دیگر وعده های پوپولیستی روی مردم اثرگذار نیست

دیگر وعده های پوپولیستی روی مردم اثرگذار نیست به گزارش رصد کالا دبیرکل اتاق تجاری ایران و عراق با اشاره به اینکه دیگر وعده های پوپولیستی روی مردم اثرگذار نیست، اظهار داشت: کاندیداها باید مشخص کنند که اولویت شان چیست. افرادی که همه زمینه ها برایش اولویت است، مشخص است که اصلا در برنامه های خود اولویت ندارد.



سید حمید حسینی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به طرح ها و برنامه های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: هم اکنون کاندیداها گفتمان مشخصی ندارند و یک چیزی بین گفتمان ساختارگرا، برنامه محور و مساله محور برنامه هایشان دور می زند، اما بطور جدی روی برنامه ها حرف نمی زنند.
وی اضافه کرد: کاندیداهایی که نگاه ساختاری تری دارند، مسایل اقتصادی را بر مسایل سیاسی مقدم تر می دانند. کاندیداهایی هم که البته مساله محور صحبت می کنند، خیلی جاها هم بحث های ساختاری را مطرح می کنند. در کنار این ها، برخی کاندیداها از برنامه صحبت می کنند، اما در صحبت هایشان از برنامه نمی توان چیزی فهمید که بتوان اولویت برنامه آقایان را متوجه شد. در کل بیشتر کاندیداها مساله محور هستند؛ یکی راجع به فساد صحبت می کند، یکی راجع به تعامل با دنیا صحبت می کند، یکی راجع به خانواده ها و دیگری راجع به عدالت صحبت می کند.
دبیرکل اتاق تجاری ایران و عراق عنوان کرد: بنظر می رسد خیلی کاندیداها نتوانسته اند به یک سری سوالات به مفهوم اساسی پاسخ دهند که چرا برای ریاست جمهوری آمده اند؟ چه امتیازی نسبت به اشخاص دیگر دارند؟ وجه تمایزشان با اشخاص دیگر چیست که کاندید شده اند؟ حالا که برای انتخابات آمده اند، چگونه می خواهند موفق شوند؟ و نیز با چه کسانی راه را دنبال خواهند کرد؟
حسینی اشاره کرد: هیچ یک از کاندیداها حاضر نیستند که حرف عینی ای بگویند. گاهی صحبت هایی می کنند که با سابقه و سبقه افراد اصلا همخوانی ندارد. برای مثال، الان می گویند که ما تلاش می نماییم اف ای تی اف حل شود، اما این سوال برای مردم مطرح است که وقتی این آقایان مسئولیت داشتند، موضوع اف ای تی اف حل نشد، پس چطور می خواهید این کار را بکنید.
وی متذکر شد: در کل کاندیداها از تعامل با دنیا، همکاریهای بین المللی، اقتصاد آزاد و دخالت نکردن دولت در اقتصاد صحبت می کنند، اما در کل اگر مصادیقی معرفی نکنند که با چه کسانی می خواهند این کارها را انجام دهند، بنظر می رسد باور کردن این حرف ها یک مقداری سخت باشد.
دبیرکل اتاق تجاری ایران و عراق تصریح کرد: در کل در بحث های اقتصادی چیزی گیر مردم نمی آید که بخواهند تصمیم بگیرند.

دیگر وعده های پوپولیستی روی مردم اثرگذار نیست
حسینی با اشاره به وعده های پوپولیستی برخی کاندیداها، اظهار داشت: وعده های پوپولیستی دیگر روی مردم اثر ندارد.
وی اضافه کرد: کاندیداها در بحث هایی که بعنوان برنامه و اقتصاد مطرح می کنند، واقعا در صحبت های آنها هیچ انسجامی دیده نمی گردد. در عین حال، نوع مناظره ها به شکلی است که هیچ یک از کاندیداها نمی تواند یک حرف درستی بزند. حالا در گفت وگوهای دونفره بهتر می توان صحبت کرد، اما این گفت وگوها کمتر مورد توجه قرار می گیرد. عمده توجه مردم به مناظرات است، اما در مناظرات چیزی دست مردم را نمی گیرد؛ یعنی به شکلی طراحی شده که مردم هیچ چیزی نتوانند بسنجند و رقابتی بین کاندیداها ایجاد نمی کند که برای مردم قابل شناسایی باشد.
دبیرکل اتاق تجاری ایران و عراق درباره مشاوران اقتصادی کاندیداها اشاره کرد: این مساله می تواند هم نشات گرفته از فقدان مشاوران اقتصادی خوب هر کاندیدا باشد و هم توانایی و باورهای کاندیداها. از طرف دیگر، تعدادی از کاندیداها اصلا روی موضوع تسلط ندارند. دیدید که برای مثال کسی که ادعا داشت که چند هزار صفحه برنامه دارد، اما یک کلمه صحبت درباره برنامه ها نمی کند، چون شاید احساس می کند در آن بحث ها نمی تواند دفاع کند یا حرفی بزند که قابل قبول باشد، بدین سبب می کوشند اصلا وارد بحث های برنامه ای نشوند.
کاندیداها اولویت خودرا مشخص کنند
حسینی درباره برجام و تحریم اقتصادی کشور، اظهار داشت: کاندیداها اصلا می کوشند وارد بحث برجام نشوند. بالاخره صداوسیما و دست اندرکاران اصرار دارند در این بحث اصلا کسی وارد نشود. درباره تحریم، برجام و کرونا اصلا صحبتی نمی گردد تا این موضوعات عامل تمایز و تفکیک افراد نشود.
وی با اشاره به اینکه کاندیداها در برنامه های خود باید مشخص کنند کدام قشر جامعه را هدف گیری کرده اند، اضافه کرد: نمی توانند که از قشر محروم تا مرفه جامعه را هدف گیری کنند. اولا باید بگویند که هدف گیری شان مربوط به کدام طبقه اجتماعی است. کاندیدایی که طبقه متوسط را هدف گیری می کند، باید مشخص نماید که در سبک زندگی، آزادی های اجتماعی چه کاری را انجام خواهم داد، چون بنظر می رسد در طبقه متوسط جامعه، این بحث ها مهم باشد.
دبیرکل اتاق تجاری ایران و عراق اشاره کرد: از طرف دیگر، کاندیداها باید مشخص کنند که اولویت شان چیست. افرادی که همه زمینه ها برایش اولویت است، مشخص است که اصلا در برنامه های خود اولویت ندارد. کاندیداها باید مشخص کنند که برای مثال دنبال توسعه صنعتی یا کشاورزی یا صادرات یا خودکفایی یا زمینه های دیگر هستند. همه کاندیداها هم اکنون از اقتصاد بازار صحبت می کنند؛ اساسا نمی تواند اینگونه باشد.
حسینی عنوان کرد: به نظر من کاندیداها اگر جهت گیری خودرا مشخص کنند و به سه سوال پاسخ دهند که چرا آمدند، چگونه می خواهند برنامه های خودرا انجام دهند و با چه کسانی می خواهند انجام دهند، تکلیف مردم روشن می شود.
وی متذکر شد: ما دو بار شانس داشتیم که اقتصاد کشور را از وضعیت فعلی رها نماییم. یک دفعه با خصوصی سازی بود که می توانستیم انقلاب اقتصادی ایجاد نماییم. اما به حدی بد اجرا شد که فرصتی برای اقتصاد کشور ایجاد نشد. دولت لاغرتر شد، اما حکومت فربه تر شد. در بحث هدفمندی یارانه ها هم نتوانستیم ظرفیت سازی نماییم. حالا یک ظرفیت دیگر به نام صادرات داریم که کم هزینه ترین کاری است که می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد، اشتغالزایی کند، ظرفیت های صنعتی بوجود آورد، رشد اقتصادی را بهبود بخشد و نرخ ارز را کم کند.
دبیرکل اتاق تجاری ایران و عراق تصریح کرد: ما این ظرفیت را داریم که دو برابر رقم فعلی صادرات داشته باشیم. ۴۰، ۵۰ درصد ظرفیت های تولید در کشور خالی است. مشکل ما، بازار است. اگر کاندیداها می توانستند به درستی این مساله را تشریح کنند و بگویند تعهد می دهیم که با تعامل با کشورهای منطقه و دنیا، صادرات را ظرف دو، سه سال دو برابر نماییم، به انتخاب مردم کمک می کرد.
حسینی اشاره کرد: من اگر خودم کاندیدا می شدم، اولویت خودرا روی صادرات و افزایش راندمان و راندمان می گذاشتم. همین طور روی پتانسیل نیروی انسانی خیلی تاکید می کردم تا بعنوان سرمایه اجتماعی پای کار آیند.
۲۲۳۲۲۵


منبع:

1400/03/21
20:22:20
5.0 / 5
964
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها