آیا می توان به ادامه حیات خودروهای بیوك در ایران امیدوار بود

آیا می توان به ادامه حیات خودروهای بیوك در ایران امیدوار بود رصد كالا: بیوك یكی از خوش رنگ و لعاب ترین خودروهایی است كه در طول تاریخ در ایران تولید شده است. این خودروی آمریكایی تبار در بازه زمانی خاصی در ایران تولید شد و توانست جایگاه ویژه ای را در بین مردم به دست بیاورد.


به گزارش رصد كالا به نقل از ایسنا، بنابر اعلام وب سایت دیوار، ازآنجاكه تولید خودرو بیوك سال هاست كه در ایران صورت نمی گیرد، مدل بیوك ایرانی رو به انقراض رفته است. همین مسئله سبب شده است كه علاقه مندان به این خودرو در مورد ادامه حیات خودروهای بیوك در ایران نگران باشند. هرچند سیر تكاملی این برند در جهان بسیار شگفت انگیز و درخور توجه بوده است، اما خاطراتی كه بیوك ایرانی در ذهن دهه شصتی های ما بر جای گذاشته است، قابل چشم پوشی نیست و همچنان آن نسل اولیه بیوك كه در جهان اثری از آن باقی نمانده است را در بین ایرانی ها محبوب نگه داشته است. نگاهی گذرا به خاصیت های این خودرو و مشكلاتی كه درزمینه تعمیر و نگهداری قطعات آن در ایران وجود دارد، شاید مرهمی باشد بر زخم هایی كه بر پیكره بیوك نقش بسته است.
تاریخچه ای از تولید بیوك در ایران
بیوك یكی از برندهای بسیار محبوب خودرو در جهان است كه بعنوان گل سرسبد جنرال موتورز از آن یاد می شود. این خودرو در ضمن چندین دهه كه از تولد آن می گذرد، سیر تكاملی بسیار شگفت انگیزی را طی كرده است. از زمان تولد بیوك كه به سال های ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۳ بازمی گردد، همواره شاهد درخشش این برند بوده ایم. هنوز نسل های اولیه بیوك در حال رشد بودند كه جنرال موتورز مالكیت این برند را به دست آورد. در آن زمان روابط بین ایران و آمریكا بسیار عالی بود و همین مسئله به ایران فرصت داد كه خودروهای تازه چشم به جهان گشوده بیوك را در خاك ایران پرورش دهد. تولد نخستین خودرو بیوك ایرانی در سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ شكل گرفت.
خودرویی با ساختار اسپرت كه برای خانواده های قشر مرفه جامعه بهترین گزینه به حساب می آمد. تا آن زمان در ایران خودرویی به آن زیبایی و كمالات دیده نشده بود. در همه جا سخن از بیوك بود؛ همین مسئله موجب شد كه نوستالژی دهه شصتی ها از خودروی بیوك آغاز شود. سپس آن اتحاد آمریكا و ایران از هم پاشید و تولید این خودرو در ایران متوقف گردید. ازاین رو فقط تعداد كمی از خودروهای نسل اولیه بیوك در ایران ماندگار شدند. باوجوداینكه مدلهای تكامل یافته بیوك آمریكایی كه در كشورهای تایوان و مكزیك، آمریكای شمالی و كانادا تولید می شوند، هنوز هم در ایران حضور دارند اما بازهم عده ای از ایرانی ها فقط به خرید بیوك های تولیدشده در ایران تمایل نشان می دهند. بیوك B۳ یكی از محبوب ترین مدلهای بیوك ایرانی بود كه در سال های اول ورود این خودرو به ایران متولد شد.
وضعیت تعمیرات و نگهداری قطعات خودرو بیوك در ایران
همانطور كه گفته شد مدت زمان زیادی است كه خودروهای بیوك در ایران تولید نمی شوند، از طرفی با متوقف شدن تولید این خودروها در ایران، قطعات آنها به ندرت وارد می شود. ازاین رو زمانی كه یكی از این خودروها گرفتار مشكلات فنی شود، نه تنها وجود افراد ماهر در تعمیرات این نوع خودرو ضروری است؛ بلكه باید قطعات یدكی آن باز موجود باشد. در سال های اخیر به سبب تحریم های آمریكا، جنرال موتورز از ارسال قطعات این خودرو به ایران خودداری می كند. همین مسئله سبب شده است كه علاقه مندان به خودروهای بیوك در مورد آینده آنها نگران شوند.



خرید و فروش بیوك ایران
بااینكه فروش بیوك ایرانی تنها در سال های اولیه تولید این خودرو بسیار زیاد بود، اما هنوز هم افراد بسیاری هستند كه بنا به دلیلهای شخصی تمایل دارند این دست از خودروها را خریداری كنند. در ایران دو مدل بیوك B۲، B۳ توانست طرفداران زیادی پیدا كند كه هنوز هم این مدل از بیوك در ایران یافت می شود. باید بگوییم كه خریدوفروش بیوك ایرانی همواره امكان پذیر بوده است. اما نبود قطعات یدكی آن و در دسترس نبودن تعمیركاران ماهر برای تعمیرات فنی خودرو از مشكلاتی است كه اغلب خریداران با آن مواجه می شوند. بااینكه به اعتقاد عده زیادی، نسل های مختلف بیوك ایرانی رو به انقراض می روند، اما همچنان در شهرهای بزرگ شاهد حضور آنها هستیم. دلیل عمده این استقبال مردم از این خودرو برتری های كیفی آن به نسبت سایر خودروهای ایرانی است.
قیمت خرید بیوك ایران
نمونه های كاركرده از بیوك ایرانی همواره برای فروش وجود دارند، قیمت آنها با عنایت به میزان كاركرد خودرو، سلامت قطعات، بدون خط و خش بودن و معیارهای بسیار دیگری تعیین می شود. اما باوجود مشكلات زیادی كه در تهیه قطعات و تعمیر این خودرو وجود دارد بازهم خیلی از مردم ایران این ریسك را پذیرفته و برای خرید آن تمایل نشان می دهند. هم اكنون قیمت بیوك ایرانی بطور میانگین با نرخی حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان قابل خرید است.
انتهای رپرتاژ خبری


1397/12/13
13:51:59
5.0 / 5
4545
تگهای خبر: تولید , خرید , خودرو , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها