نقدینگی و درس همبستگی مردمی در سیل

نقدینگی و درس همبستگی مردمی در سیل رصد كالا: رئیس بانك ملی در پیامی با عنایت به وقوع سیلاب های اخیر در كشور، به نقش مردم در پیشگیری از وقوع مشكلات و نقش پررنگ مردم در نقدینگی كشور پرداخت.


به گزارش رصد كالا به نقل از ایسنا، متن پیام محمدرضا حسین زاده، رئیس بانك ملی ایران در ادامه آمده است كه می خوانیم:
از شروع سال جدید، مناطق زیادی از كشور درگیر مسئله سیل شده است و لطمه های فراوان ناشی از آن بر هیچ كس پوشیده نیست.
گر چه این سیل بركاتی هم داشته كه همچون آنها می توان به پر شدن سدها، سیراب شدن تالاب ها و تقویت منابع آب زیرزمینی اشاره نمود، اما یكی از مهم ترین جلوه هایی كه در این حادثه با شدت و حدت هر چه تمام تر بروز و ظهور كرد، همبستگی مردم برای مهار خسارات ناشی از حادثه بود.
در خیلی از مناطق سیل زده، مردم با حداقل امكانات تلاش كردند گل ولای ناشی از ورود سیلاب را خارج كنند و وضعیت را به حالت سابق برگردانند. بیشتر از همه اما «سیل بند انسانی دهلاویه» بازتاب فراوانی داشت. تصاویری كه نشان می داد عده ای با دست خالی، خودشان را در ورودی سیلاب قرار داده و نمی خواهند اجازه دهند كه ورود آب، خسارت بیشتری ایجاد كند. از این تجربه موفق باید یاد بگیریم و با تكیه به مردم بر مشكلات فائق آییم.
نقدینگی موجود در كشور، پیوسته در حال افزایش می باشد. نقدینگی یك سكه دوروست كه در صورت استفاده صحیح می تواند انقلابی در اقتصاد كشور ایجاد كند، اما عدم هدایت آن می تواند همچون سیلابی ویرانگر، زیرساخت های اقتصاد كشور را تخریب كند.
آثار منفی سرریز كردن سیل نقدینگی سرگردان به بازارهای دلالی و سفته بازی یا خرید و فروش كالا و مسكن با نیت تأثیرگذاری بر قیمت تا مدت ها در كشور خواهد ماند و همه از آن لطمه خواهند دید.
اما این سیل را چگونه می توان مهار كرد؟ آیا راهی برای كنترل آن وجود دارد؟ آیا می توان روشی را انتخاب نمود كه آثار مثبت این حجم نقدینگی را افزایش دهد؟
واقعیت این است كه نقش مردم بعنوان مالكان این نقدینگی در مهار و هدایت آن بسیار مهم می باشد. مردم می توانند به درستی تصمیم بگیرند كه این حجم بزرگ از پول را به سمت كدام بازار هدایت كنند تا هم صدمه ای به آن بازار وارد نشود، هم تبعات منفی برای اقتصاد كشور ایجاد نكند و هم دیگران را به ورود به آن بازار تشویق كند.
سفته بازی، گرچه امكان دارد در كوتاه مدت سودهای اندكی نصیب بازیگران این بازار كند، اما در بین مدت و بلندمدت اثرات مخربی برای همه جامعه خواهد داشت. با اتكا به سیاست های راهبردی بانك مركزی و باز با تحلیل درست آثار مخرب سفته بازی، سیل نقدینگی را هم مردم می توانند مهار كنند.
انتهای رپرتاژ خبری


1398/02/04
14:18:30
5.0 / 5
4391
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها