شاهین نخستین خودروی داخلی با گارانتی سه ساله و مجوز فروش به اروپا
به گزارش رصد کالا در دنیای امروز که عبور و مرور با خودرو بخش مهمی از زندگی مردم را تشکیل می دهد، ایمنی و کیفیت این وسیله نقلیه، در حفظ سلامتی و جان افراد جامعه، نقش مهمی در انتخاب خودرو توسط مشتریان دارد.
به گزارش رصد کالا به نقل از مهر به نقل از سایپا، در این شرایط شرکتهای خودرویی مطرح، بیشتر از همیشه به دنبال آن هستند که خودرو های ایمن تر و با کیفیت تر به بازار عرضه کنند.
شرکت سایپا هم اکنون بعنوان یک مجموعه بزرگ خوروسازی در کشور است سهم مهمی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص می دهد و در طراحی و تولید خودروی شاهین، توجه به این نکات را در دستور کار خود قرار داده است، به صورتی که برای خودروی شاهین سه سال گارانتی یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش در نظر گرفته است.
این اقدام برای نخستین بار در مورد یک خودروی داخلی انجام می شود و مبین این مورد است که کیفیت عرضه شده در این خودرو به شرکت سازنده توان داده است تا بدون نگرانی، سقف گارانتی خودرو های داخلی را تا رقم بالاتری نسبت به قبل رشد بدهد.
این اقدام گامی مؤثر و قابل لمس در افزایش کیفیت برای عرضه به مشتریان است و شاخص کیفیت خودرو در کشور را رشد می دهد.
در کشور ما گزارش ماهیانه و سالیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عرضه می شود که مبین شاخصی برای افزایش کیفیت خودرو ها است.
در تدوین این شاخص ها، استانداردهای بین المللی مدنظر است که در خطوط تولید خودرو ها تست و مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در روند این تست، نکات منفی خودرو ها مشخص می شود و بر این اساس ستاره های کیفی به خودرو ها تعلق می گیرد و رسانه ها در این عرصه به انعکاس وضعیت کیفی خودرو های موجود در بازار کشور می پردازند.
اطمینان خاطر از کیفیت خودرو شاهین با داخلی سازی قطعات امکان پذیر شد و درواقع سایپا با اطمینان از کیفیت قطعاتی که در داخل ساخته شده است، در جهت ارتقای کیفیت گام برداشته است. با وجود عرضه این گزارش، بازخوردهای نظرات مردمی حاکی از این است که کیفیت باید در هنگام استفاده از خودرو حس شود.
این مبحث شرکتهای خودروسازی را بر آن داشته است تا علاوه بر افزایش کیفیت در خطوط تولید به منظور دریافت ستاره کیفی، اقدامات دیگری برای کسب اعتماد و اطمینان خاطر مشتریان انجام بدهند.
شاهین، برآیند داخلی سازی و استاندارد
اطمینان خاطر از کیفیت خودرو شاهین با داخلی سازی قطعات امکان پذیر شد و درواقع سایپا با اطمینان از کیفیت قطعاتی که در داخل ساخته شده است، در جهت ارتقای کیفیت گام برداشته است.
وجود تحریم ها که محدودیت هایی را برای خودروسازان داخلی به دنبال داشت، سبب شد تا سایپا نتواند از ظرفیت شرکتهای خارجی استفاده نماید. با این وجود این شرکت توانست محصول شاهین را با کیفیتی به بازار بفرستد که در مشتری احساس مطلوب کیفیت را ایجاد نماید.
سایپا تست ها و آزمون هایی که خودروی شاهین در ضمن فرایند تولید خود در داخل و خارج از کشور گذراند را منتشر نمود که این اقدام هم برای نخستین بار در کشور در مورد یک داخلی انجام شد و توانست حس امنیت و آرامش خاطر را در مشتریان ایجاد نماید، به صورتی که حالا شاهین بعنوان محصول جدید گروه خودروسازی سایپا می تواند همپای محصولات معتبر از شرکتهای مشهور دنیا جوابگوی نیاز مشتریان باشد.
ویدئو آزمایش کیفی و ایمنی خودروی شاهین بعنوان یک خودروی ساخت داخل برای اولین بار در ایران توسط شرکت سازنده، سایپا منتشر گردید.
در این ویدئو که از انجام موفقیت آمیز آزمایش توسعه و عملکرد کیسه های هوا (ایربگ) خودرو شاهین حکایت دارد، لحظه برخورد خودرو به مانع و عملکرد کیسه های هوا برای حفظ سلامتی سرنشین به نمایش درآمده است.
تست کیسه هوای شاهین برای دریافت مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه رو مورد سنجش قرار گرفته است.
در بحث عملکرد کیسه های هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ تست اول، عملکرد مدار و ماژول های کیسه هوا بعنوان معیار اصلی صحه گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است.
تست دوم که یکی از اصلی ترین تست های الزامی از سال ۲۰۱۸ است، تست نهایی کیسه های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق تری قرار می گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تأثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می شود.
با توجه به اینکه تست کیسه هوای شاهین برای دریافت مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه رو مورد سنجش قرار گرفته است.
موفقیت شاهین در تست لازم برای مجوز فروش در اتحادیه اروپا
پس از انتشار ویدئوی تست تصادف از روبه روی «سایپا شاهین» که برای صحه گذاری عملکرد کیسه های هوا انجام شد، گروه خودروسازی سایپا ویدئو تست تصادف دیگری از این خودرو را هم منتشر نموده است.
در یکی از آخرین بررسی های انجام شده بر روی سازه «شاهین» در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانسته از تست R۹۵ استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید.
تست تصادف ECE R۹۵ به این گونه اجرا می شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-۲) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همینطور بررسی سازه بعد از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا می شود.
تست تصادف و تأییدیه ECE R۹۵ یکی از شش جز اصلی برای دریافت مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. در این تست هم سایپا شاهین در نسخه پایه به یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی رفته و توانسته است استاندارد ECE R۹۵ را به دست آورد.
شاهین، ایمن ترین خودروی ملی
حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها بعد از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و پیشگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… سبب شده است که شاهین حتی بدون داشتن کیسه های هوای کناری و پرده ای، استاندارد ارتقایافته ECE R۹۵ را به دست آورد و بدین سان در جایگاه ایمن ترین خودروی ملی قرار بگیرد.
بنابر اعلام سایپا، در آینده نزدیک، نتایج بخش های دیگر تست های شاهین بر اساس ECE در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
منبع: rasadkala.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب