با حقوق خود در صورت تاخیر یا کنسلی پرواز آشنا شوید!

با حقوق خود در صورت تاخیر یا کنسلی پرواز آشنا شوید! رصد کالا: آیا تا بحال با تاخیر یا کنسلی پرواز روبه رو شده اید، آیا می دانید مسافران در این شرایط حقوقی دارند؟ در ادامه توضیحاتی درباره حقوق مسافران ارائه کرده ایم.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، حقوق مسافر در پروازهای داخلی شامل موارد زیادی شامل یکسان بودن مسافران در دریافت خدمات، ایجاد خسارت به وسایل و بار مسافران، حقوق افراد توانمند در استفاده از هواپیما و شفاف سازی نرخ و ایجاد تأخیر یا کنسل شدن پرواز است.
کنسل شدن پرواز ممکنست از جانب ایرلاین و یا مسافر صورت گیرد. در صورتیکه شما پرواز خودرا کنسل کنید، از طرف ایرلاین مربوطه با جریمه روبه رو می شود. نرخ جریمه های کنسلی ایرلاین های داخلی متفاوت بوده و به شناسه نرخی و زمان کنسل شدن بستگی دارد. اما در صورتیکه پروازها از طرف ایرلاین کنسل شود، شرایط متفاوت خواهد بود. طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشور، شرکت های هواپیمایی در صورت تأخیر و یا کنسلی پرواز، باید نسبت به جبران آن اقدام نمایند. جبران خسارت از طرف ایرلاین به زمان تأخیر و یا کنسلی پرواز بستگی دارد.
در چه صورتی پرواز کنسل می شود؟
کنسلی پروازها ممکنست به دلیلهای شرایط جوی نامناسب اتفاق بیفتد. با وجود پیش بینی هوا توسط شرکت های هواپیمایی، گاهی اوقات ممکنست شرایط جوی برای پرواز نامناسب باشد. در این شرایط ایرلاین مربوطه باید پرواز را کنسل کند. علاوه بر این ممکنست به سبب نقص فنی پیش بینی نشده نیز پروازها با تأخیر روبه رو شده و یا کنسل شوند. گاهی اوقات، خلبانان در هنگام حرکت و پیش از بلند شدن متوجه نقص فنی می شوند، که در این صورت نیز پرواز برای ساعاتی متوقف می شود.
همچنین به دلیلهای دیگری نیز ممکنست پروازها با تأخیر رو به رو شوند. یکی از این دلیلهای وجود بار مشکوک است که امکان به خطر افتادن امنیت پرواز در آن وجود دارد. علاوه بر این ممکنست کادر پرواز، به دلایلی آمادگی پرواز را نداشته باشند. تأخیر عملیاتی پرواز نیز از دلیلهای مهم تأخیر پروازهاست. تأخیر عملیاتی پرواز شامل ایجاد مشکل در سیستم های کامپیوتری در روند پرواز، از بخش گیت پرواز تا بارگیری و بازرسی مسافران و بار آنها، طولانی شدن بارگیری و موارد دیگر است.
حقوق مسافر در صورت تأخیر پروازها
تأخیر در پرواز ممکنست از چندین دقیقه تا چندین ساعت باشد. در هر صورت بعد از ایجاد تأخیر در پرواز، ایرلاین مربوطه باید اقدامات عمومی و خصوصی را طبق قوانین سازمان هواپیمایی ایران، انجام دهد. در اقدامات عمومی، نماینده ایرلاین باید با حضور در بین مسافران، با احترام کامل، تأخیر در پرواز را به مسافران اطلاع رسانی کند. اقدامات اختصاصی نیز بصورت زیر باید توسط ایرلاین رعایت شود.
تأخیر پرواز بین ۱ الی ۲ ساعت
میانگین تأخیر پروازهای داخلی حدود نیم ساعت می باشد. در صورتیکه میزان تأخیر از این زمان بیشتر شده و به ۱ الی ۲ ساعت برسد، شرکت هواپیمایی باید پذیرایی نوع اول را از مسافران به عمل آورند. البته اگر زمان کافی وجود نداشته باشد و با این پذیرایی، پرواز با تأخیر بیشتری روبه رو شود، نیازی به پذیرایی نیست.

تأخیر بین ۲ الی ۴ ساعت
در صورتی که تأخیر پرواز بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت باشد، ایرلاین مربوطه باید اقدامات زیر را انجام دهد:
ارائه پذیرایی حداقل نوع اول، که باتوجه به امکانات همان فرودگاه انجام می شود.
شرکت هواپیمایی باید وسیله ارتباطی مناسب جهت اطلاع رسانی مسافران را فراهم آورد.
در صورتی که مسافر تمایل داشته باشد که پرواز خودرا تغییر دهد، شرکت هواپیمایی باید با درخواست وی موافقت نماید.
مسافر می تواند که اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی را اعلام نموده و ایرلاین نیز موظف به همکاری است.
علاوه بر این در صورتیکه در همان مسیر پرواز جایگزین دیگر نیز وجود داشته باشد، مسافر می تواند درخواست خود در خصوص استفاده از آن پرواز را اعلام نماید.
در صورتی که مسافران بهر دلیلی از پرواز خود انصراف دهند، ایرلاین مربوطه باید نسبت به استرداد کامل وجه همکاری کند.

تأخیر بیش از ۴ ساعت پرواز
در صورتی که پرواز بهر دلیلی، با تأخیر بیش از ۴ ساعت مواجه شود. ایرلاین مربوطه علاوه بر رعایت موارد بالا، باید خسارت وارده به مسافر را جبران کند. این خسارت به میزان ۳۰ درصد نرخ پایه بلیط هواپیما است. علاوه بر این در صورتیکه پرواز از طرف ایرلاین باطل شود، شرکت هواپیمایی علاوه بر عودت کامل وجه باید خسارتی به میزان ۵۰ درصد نرخ پایه بلیط را نیز تقبل کند.
البته در بعضی موارد استثنائاتی نیز وجود دارد. بطورمثال در صورتیکه هواپیما در ساعت مشخص شده حرکت نماید و به دلیلهای فنی به رمپ بازگردد، میزان تأخیر تا پرواز مجدد، از زمانی که هواپیما به ترمینال بازگشته است، محاسبه می گردد. همین طور در صورت تأخیر پرواز، شرکت هواپیمایی، مسافران را در ساعت تعیین شده بوسیله شرکتی دیگر منتقل نماید، آن شرکت مشمول پرداخت جریمه و یا خسارت تأخیر نخواهد شد.
حقوق مسافر در کنسلی پرواز
در صورتی که پرواز ایرلاین به دلیلهای شرایط جوی و یا فنی لغو شود، شرکت هواپیمایی باید نسبت به عودت وجه و جبران خسارت اقدام نماید. طبق قانون سازمان هواپیمایی کشور، همه مسافران باید از خدمات هواپیماها بصورت یکسان بهره مند شوند و در صورتیکه شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافران به دلیلهای مختلف امتناع کنند، باید بصورت زیر، خسارت وارده را جبران کنند.
اگر روند ابطال و کنسل شدن پرواز از زمان خرید، تا یک هفته پیش از پرواز صورت گیرد، ایرلاین مربوطه باید وجه کامل بلیط را به مسافر عودت دهد.
در صورتی که بلیط هواپیما در ۶ روز الی ۲۴ ساعت پیش از پرواز کنسل شود، ایرلاین مربوطه باید علاوه بر پرداخت کامل وجه، یک بلیط مشابه از نظر مسیر و کلاس پروازی با ۳۰ درصد تخفیف برای مسافر تهیه نماید.
همچنین اگر کنسلی بلیط در ۲۴ ساعت پیش از پرواز صورت گیرد، شرکت هواپیمایی باید علاوه بر پرداخت کامل وجه، یک بلیط مشابه با ۵۰ درصد تخفیف برای مسافر رزرو کند.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1401/03/08
22:49:59
5.0 / 5
572
تگهای خبر: خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها