به گزارش رصد كالا به نقل از مهر، باآنكه حال و هوای این روزهای پایانه غرب تهران حال و هوای اسفند و صلوات و یا حسین گویان مسافران و زائرانی است كه از مراسم پیاده روی اربعین حسینی برمی گردند اما مشكلات زائران در مرزهای زمینی آنقدر زیاد است كه باید برای سال آینده تمهیدات مناسبی برای حل آنها اندیشیده شود.
براساس آمار اعلام شده، امسال در روزهای اربعین از میان زائرانی كه بصورت زمینی به پیاه روی اربعین حسینی عزیمت كردند، بیش از ۵۰ درصدشان با خودروی شخصی كمتر از ۵۰ درصد با ناوگان اتوبوس به مرزهای كشور عزیمت كردند. كه این مساله باعث شد تدارك گسترده ای كه در ناوگان حمل و نقل اتوبوسی پیش بینی شده بود، كمتر مورد استفاده قرار گیرد.
برخی معتقدند نرخ بالای كرایه اتوبوس و دو برابر شدن قیمت بلیت برای ایام اربعین مهمترین عاملی بوده كه مردم به استفاده از خودروی شخصی تمایل پیدا كنند.
امیرحسین جوان ۲۲ ساله ای كه به تنهایی به این سفر معنوی رفته بود به خبرنگار مهر اظهار داشت: تنها بهانه ای كه میلیون ها ایرانی را به مرزها می كشاند تا خویش را به نجف وكربلا برسانند، عشق حضور در این حركت عظیم انسانی است وگرنه معطلی های مرز برای بررسی و تأیید مدارك و همینطور نبود نظارت بر اتوبوس ها و سواری های عراقی برای انتقال زائران از مرزها به كربلا و نجف و بالعكس به خصوص از نظر نرخ كرایه، مشكلات زیادی برای زائران بوجود آورده است.
وی ترافیك سنگین در نزدیكی مرز مهران را یكی دیگر از اصلی ترین مشكلات زائران نام برد و اظهار داشت: با عنایت به اینكه در رسانه ها وجود پاركینگ های بزرگ را اعلام كرده بودند امسال بخش بزرگی از مسافران با وسایل نقلیه شخصی به مرز آمده و خودروها را در پاركینگ های مرزی گذاشته بودند كه همین مبحث به سنگین تر شدن ترافیك مرزها به خصوص مرز مهران منجر شده بود.
وی اضافه كرد: وقتی كرایه اتوبوس تا این اندازه بالاست، مردم ناچار می شوند با خودروی شخصی به مرز بروند چون واقعا صرفه اقتصادی ندارد كه بخواهند بابت هر نفر رقم زیادی بابت بلیت پرداخت كنند.
عزیزالله مردانی یكی از رانندگان اتوبوس های خط تهران ـ كرمانشاه است كه همه ساله در روزهای پرتقاضای سفر به مراسم اربعین به مسافران مرز مهران هم خدمت رسانی می كند. وی به خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال مسافران زمینی كربلا نسبت به سال های گذشته باآنكه بیشتر شده بود و بر مبنای گفته های مسافران شاید به ۳ میلیون نفر هم می رسید، اما بخش زیادی از آنها با خودروی شخصی به مهران آمده بودند كه سبب شد بر خلاف سال های قبل كه اتوبوس های بین شهری كم می آمد و از اتوبوس های درون شهری برای انتقال مسافران استفاده می شد، امسال خیلی از اتوبوس های مسیرهای دیگر در خطوط فعالیت خود باقی ماندند.
وی درباره تخلف دریافت كرایه بالا از مسافران به مهر اظهار داشت: تنها روزهای پنج شنبه و جمعه هفته پیش از اربعین به علت بالا بودن تقاضا اتوبوس ها از مردم كرایه ۱۰۰ هزار تومانی گرفتند كه از نرخ مصوب (۷۶ هزار تومان كرایه مسیر تهران ـ مهران) بیشتر بود؛ اما در ایام پایانی هفته منتهی به اربعین به علت كم شدن تقاضا كرایه مسیر تا ۵۴ هزار تومان هم كاهش یافت و خیلی از رانندگان اتوبوس مجبور بودند مسافران شهرهای بین راه مانند همدان، كرمانشاه و ایلام را هم سوار كنند تا خالی به مهران نروند.
مردانی تصریح كرد: در مسیر برگشت مسافران و زائران هم به علت زیاد بودن تعداد خودروها اعم از اتوبوس، سواری و ون كه در قیمت ها با یكدیگر رقابت داشتند، امكان تخلف رانندگان اتوبوس وجود نداشت و حتی در مواردی برای آنكه همه صندلی ها را پر كنیم، كرایه كمتر از نرخ مصوب از مسافران می گیریم.
سیدرضا حسینی از دیگر رانندگان اتوبوس است كه در خط شهرهای غربی كشور فعال دارد و در روزهای اربعین مسافران را به مهران می رساند. وی با اشاره به تخلفات برخی اتوبوس ها در سال های گذشته، همچون سوار كردن مسافر بیشتر از ظرفیت اتوبوس یا دریافت كرایه بیشتر از نرخ مصوب، به خبرنگار مهر اضافه كرد: امسال نظارت پلیس راه بر اتوبوس ها بسیار زیاد بود و صورت وضعیت ها مرتب چك می شد تا مسافر بیش از ظرفیت سوار نشده باشد. ضمن اینكه رانندگان سواری هایی كه بدون نظارت بر قیمت كرایه های سنگین و بالای ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان از هر مسافر می گرفتند، به عنوان رقیب اتوبوس رانی بین شهری، اقدام به جابه جایی مسافر می كردند و به بلای جان اتوبوس ها تبدیل شده بودند.
این راننده اتوبوس ادامه داد: یكی دیگر از مسائلی كه سبب شد امسال بر خلاف سال های قبل استفاده از خودروهای عمومی كم شده و زائران به استفاده از خودروهای شخصی روی بیاورند، تصادف اتوبوس با تعداد كشته بالا در محور فیروزكوه بود كه سبب شدن ناگهان از حجم مسافران اتوبوس كاسته شود. این در شرایطی است كه ناوگان حمل و نقل بین شهری عمومی بسیار ایمن تر از خودروهای شخصی است ولی مردم با یك سانحه، ناگهان به خودروهای سواری رو می آورند كه ایمنی آنها از اتوبوس بسیار كمتر است.
عباس رحمانی راننده ایلامی كه در خط ایلام ـ كرمانشاه فعال است و این روزها بدلیل افزایش مسافر، در خط مهران ـ تهران كار می كند، به خبرنگار مهر اظهار نمود: در هیچ سالی یك سر خالی بودن اتوبوس ها به این شدت نبود به گونه ای كه وقتی همكاران من از تهران مسافران را به مهران می آوردند، نه تنها خبری از زائران در حال بازگشت نبود، بلكه حتی در شهرهای مسیر تا تهران هم هیچ مسافری وجود نداشت و اكثرا كل مسیر را حتی بدون یك نفر مسافر به تهران برمی گشتند. این مورد سبب شده بود تا با عنایت به كاهش متقاضیان سفر به مهران در ایام پایانی هفته منتهی به اربعین، تعداد زیادی از اتوبوس ها دو سه روزی را در مهران بمانند تا هم از هزینه های خالی رفتن اتوبوس كم كنند و هم اینكه بتوانند از موج بازگشت زائران استفاده كنند. ضمن اینكه مجبور بودند هزینه پاركینگ این چند روزی كه در مهران مانده اند را هم پرداخت كنند.
وی تاكید كرد: اگر قرار باشد درآمد این چند روز رانندگان اتوبوس هایی كه در مسیر تهران ـ مهران فعال بودند را با هزینه هایشان خصوصا میزان مصرف سوختی كه در ترافیك سوزاندند را مقایسه كنیم، می بینیم آنچه به عنوان كرایه دو برابری دریافت می شد، چندان كمكی به اقتصاد اتوبوس داران نمی نماید.
با این وجود هیچ یك از رانندگان اتوبوس حاضر نبود میزان درآمد خود از دو هفته تردد اختصاصی به مهران و مقایسه آن با درآمد خود از كل طول سال را به خبرنگار مهر اعلام نماید.
علرضا یك راننده جوان تهرانی است كه با خودروی شخصی پژو ۴۰۵ خود در یك هفته گذشته در مسیر تهران ـ مهران و بالعكس تردد داشته است. وی به خبرنگار اظهار داشت: رانندگان اتوبوس ها از رانندگان سواری به عنوان رقیب خود یاد می كنند این در شرایطی است كه اتوبوس های وی آی پی ۱۲۶ هزار تومان از مسافران می گرفتند ولی گازوییل را به قیمت لیتری ۳۰۰ تومان می خرند اما سواری ها مجبورند بنزین لیتری هزار تومان بزنند در طول مسیر هم حداقل یك بار سوخت گیری كنند كه به علت ترافیك سنگین مهران، در بیشتر موارد دو بار سوخت گیری می كردیم و بسیاری اتفاقات دیگر؛ ولی تنها ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان از مسافران می گرفتیم.
وی با هزینه های سنگین زائرانی كه با خودروهای خود به مهران آمده بودند اظهار داشت: بسیاری فكر می كردند با خودروی شخصی خود به مرز بیایند، هزینه هایشان كمتر می گردد اما نبود جایگاه سوخت در نزدیكی مرز سبب تولید صف طولانی پمپ بنزین مهران شده بود؛ همینطور با عنایت به اینكه باتری خیلی از سواری ها در طول مدتی كه پاركینگ مرزی مانده بودند، خوابیده بود، بعضی از نیسان وانت های امدادخودرو، هزینه های سنگینی از مسافران و زائران دریافت می كردند كه در عمل از قیمت كرایه اتوبوس بیشتر شده بود.