مقام مسئول خبر داد؛

خبرهای خوش برای کامیون ها

خبرهای خوش برای کامیون ها به گزارش رصد کالا مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از کاهش مدت زمان شارژ کارت سوخت خودرو های سنگین از یک ماه به دو هفته و همینطور پرداخت فوری کرایه حمل کالاهای اساسی اطلاع داد.


غلامحسین دغاغله در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت حمل کالاهای اساسی اظهار نمود: هم اکنون تعداد کامیون هایی که به بنادر کشور اعزام می شوند، به دو برابر افزایش پیدا کرده و از روزی ۴ هزار دستگاه کامیون هم عبور کرده است. وی ادامه داد: ۴ هزار و ۲۵۰ تا ۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون در روز در بنادر کشور نسبت به حمل کالاهای اساسی اقدام می کنند که میانگین حمل این کالاها به روزانه ۹۲ تا ۹۳ هزار تن انواع کالای اساسی در روز افزایش پیدا کرده و در بعضی روزها بیشتر از ۱۰۰ هزار تُن کالای اساسی از بنادر خارج می شود. متولیان حمل و ترخیص کالای اساسی با صاحبان کالا زیر یک سقف مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره علت بهبود وضعیت حمل کالاهای اساسی از بنادر افزود: چند جلسه با دستگاههای ذی ربط شامل سازمان بنادر، گمرک، شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی، صاحبان کالای بخش خصوصی و دستگاههای نظارتی برگزار کردیم که درنتیجه تصمیمات خوبی اتخاذ شد که مبحث تقویت امکانات بارگیری در مبدأ و تخلیه در مقصد، اساسی ترین تصمیم اتخاذ شده در این جلسات بود. وی خاطرنشان کرد: در این جلسات قرار شد همه دستگاههای در رابطه با تخلیه و بارگیری کالاهای اساس در وضعیت فوق العاده قرار گیرند و اگر در حالت عادی باشند، این زنجیره موفق نمی شود؛ هر چه قدر مدت تخلیه کالاهای اساسی از کشتی ها و بارگیری آن در کامیون ها کوتاه تر شود، بهره وری ناوگان افزایش بیشتری خواهد داشت؛ راننده ها هم تمایل بیشتری برای حضور در بندر امام خمینی (ره) و دیگر بنادر برای بارگیری کالاهای اساسی خواهند داشت که از آغاز مرداد ماه این مصوبه کارگروه مذکور اجرایی شده است. پرداخت کرایه حمل کالاهای اساسی، «فوری» شد دغاغله درباره پرداخت کرایه بموقع رانندگان کامیون های حامل کالاهای اساسی اظهار داشت: در این کارگروه سازمان راهداری بر مبحث پرداخت بموقع کرایه حمل به کامیون ها تاکید کرد که صاحبان کالا بمحض این که محموله در مقصد «اعلام رسید» و تحویل شود، کرایه هم همان زمان به راننده پرداخت گردد که این مورد هم مورد موافقت قرار گرفت و اجرایی شد. وی تاکید کرد: ایده آل ما راه اندازی سامانه پرداخت کرایه حمل به صورت سیستمی به راننده است که این سامانه را باید شرکت بازرگانی دولتی، شرکت خدمات حمایتی و شرکت پشتیبانی امور دام به صورت مشترک راه اندازی کنند ولی این سامانه راه اندازی نشده اما قول تسریع در ایجاد این سامانه را به راهداری داده اند. اقدامات عجیب برخی شرکتهای حمل و نقلی ضد رانندگان! دغاغله تصریح کرد: مقرر است تا زمانی که سامانه مذکور راه اندازی شود، کرایه حمل را به صورت نقدی در محل تخلیه یا حداکثر ۲۴ ساعت پس از «اعلام رسید» کالا، به حساب راننده واریز کنند؛ با این کار، دلالان حمل کالاهای اساسی حذف می شوند؛ شرکت حمل و نقل وقتی با صاحبان کالای دولتی قرارداد امضا می کند، کرایه حمل در قرارداد ذکر می شود که پس از «رسید» شدن کالا، کرایه پرداخت می شود یعنی از صدور بارنامه، حمل آن و تخلیه کالا در مقصد، کرایه واریز می شود که این اتفاقاً دو حالت دارد یا صاحب کالا کرایه را به شرکت حمل و نقل می دهد تا آنها به راننده بدهند یا این که صاحب کالا مستقیماً کرایه را به راننده می دهد البته ما معتقدیم باید صاحب کالا مستقیماً کرایه را به حساب راننده واریز نماید چون مواردی داشتیم که شرکت حمل و نقل کرایه را دریافت کرده اما به دلایلی با مهلت زمانی به حساب راننده واریز کرده یا این که حتی از آن رقمی تحت عناوین مختلف کسر می کند. تغییر شیفت پیمانکار بارگیری کالا و معطلی ۱۰ ساعته کامیون ها در هر روز مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان نمود: یکی دیگر از مصوبات کارگروه مذکور، کاهش زمان تغییر شیفت و کاهش معطلی بارگیری کامیون ها از جانب پیمانکار در بندر امام (ره) بود؛ فاصله بین تغییر شیفت ها ۹ تا ۱۰ ساعت طول می کشد و در این میان لودرها و بیل مکانیکی ها باید هواگیری، ریکاوری و سوخت گیری کنند و کارگران مربوطه هم استراحت می کنند؛ در این زمان تغییر شیفت، کامیون ها باید بدون این که کاری کنند، به صورت روشن کار کنند و این فرصت طلایی روزانه ۱۰ ساعت را از دست می دهیم. وی تاکید کرد: ما معتقدیم باید در این زمان زمانی، دستگاه ها، ماشین آلات و نیروهای کارگری جایگزین فعال باشند که با درخواست سازمان راهداری، این اتفاق تا حدودی رخ داده است ما نمی توانیم به راننده بگوییم در گرمای ۵۰ درجه به بندر امام (ره) بیاید ولی در آنجا چند ساعت ماشین درجا کار کند تا پیمانکار تغییر شیفت بدهد. این مقام مسئول در سازمان راهداری اظهار داشت: در سالهای قبل تغییر شیفت تا ۲۴ ساعت طول می کشید که سال جاری به ۱۰ ساعت کاهش پیدا کرد. ۳۵ کامیون حامل کالای اساسی، لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند وی درباره توزیع لاستیک دولتی اظهار داشت: در بازه زمانی ۲۰ تیر ماه تا آخر مرداد ماه به رانندگانی که ۵ سرویس کالای اساسی یا ۴ هزار کیلومتر حمل کنند، یک جفت لاستیک با ارز دولتی تخصیص می دهیم تابحال ۳۵ حواله (۷۰ حلقه) با شرایط فوق بین رانندگان توزیع شده است. البته در سامانه کالا، ۱۵ هزار حلقه لاستیک با ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) باقی مانده است دغاغله در مورد روغن با نرخ دولتی هم اظهار داشت: ما روغن موتور هم به صورت مستقیم و از درب کارخانه با همکاری دو شرکت تولیدی که در بندر امام خمینی (ره) دفتر نمایندگی بوجود آورده اند، به رانندگان کامیون های حامل کالاهای اساسی تحویل می دهیم با عنایت به این که شرایط عرضه آزاد روغن موتور در بازار مناسب نمی باشد، این اقدام راهداری هم با استقبال رانندگان مواجه شد؛ هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ روغن موتور در پایانه کامیون های بندر امام (ره) به نرخ عمده فروشی کارخانه توزیع می شود. رانندگان هم مطمئن هستند که روغن تقلبی خریداری نمی کنند. وی تصریح کرد: تابحال بیشتر از ۲۰ هزار لیتر روغن از آغاز شروع طرح تشویقی عرضه روغن موتور در بندر امام (ره) بین رانندگان توزیع شده است. میانگین روزانه خروج کالا از بنادر مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: میانگین ورود کامیون های حامل کالای اساسی به بنادر کشور از آغاز مرداد ماه به روزانه بیشتر از ۴ هزار دستگاه در ۸ بندر کشور و در بندر امام خمینی (ره) تا ۲۵۰۰ دستگاه رسیده است؛ میانگین کالاهای حمل شده هم به روزانه ۹۲ هزار تن در روز رسیده است؛ ازاین رو بخش عمده ای از کالاهای قابل حمل را تا آخر مرداد ماه حمل خواهیم کرد. خبر خوش برای کامیونداران: کاهش بازه زمانی شارژ کارت سوخت خودرو های سنگین از یک ماه به ۱۵ روز وی درباره نحوه شارژ کارت سوخت خودرو های سنگین هم اظهار نمود: سامانه جامع پیمایش را با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی راه اندازی کرده ایم و مدت زمان واریز سوخت را از یک ماه به ۱۵ روز کاهش داده ایم که این مسأله برای همه کامیون ها اتفاق افتاده و به حاملان کالاهای اساسی اختصاص ندارد؛ تا یکی دو ماه قبل، عملکرد هر کامیون را به حساب کارت سوخت خودروی سنگین واریز می کردیم؛ ایده آل ما این است که به ازای هر بارنامه، میزان سوختی که تعلق می گیرد، به حساب کارت سوخت ناوگان واریز شود؛ بزودی هم زمان شارژ کارت سوخت ها را از ۱۵ روز به یک هفته کاهش خواهیم داد؛ این اتفاق به افزایش رضایت مندی رانندگان منجر شده و مشکل کمبود سوخت ناوگان را هم مرتفع کرده است.


منبع:

1400/05/29
13:57:52
5.0 / 5
973
تگهای خبر: ارز , بازار , توزیع , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها