اینستاگرام؟ ببخشید آقای رئیس، باز مردم مقصرند!

اینستاگرام؟ ببخشید آقای رئیس، باز مردم مقصرند! به گزارش رصد کالا، نمونه رفتار رئیس اداره پست با کشاورزان معترضی که از شرایط فیلترینگ اینستاگرام و تاثیرش بر عدم فروش محصولات شان، یکی از جدید ترین مدل برخوردهای مسؤلان با مردم است که مانندش پیش تر کمتر اتفاق افتاده یا اقلا رسانه ای شده بود.



فرهاد عشوندی- خبرآنلاین: در میان بخشی از مدیریت کشور از دیرباز برای هر اتفاقی مردم مقصرند. کافی ست رجوعی نماییم به همه اتفاقات سالهای گذشته و برایش مصادیق فراوانی میتوان یافت. از بیمه سلامت و پیرمردی که خودش باید برای فیزیوتراپی پاهایش را می مالید تا ماجرای انواع گرانی ها و اتفاقات مختلف دیگر.
با این وجود این احیانا نخستین بار در تاریخ مسئولین است که یک مسئول پشت تریبون یک همایش رسمی قرار می گیرد و با افتخار از برخورد تحکمی اش با چند کشاورزی می گوید که بی گناه قربانی یک تصمیم مدیریتی شده اند. آنچه محمود لیائی مدیر پست خودش نقل کرده: « متوجه شدم که حتی در مناطق روستایی فروش محصولات از راه اینستاگرام صورت می گرفته است. در حین بازدید مردم با دیدن من نسبت به شرایط اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام ابراز شکایت کردند که من به آنها گفتم شما خودتان از قبل به این فکر بودید که احیاناً اگر روزی اینستاگرام بسته شود چه اتفاقی می افتد؟ خودتان باید به فکر می بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی کردید.» نشان داده است این مدیر ارشد وزارت ارتباطات انگار حتی در همین مدت یک ساله حضورش در پست مدیریتی گفته های رئیس جمهور دولت متبوعش و گفته های وزیری که برایش حکم زده را هم نخوانده، ندیده یا نشنیده است. او که شرکت تحت امرش نخستین بخش دولتی بود که آمار کاهش چشم گیر درآمدهایش را به خاطر فیلترینگ اینستاگرام داده این نکات را بیان کرده است.

بله مردم مقصرند آقای رئیس!
خرداد ماه گذشته پس از همه اتفاقات تلخ گذشته، اینستاگرام از جانب سید ابراهیم رئیسی در بازه انتخابات ریاست جمهوری تائید می شود. ویدئوی معروفی از ایشان در مستند انتخاباتی شان پخش می شود که در رابطه با اینستاگرام و فعالیتهای اقتصادی مردم بر این بستر می گویند: « خب بستر خوبی است. مردم مشغول خرید و فروش هستند. حتی دختران خود من گاهی از آن جا خرید می کنند. من خودم اینستاگرام دارم و کامنت های مردم را می خوانم...»
همان سال و چند روز بعد عبدالناصر همتی در حرف هایش سید ابراهیم رئیسی را متهم به کوشش برای فیلترینگ گسترده می کند. فیلترینگ بسترهایی که زندگی مردم به آنها گره خورده است مثل اینستاگرام و باز نامزد پر امید ریاست جمهوری به صراحت می گوید این اتهامات واهی است و بر پیج اینستاگرام بیشتر از ۲ میلیون نفری خود تاکید می کند. او به صاحبان کسب و کارهای فعال بر این بستر اطمینان می دهد و تمام این بحث ها حتی در زمانی است که بارها تهدیدات امنیتی و یا برخوردهای خصمانه سیاست زده در اینستاگرام ضد قهرمانان ملی مان هم رخ داده اما بحث سید ابراهیم رئیسی و بسیاری دیگر از مسؤلان پرهیز از رفتارهای هیجان زده ای است که امکان دارد منجر به ایجاد چالش برای معیشت گروه بزرگی از مردم شود. پس این گونه معیشت مردم نسبت به تهدیدها و پالش های امنیتی در اولویت هستند.
یک سال و چند ماه بعد از آن گفته ها و دقیقاً در آستانه سفر سید ابراهیم رئیسی این دفعه در مقام رئیس دولت سیزدهم او باز در مقابل پرسشی قرار می گیرد که فعالیتش در اینستاگرام و گفته هایش در فیلم تبلیغاتی که دخترانش خرید های شان را از این بستر انجام می دهند قرار می گیرد. این دفعه پرسشگر خبرنگار سی بی اس آمریکاست. رئیسی بدون درنگی باز در رابطه با نقش شبکه های اجتماعی و گره خوردن مساله معیشت مردم سخن می گوید و باز نگاه او حمایتی و مثبت است.
با این وجود با شروع نا آرامی های بعد از مرحومه مهسا امینی تصمیم امنیتی در کشور فیلترینگ دو پلت فرم آمریکایی واتساپ و اینستاگرام به علت عدم پایبندی به پروتکلهای اخلاقی خود در ایجاد محدودیت برای رفتارهای ترویج خشونت، آموزش ساخت سلاح و تحریک مردم، به صورت موقت فیلتر و گرفتار محدودیت می شود.
حتی بعد از این تصمیم در گفته های وزیر ارتباطات و سخنگوی دولت یا حتی نمایندگان مختلفی چون مرتضی آقاتهرانی، احمد راستینه و دیگر نمایندگان اصولگرای حامی طرح صیانت هم این احتیاط وجود دارد که باید فکری برای معیشت مردمی که محدودیت های بوجود آمده برای شان چالش ساز شده شود. سخنگوی دولت تاکید می کند در یک ساله گذشته اصلا کارگروهی وجود داشته که بررسی کند که به رغم تهدیدهای امنیتی این پلت فرم ها و عدم پایبندی به پروتکلهای شان چه اقدامات پیشگیرانه ای میتوان انجام داد که کسب و کارهای مردم در این بستر به پالش نیفتد.
در تمام این گفته ها کمتر نشانی از سفارش مردم به فعالیت در پلت فرم های ایرانی می شود. حتی در ماه اخیر هم که پس از اتفاقات رخ داده، سیاست پشتیبانی از کوچ کسب و کارها به پلت فرم های داخلی مطرح می شود، همچنان به صورت مشخص بسته حمایتی یا سیاستی دقیق و نقشه راهی مشخص برای پیشنهاد به این ۳۵۰ هزار شغل مستقیم صدمه دیده و نه میلیون نفری که مشخصا با سیاست فیلترینگ اخیر، بر مبنای آمارهای رسمی اعلامی کسب و کارهای شان گرفتار چالش شده است، اعلام نکرده اند.
کدام نقشه راه؟
مشکل اینجاست که همه از برنامه برای پشتیبانی از حضور مردم در پلت فرم های داخلی می گویند اما هنوز هیچ یک از این پلت فرم ها پرزنتیشن دقیقی برای عرضه خدماتی ویژه که صاحبان صدمه دیده از کسب و کارها را جلب کنند ندارند. در اوج شدیدترین فیلترینگ های تاریخ اینترنت کشورمان هم شاهد ایجاد محدودیت های خود خواسته از جانب گروهی از پلت فرم های داخلی و عدم عضوگیری از یک سو و همینطور رشد تصاعدی کاربران تلگرام هستیم. روبیکا مهم ترین پلت فرم داخلی در بستر شبکه های اجتماعی هنوز نتوانسته پاسخی روشن در رابطه با ابهامات مدل برندینگ پلتفرمش در سالهای گذشته بدهد. اتفاقاتی که منجر به ابطال مجوزش از جانب دستگاه متولی نظارت بر فضای مجازی یعنی ساترا شده بود و دیگر پلت فرم های داخلی هم به سکوتی عجیب رفته اند.
در این شرایط اما آقای رئیس اداره پست نگفته گناه مردم دقیقاً چه بوده در شرایطی که به آنها چند باری برای پشتیبانی از کسب و کارهای شان اطمینان خاطر داده شده بوده. این که حتی بعد از وقوع یک اتفاق ناگهانی و با گذشت یک ماه هنوز وزارت خانه مطبوع این آقای رئیس حتی یک پیشنهاد کاربردی برای خروج مردمی که همین امروز و روز به روز زندگی های شان گرفتار چالش مالی شده عرضه نکرده است و هنوز هیچ پاسخ رسمی و دقیقی در رابطه با سرنوشت این چالش بوجود آمده به کسب و کارهای ضرر خورده داده نمی گردد. کسب و کارهایی اکثرا کوچک برای امرار معاش قشری که خیلی های شان سرمایه راکد برای این ندارند که در صورت تداوم شرایط فعلی بتوانند امرار معاش کنند.
نقشه راهی که به چند پرسش بزرگ پاسخ دهد: اول این که آیا بالاخره تصمیم نهایی بر فیلترینگ این پلت فرم هاست؟ اگر این اتفاق خواهد افتاد، نمونه پیشنهادی جایگزین توانایی و قابلیت های لازم برای جذب مخاطب را دارد ؟ صاحبان هر یک از این کسب و کارها برای رسیدن به جایگاه امروزشان، سال ها زحمت کشیدند و برندسازی کرده اند و برای پیج های شان ممبر گرفته اند. این که حالا باید مجدد از صفر شروع کنند آیا برایش برنامه ریزی شده است؟ این یک فرایند دو سویه است که وزارت ارتباطات باید برایش مسیری را ترسیم کند. این که با کوچ صاحبان کالاها به پلت فرم های داخلی آیا مشتری ها هم به همان مقصد کوچ می کنند و باز بازار کسب و کارها شکل می گیرد؟
این ها و ده ها یا شاید صد ها پرسش و ابهام در کنار یک بی تصمیمی و ابهام زدایی از پالش های بوجود آمده و نگرانی صاحبان کسب و کارها از مسئولیت هایی است که لیائی و زارع پور و دیگر مدیران وزارت ارتباطات بعنوان بسترساز فعالیتهای اقتصادی و کسب و کارهای دیجیتال باید از همان لحظه اول این بحران بوجود آمده به دنبال راهکارهای عینی برایش می رفتند اما حاصل تمام آنچه بر عهده داشته اند می شود این جمله: «خودتان باید فکرش را می کردید!»
آن هم نه این که در یک فرایند واکنشی این جمله نقل شود که آقای مدیر بعنوان یک افتخار، این جمله اش را روی سن تکرار می کند و خود برای نخستین بار پرده از گفته هایش در پاسخ به چند کشاورز صدمه دیده از بحرانی می کند که مثل ده ها یا صدها هزار صاحب کسب و کار اینترنتی که نقشی در آنچه برای شان رقم خورده نداشته اند، بر می دارد.
می دانید مشکل کجاست آقای رئیس؟
لیائی مردم را متهم می کند بی آنکه دقیقاً شرح دهد چرا بر خلاف مردم، کسب و کار شرکت تحت مدیریتش تا این حد به چنین تجارتی گره خورده است. چرا در شرایطی که می دانسته امکان دارد هر لحظه چنین اتفاقی رخ دهد، به دنبال راهکارهای بازار پژوهی و مسیرهای جایگزین نرفته ومانع از ایجاد زیانی انبوه برای مجموعه دولتی تحت امرش نشده است؟
بله آقای رئیس، مردم مقصرند چون مثل شما مدیر شرکتی دولتی نیستند که فارغ از همه کاهش ریالی درآمدهایش یا همه بدهی های انباشته و ضررهای جاری جندصد میلیاردی اش که همین هفته پیش از سوی وزارت اقتصاد اعلام شد، حقوق معاونت وزیر به حساب شان واریز نمی گردد و آنها هستند که باید به دنبال راهی باشند برای امرار معاش درست در همین روزهایی که هنوز شما نتوانسته اید یک نقشه راه دو خطی آرامش بخش پیش روی شان قرار دهید!
۴۱۴۱


منبع:

1401/07/26
10:02:32
5.0 / 5
634
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , اینترنت , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
رصدکالا
پربیننده ترین رصدکالا

پربحث ترین رصدکالا

جدیدترین رصدکالا

رصد کالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها

رصد کالا، خرید هوشمندانه را با بهترین نرخها در کوتاهترین زمان تجربه کنید