اظهارنظر یک کارشناس درباره موضع پلیس در مورد باز نشدن ایربگ ها
یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: ایربگ یکی از قطعات حساس خودرو است و همواره با دقت و باکیفیت بالا مورد آزمون قرار می گیرد و در این حادثه هم تنها یکی از اجزای دخیل در وقوع تصادف به حساب می آید. به نظر می آید اظهارنظر پلیس راه در خصوص باز نشدن ایربگ خودرو ها شتاب زده بوده بنابراین باید در انتظار عرضه گزارشات کارشناسی باشیم.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: ایربگ یکی از قطعات حساس خودرو است و همواره با دقت و باکیفیت بالا مورد آزمون قرار می گیرد و در این حادثه هم تنها یکی از اجزای دخیل در وقوع تصادف به حساب می آید. به نظر می آید اظهارنظر پلیس راه در خصوص باز نشدن ایربگ خودرو ها شتاب زده بوده بنابراین باید در انتظار عرضه گزارشات کارشناسی باشیم.
اخیرا شاهد وقوع یک فقره تصادف زنجیره ای میان ۵۹ خودرو در محور بهبهان- اهواز بودیم که منجر به کشته شدن ۵ نفر شد. در این رابطه گزارش پلیس راهور انتظامی نشان داده است ایربگ خودرو ها در این حادثه باز نشده است. در این خصوص امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو عنوان کرد: در بین خودروهایی که در این تصادف حضور داشتند، علاوه بر وجود تعدادی خودروی سواری و سنگین شامل اتوبوس و کامیون، دو خودروی خارجی هم به چشم می خورد که ایربگ این خودرو ها هم در این تصادف عمل نکرده و از میان پنج دستگاه خودرویی که دارای ایربگ بوده اند، ایربک یک دستگاه خودروی سمند باز شده و الان می بایست منتظر عرضه گزارشات کارشناسی در مورد این حادثه باشیم.
وی ضمن اشاره به این نکته که نصب ایربگ از سال ۹۲ در صنعت خودروسازی کشور الزامی شد، اضافه کرد: ایربگ یکی از قطعاتی است که قیمت آن گران است و بنابراین بعضی از مالکان خودرو نسبت به قطع ایربگ تعبیه شده سمت شاگرد اقدام می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه طراحی حسگرهای ایربگ به نحوی است که ویژه ایربگ های قسمت جلویی خودرو است و در برخورد از جلو عمل می کند، اظهار داشت: یکی از اطلاعاتی که در اختیار داریم این است که ایربگ یکی از خودرو های داخلی عمل کرده و علت باز نشدن ایربگ سایر خودرو ها نیازمند بررسی و مطالعه بیشتر است.
کاکایی باز شدن ایربگ خودرو را در رابطه با شتاب وارده بر خودرو در زمان برخورد دانست و خاطرنشان کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم که راننده و سرنشین از کمربند ایمنی بهره برده اند، عمل کردن ایربگ حدی دارد و بنابراین طراحی به نحوی است که تا وقتی که راننده از سلامت برخوردار باشد، این قطعه باز نمی گردد و در زمانی که احتمال جمع شدن قفسه اصلی خودرو وجود دارد، ایربگ عمل خواهد نمود.
وی در ادامه در مورد شرایط آب و هوایی و نحوه برخورد توضیح داد: این تصادف در شرایط مه گرفتگی حادث شده و ظاهر امر بر این است که اولین برخورد از پشت و طی دو ضربه بوده، ازاین رو شتابی که به صورت معمول باعث باز شدن ایربگ می شود رخ نداده، ضمن این که مرگ و میر و جراحات بوجود آمده ناشی از این حادثه ناشی از عمل نکردن ایربگ در خودرو های دارای این قطعه نبوده و بعضی از برخوردها هم از سمت چپ یا راست خودرو اتفاق افتاده است.
این کارشناس صنعت خودرو با تصریح بر این که ایربگ قطعه ای است که طراحی آن رو به پیشرفت است و نحوه عملکرد ایربگ جلو و سمت چپ و راست خودرو با یکدیگر متفاوت می باشد، اظهار داشت: علاوه بر آن این قطعه یک چاشنی انفجاری است که در صورت برخورد شدید می تواند باعث پارگی و آتشسوزی شود. اگر طراحی قطعه ایربگ به درستی انجام نشود می تواند باعث ورود ضربه به سر شود.
کاکایی با اشاره به اینکه بررسی میزان نقش و عملکرد ایربگ در این حادثه نیازمند مطالعه دقیق تری است تا مشخص شود که آیا ایربگ ها به دنبال برخوردهای بوجود آمده باید باز می شده اند، کدام یک باز نشده اند و ایربگ هایی که عمل کرده اند کدام بوده اند، اظهار داشت: صرفنظر از عوامل دخیل در این حادثه شامل راه، جاده و نحوه رانندگی و سال تولید خودرو، با عنایت به وجود ۲۰ میلیون خودروی درحال تردد که بخش کوچکی از این خودرو ها دارای ایربگ هستند، این نکته که آیا آن دسته از خودروهایی که از این قطعه برخوردار بودند در قالب عملکردی قرار داشته اند و همینطور دخالت عوامل خارجی انسانی از مباحث دیگری است که باید به صورت کامل بررسی شود تا بتوان اظهارنظر کرد.
وی همینطور بر اهمیت بازار قطعات یدکی و خدمات بعد از فروش تصریح کرد و خاطرنشان کرد: عملکرد سیستم CNG، ترمز ABS و کاتالیست از قطعاتی است که دارای اهمیت است و هر چقدر خودرو ها به سمت مدرن تر شدن حرکت کنند، خدمات بعد از فروش هم می بایست به روزرسانی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همینطور از فقدان یک سازمان ملی که اقدامات کارشناسی در حوادثی از این قبیل را عهده دار شود یاد کرد و عنوان داشت: ایربگ یکی از قطعات حساس خودرو است و بر همین مبنا با دقت و باکیفیت بالا مورد آزمون قرار می گیرد و در این حادثه هم تنها یکی از اجزای دخیل به حساب می آید ازاین رو به سختی میتوان به این باور رسید که ایربگ در این حادثه عمل نکرده و به نظر می آید اظهارنظر پلیس راه در خصوص باز نشدن ایربگ خودرو ها شتاب زده بوده بنابراین باید در انتظار عرضه گزارشات کارشناسی باشیم.
کاکایی در انتها تصریح کرد: استانداردهای خودرویی کشور در مقایسه با سایر استانداردهای جاده ای و مدیریت راه و رانندگی به صورت نسبی پیشرفت بیشتری داشته و بنابراین نمی بایست فورا مباحثی از قبیل ضرورت ارتقای عملکرد ایربگ ها مطرح شود که هزینه هایی هم دربردارد و لزوما به معنای بهبود شرایط نیست. ضمن این که این قبیل حوادث و باز نشدن ایربگ در مورد خودرو های خارجی هم اتفاق افتاده است. هر چند امکانات آزمون در کشور و نظام های تضمین کیفیت می بایست تقویت شود اما به نظر می آید با عنایت به اهمیتی که سازمان ملی استاندارد و خودروساز نسبت به این مقوله قائل هستند، علت این حادثه ناشی از عدم رعایت استانداردها نبوده است. در نهایت نباید فرسودگی خودرو های درحال تردد در کشور بخصوص خودرو های سنگین و این مورد که عمر مفید قطعه ایربگ ۱۰ سال است را از نظر دور داشت.
۲۲۳۲۲۷
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب