گذراندن موفقیت آمیز تست های ایربگ و تصادف جانبی سایپا شاهین از چه معیارهای كیفی برخوردار است؟
به گزارش رصد کالا در کشورمان شاخصی برای افزایش کیفیت خودرو ها وجود دارد که گزارش ماهیانه و سالیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است. این شاخص ها بر مبنای استانداردهای بین المللی تعریف شده که در خطوط تولید خودرو ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سایپانیوز، در این حوزه همواره انتقادی که از جانب مردم وارد می شود این است که کیفیت را باید در خود خودرو حس کرد و این یعنی علاوه بر افزایش کیفی که در خطوط تولید جهت دریافت ستاره کیفی انجام می شود، شرکتهای خودروسازی جهت کسب اعتماد و اطمینان خاطر مشتریان باید مبادرت به انجام یکسری کارهای خاص کنند.
از جمله این اقدامات میتوان به عملکرد سایپا درخودرو شاهین اشاره نمود که برای نخستین بار در میان خودرو های داخلی انجام شده و برای این خودرو ۳ سال گارانتی و یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده که نشان دهنده کیفیت خوب و اطمینان سایپا از خودروی شاهین بوده و گامی موثر و قابل لمس در افزایش کیفیت برای عرضه به مشتریان است.
این اطمینان خاطر به لحاظ کیفی در خودرو شاهین در زمانی بوجود آمده که سایپا داخلی سازی قطعات را در دستور کار خود قرارداده و با اطمینان از کیفیت قطعاتی که در داخل ساخته شده، این گام را برداشته است.
علاوه بر این وجود تحریم های بین المللی و محدودیت های بوجود آمده سبب شده که از توان و پتانسیل شرکتهای خارجی نتواند استفاده کند؛ ولی با این وجود توانسته این محصول را با کیفیتی تولید نماید که در مشتری حس رضایت و اطمینان را ایجاد نماید.
تست های موفقیت آمیز شاهین
علاوه بر این سایپا با انتشار تست ها و آزمون هایی که این خودرو در ضمن فرایند تولید خود در داخل و خارج از کشور گذرانده و برای نخستین بار در کشور برای خودرو های داخلی انتشار یافته، توانسته این حس امنیت و آرامش خاطر را به تمام مشتریان القا کند که شاهین محصول جدید این گروه خودروساز می تواند همپای محصولات معتبر از شرکتهای به نام دنیا جوابگوی نیاز مشتریان باشد.
تست ایربگ شاهین
گروه خودروسازی سایپا برای اولین بار در ایران، ویدیو آزمایش کیفی و ایمنی یک محصول ساخت داخل را منتشر نمود. در این ویدیو که از انجام موفقیت آمیز آزمایش توسعه و عملکرد کیسه های هوا(ایربگ) خودرو شاهین حکایت دارد، لحظه برخورد خودرو به مانع و عملکرد کیسه های هوا برای حفظ سلامتی سرنشین به نمایش درآمده است.
در بحث عملکرد کیسه های هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ نخستین تست در ارتباط با عملکرد مدار و ماژول های کیسه هوا است و به صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت ها انجام می شود. این تست معیار اصلی صحه گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است.
اما یکی از اصلی ترین تست های الزامی از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق تری قرار می گیرند و میزان باز شدن، جهت باز شدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می شود.
با توجه به اینکه تست کیسه هوای شاهین برای دریافت مجوزهای ECE و EEC برگزار شده، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصدی بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از رو به رو مورد سنجش قرار گرفته است.
تست تصادف ECE R۹۵ شاهین در اروپا
تاییدیه ECE R۹۵ یکی از بخش های اصلی برای مجوز فروش در اتحادیه اروپاست. بعد از انتشار ویدیوی تست تصادف از روبه رو «سایپا شاهین» که برای صحه گذاری عملکرد کیسه های هوا انجام شد، گروه خودروسازی سایپا ویدئو تست تصادف دیگری از این خودرو را هم منتشر نمود.
در یکی از آخرین بررسی های انجام شده بر روی سازه «شاهین» در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانسته از تست R۹۵ استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید.
تست تصادف ECE R۹۵ به این گونه اجرا می شود که خودروی مورد نظر ثابت بوده و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-۲) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همینطور بررسی سازه بعد از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا می شود.
تست تصادف و تأییدیه ECE R۹۵ یکی از شش جز اصلی برای دریافت مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. در این تست هم سایپا شاهین در نسخه پایه به یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی رفته و توانسته است استاندارد ECE R۹۵ را به دست آورد.
حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها بعد از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و پیشگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… سبب شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه های هوای کناری و پرده ای، استاندارد ارتقایافته ECE R۹۵ را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن ترین خودروی ملی قرار بگیرد.
لازم به ذکر است که سایپا شاهین تاییدیه نهایی استاندارد ECE را به دست آورده و تا امروز دو تست ایمنی آن به صورت رسمی انتشار یافته است. بدیهی است که در آینده نزدیک، نتایج بخش های دیگر تست های شاهین بر اساس ECE در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
۲۲۳۲۲۷
منبع: rasadkala.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب