آواز خوش لوکس های مناطق آزاد
به گزارش رصد کالا، آرمان امروز نوشت: مصوبه اخیر کمیسیون صنایع مجلس خوش بینی هایی در مردم خصوصا اقشار کم درآمدی که گرانی خودرو دست آنها را از خرید این کالا کوتاه کرده، به وجود آورده است. از کلیات مصوبه مذکور این گونه استنباط می شود که مقرر است خودرو های کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال مجوز واردات به کشور را دریافت نمایند و دریچه واردات هم با مجوز دادن به خودرو های موجود در مناطق آزاد باز شود.
با عنایت به اینکه قیمت چنین خودروهایی در بازار جهانی بسیار پایین تر از خودروی صفرکیلومتر - گاه تا یک پنجم قیمت خودروی صفرکیلومتر یا حتی کمتر - است تصور اولیه ای به وجود آمده که مقرر است خودرو های باکیفیتی از برندهای مشهوری مثل بنز و بی ام و و تویوتا که دست دوم اما اصطلاحا تمیز هستند و کارکرد پایینی دارند با قیمتی قابل پرداخت برای اقشار کم درآمد و قشر متوسط - بعنوان مثال محدوده قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون که البته همین قیمت هم برای کم درآمدها بسیار گران به حساب می آید - به آنها ارائه شود. بررسی ها نشان داده است چنین تصوری با حقیقت همخوانی ندارد و آنچه از این مصوبه به گوش می رسد آوازی است که فقط از دور خوش است. دلار ۴۵ هزار تومانی و قیمت تمام شده بالای خودروی وارداتی کارکرده نخستین مسئله در واردات خودرو های کارکرده آنجا رخ می نماید که قیمت خودروی کارکرده برند و باکیفیت را با نرخ دلار کنونی در سایت های فروش این خودرو ها مشاهده نماییم. بررسی ها نشان داده است یک خودروی کارکرده قابل قبول مثل کیا سراتو مدل ۲۰۱۷ در بازارهای جهانی ۷ هزار و ۳۰۰ دلار است. خودرو های دیگر همچون تویوتا، مزدا، آئودی، بی ام و هم با مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در بازارهای جهانی حدود ۷ هزار دلار است. با دلار ۴۵ هزار تومانی این خودرو ها به صورت خام و بدون هیچ تعرفه ای حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت. اگر تعرفه واردات بر مبنای نرخ سال ۱۴۰۰ یعنی ۲۰ درصد تعیین شود ۶۰ میلیون هم به این قیمت افزوده می شود. هزینه های جانبی مثل حمل و نقل و شماره گذاری هم در پایین ترین میزان آن ۲۰ میلیون تومان برآورد می شود. ازاین رو قیمت این خودروی وارداتی در کف قیمتی خود کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان نخواهد بود. رویکرد درآمدی دولت به واردات خودرو این نکته را نباید از نظر دور داشت که دولت در شرایطی قرار دارد که واردات کالاهایی مثل خودرو را بعنوان منبع درآمد می بیند و هیچ بعید نیست که تعرفه واردات خودرو های دست دوم بیشتر از ۲۰ درصد در نظر گرفته شود تا از این محل دولت به درآمدی برسد و آنرا به زخم کسری بودجه خود بزند. به عبارت دیگر وقتی مقرر است چند میلیارد دلار صرف واردات خودروی دست دوم شود، این ارز باید با سود مناسب به خزانه دولت بازگردد. خودروی وارداتی دست دوم به کام اقشار مرفه پرسش اینجاست که چگونه اقشار کم درآمد و حقوق بگیری که درآمد سالانه آنها با فرض حقوق ۱۰ میلیون تومانی ماهانه -که چنین درآمدی برای خیلی از این اقشار محقق نمی شود- حدود ۱۲۰ میلیون تومان و مخارج آنها در سال حداقل ۶۰ درصد بیشتر از این درآمد است و پس اندازی نمی توانند داشته باشند، خودروی ۴۰۰ میلیونی وارداتی کارکرده بخرند؛ این سوالی است که برای آن پاسخی وجود ندارد. با این قیمت تمام شده به نظر می آید این خودرو ها بیشتر به نفع همان اقشاری می خورد که حالا قدرت خرید خودروهایی مثل پرشیا و پژو ۲۰۷ را دارند که این اقشار هم درصد بسیار کمی از جامعه را می سازند. با این اوصاف مصوبه مذکور در نهایت بازار خودرو را برای اقشار مرفه و نسبتا مرفه را متنوع خواهد نمود. تعطیل شدن بازار خودرو های ایرانی با واردات خودروی دست دوم مسئله دیگری که لازم است به آن اشاره شود اینکه در طرح اولیه واردات خودرو هم چنین پیشنهادی توسط کمیسیون مربوطه مطرح شده بود، اما در آخرین پیش نویس حتی پیش از اعمال نظر شورای نگهبان، بند در ارتباط با واردات خودرو های دست دوم از طرح مذکور حذف شد. در تحلیل علت حذف این بند گفته شد که لابی خودروسازان مانع قانونی شدن واردات خودرو های دست دوم به کشور بوده است. حقیقت اینست که اگر خودرو های دست دوم با قیمت هایی که پیش از این محاسبه شد به کشور وارد شود رقیبی جدی برای تولیدات و محصولات دو غول خودروسازی کشور خواهند بود. هم اکنون خودرویی همچون دنا که ایران خودرو حساب ویژه ای روی فروش طولانی مدت انواع آن در بازار داخل کرده و به هر شکل در بازار بی رقیب داخلی این خودرو توسط اقشار بهره مند با قیمت حدود ۷۰۰ میلیون به فروش می رود. با دلار ۴۵ هزار تومانی قیمت این خودرو حدود ۱۵ هزار دلار است. آیا در صورت واردات خودرو های کارکرده از برندهای مشهور مثل تویوتا، هیوندای، کیا و... با قیمت ۷ تا ۱۰ هزار دلار، بازاری برای خودرویی مثل دنا با قیمت ۱۵ هزار دلار باقی خواهد ماند؟ پاسخ روشن است ازاین رو اگر این مصوبه در نهایت این دفعه هم به مرحله اجرا نرسد نباید تعجب کرد. بیشتر بخوانید: فرمول جدید قیمت گذاری خودرو اعلام شد/ قیمت خودرو از این پس چه تغییری می کند؟ ۳۵۲۲۰
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب