، به تامین امنیت منطقه كمك كنند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری از ایران و تركیه بعنوان دو كشور اسلامی و همسایه با ظرفیت های سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی استثنایی در میان كشورهای اسلامی منطقه نام برد و تصریح كرد: تهران و آنكارا می توانند هسته اصلی تعامل توسعه محور با سایر كشورهای منطقه باشند.
وی خاطرنشان كرد: در كنار اجلاس سه جانبه اخیر، فرصت بسیار خوبی برای روسای جمهوری ایران و تركیه فراهم گردید كه جلسه دوجانبه بسیار سازنده و صمیمی برگزار كنند و هیات های عالیرتبه دو كشور هم دیدارها و مذاكرات خوبی با همتایان خود داشتند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری بیست و هفتمین كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور را در مقایسه با كمسیون های قبلی بسیار موفق ارزیابی كرد و تصریح كرد: مشكلات مطرح شده در این كمیسیون نسبت به گذشته كمتر بود و دستاوردهای بسیار بالایی داشت.
واعظی افزود: هم افزایی موجود بین ایران و تركیه بخصوص در ارتباط با مسایل اقتصادی می تواند نقطه عطفی در نزدیكتر كردن ملت های دو كشور باشد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تلاش های انجام شده در حوزه همكاریهای اقتصادی بخصوص در بخش موافقتنامه تجارت ترجیحی، تصریح كرد: درحال آماده كردن تجار دو كشور برای حركت به سمت تجارت آزاد هستیم و تلاش دو دولت این است كه مسیر را برای همكاری بخش های خصوصی دو كشور تسهیل كنند.
واعظی تصریح كرد: با توسعه تبادلات تجاری و سرمایه گذاری مشترك و كمك به افزایش حجم تجارت و سرمایه گذاری باید به سمتی حركت نماییم كه بتوانیم همه نیازمندی های دو ملت در دو كشور را خودمان تولید و تامین نماییم.
رئیس ایرانی كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و تركیه با اشاره به اینكه اتاق های بازرگانی دو كشور و شورای مشترك بازرگانی ایران و تركیه در این زمینه مسئولیت بسیار سنگینی دارند، تصریح كرد: آنچه ما در كمیسیون مشترك دو كشور تصمیم می گیریم، فراهم كردن بستر همكاری ها و مشخص كردن نقشه راه یك ساله است و بخش خصوصی دو كشور است كه باید اجرا كننده سیاست ها باشند.
واعظی به برگزاری نشست مشترك با وزیر تجارت تركیه و تجار دو كشور در آنكارا اشاره نمود و اظهار داشت: برخی از مشكلات جزیی مانع سرعت همكاری ها شده بود كه در این جلسه مشترك، این مشكلات شناسایی شدند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اینكه دركمیسیون اقتصادی توافق كردیم كمیته مشترك ویژه ای با شعباتی در تهران و آنكارا ایجاد نماییم، اظهار داشت: تشكیل كمیته مشترك امكان طرح مشكلات تجار و رفع سریع تر آنها را مهیا می سازد.
وی تصریح كرد: آن چه در حوزه تجارت در كمیسیون مشترك توافق كردیم باید به صورت ویژه پیگیری و عملیاتی شود تا تجار ایرانی و ترك بتوانند راحت تر به فعالیت بپردازند.
واعظی با تاكید بر اینكه دو طرف با جدیت به دنبال گسترش حجم روابط و مبادلات هستند، اظهارداشت: با وزرای انرژی، تجارت و حمل و نقل تركیه مذاكرات و جلسات بسیار سازنده و عملیاتی برای مرتفع ساختن مشكلات فرا روی تجار دو كشور داشتیم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری همینطور به همكاریهای دو كشور در زمینه مسایل بهداشتی و دارویی اشاره نمود و اظهار داشت: امروز همینطور در ملاقاتی با وزیر بهداشت تركیه، مسایل مربوط به این حوزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
وی با اشاره به اینكه آمریكا با اعمال تحریم، به دنبال تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران و تركیه است، اضافه كرد: در دورانی كه با تحریم ها مواجه هستیم، باید تلاش نماییم كه حجم روابط دو كشور تحت تاثیر این تحریم ها كاهش نیابد.
واعظی با قدردانی از رئیس جمهوری و دولت تركیه كه همواره تحریم های تحمیلی آمریكا ضد ایران را محكوم كردند، اضافه كرد: تردیدی نداریم كه دولت تركیه این تحریم ها را قبول ندارد و از سوی دیگر باید ملاحظات برخی شركت ها هم مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی در آینده نزدیك را آغازگر تجارت آزاد و ایجاد فرصت برای تجار ایرانی و ترك دانست و اظهار داشت: این اقدام برای افزایش حجم روابط است و در ارتباط با تسهیل روابط بانكی مان هم پیشرفت ها و توافقات بسیار خوبی داشتیم.
وی از تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاران ترك در منطقه ویژه اقتصادی ماكو اطلاع داد و همینطور اظهار داشت: در ارتباط با بخش حمل و نقل هم توافقات خوبی داشتیم و به دنبال این هستیم كه حمل و نقل در همه ابعاد گسترش پیدا كند.
واعظی بامداد امروز هم با برخی از تجار ایران و تركیه جداگانه دیدار و برای حل مشكلات آنها دستور پیگیری های لازم را صادر كرد.
در آخر این همایش، سند نهایی بیست و هفتمین نشست كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی ایران و تركیه به امضا رسید.

226226


منبع:

1398/06/27
22:27:43
5.0 / 5
4341
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بانك , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها