معضلات بازار كار از دانشگاه های نسل اول تا چهارم؛

آموزش نظریه بدون مهارت مشکل اصلی صنعت

آموزش نظریه بدون مهارت مشکل اصلی صنعت رصد کالا: یکی ازگلایه های تولیدکنندگان این است که تحصیل کرده ها برای مشغول شدن درخط تولید نیاز به آموزش چند ماهه دارند و دانشگاه ها مهارت را آموزش نمی دهند.



به گزارش رصد کالا به نقل از مهر، جامعه ها به لحاظ موضوعات فرهنگی و اجتماعی با هم متفاوت بوده است. اما برخی مسائل عمومی بین تمام جوامع مشترک بوده و راه حل ها می تواند یکسان باشد. امروز شاهد می باشیم که دانشگاه های نسل چهارم برمبنای سفارش کارفرماها به تربیت نیروی انسانی می پردازند. هم اکنون یکی از گلایه های تولیدکنندگان در ایران خصوصاً در بخش صنایع این است که کارگران و تحصیل کرده های حوزه مهندسی و دانشگاهی برای مشغول شدن در خط تولید نیاز به آموزش چند ماهه دارند. آنها معتقدند آموزش های دانشگاهی بیشتر نظریه بوده و فارغ التحصیلان مهارت لازم را در فعالیت عملی به دست نمی آورند. هزینه کردهای چند باره از دوره آموزش های رسمی دانشگاهی تا خصوصی، زمان و سرمایه را هرز می برد بدین سبب سوالی که مطرح می شود این است که آیا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهادی برای اصلاح سرفصل ها و کمک به آموزش در دانشگاه دارد؟
دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که در جستجوی دستیابی به هدف های آموزشی، پژوهشی و کارآفرینانه با توجه به مسؤولیت اجتماعی و منطقه ای فعالیت دارد. این تعریف جدید با اهداف توسعه پایدار و همین طور رابطه صنعت و دانشگاه هم راستا است. در حقیقت دانشگاه نسل چهارم در پاسخ به تنش های محیطی که مؤلفه بارز عصر فعلی است، پدیدار شده و در سیر تکاملی نسل های دانشگاه ها ظهور کرده است.
در پارادایم جدید برای رشد، دانشگاه ها به عنوان سهامداران اصلی محسوب می شوند که قادر به ایجاد تحول اجتماعی بوده و جایگاه آنها این امکان را می دهد تا رهبران آینده را آماده کرده و دانشی تولید کنند که زیربنای رشد اقتصادی پایدار و صنایع پایدار می باشد.
عنصر کلیدی در دانشگاه های نسل چهارم نقش آفرینی در عرصه اجتماعی و توسعه پایدار اقتصادیست. جوامع امروزی بطور فزاینده به سمت جوامع دانش بنیان حرکت می کنند، بدین سان نقش دانشگاه ها در مسائل اجتماعی، خصوصاً مسائل منطقه ای و محلی، برجسته تر شده است. دانشگاه ها با این رشد و توسعه جوامع از مؤسسات فرعی به مؤسسات اصلی تبدیل گشته و نقش موتور نوآوری دارند.
دانشگاه های مدرن باید بتوانند ضمن تکامل منطقه ای، در رقابت جهانی حضور داشته باشند و بطور فزاینده نقش خودرا در هماهنگی نقش آفرینان دولتی و خصوصی در کارهای نوآوری و توسعه استراتژی های منطقه ای جهت ایجاد یک چارچوب سازمانی ایفای نقش کنند. بی توجهی دانشگاه ها به مسؤولیت اجتماعی در هر یک از ابعاد آن نتایج مخربی به همراه دارد. هنگامی که دانشگاه ها وارد نسل چهارم می شوند، دانشگاه دیگر نمی تواند یک مجموعه فقط علمی باشد و باید صنعت در کنار دانشگاه قرار بگیرد. برمبنای اهداف پایداری و توسعه پایدار باید ملاحظات اجتماعی نیز در دستور کار دانشگاه ها قرار گیرد و در این جهت کوشا باشند. در این مرحله تمام تلاش این است که دانشگاه در بخش مسؤولیت اجتماعی انجام وظیفه کند.
از آموزش های رسمی تا غیررسمی
محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ی نیاز صنعت و همراهی دانشگاه ها در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه کسب وکار به مهر اظهار داشت: ساحت دانشگاه و ساحت عمل دو بعد جدا هستند. نمی توان گفت در دانشگاه آموزش های در رابطه با رشته ها را نداشته باشیم. آموزش های رسمی باید وجود داشته باشد چونکه خیلی از مباحثی که در دانشگاه ها گفته می شود در عرصه های نظری، ضروری هستند. آموزش های بخش خصوصی متفاوت از این است که دانشجویان در ساحت دانشگاه چه مباحثی را آموزش می بینند و آیا به درد فضای کاری شأن در رشته خودشان می خورد یا خیر. آموزش نظری و عملی هر دو برای بازار کار لازم است.
وی اضافه کرد: دغدغه کاربردی کردن آموزش های دانشگاهی در دولت های قبل هم وجود داشته در دولت فعلی خصوصاً با تمرکز بر رفع بیکاری فارغ التحصیلان، کارهایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شروع شده و در مجموعه دولت، این دغدغه بطور جدی درحال پیگیری است. به عنوان مثال در جلسه ۸۵ مصوبه ششم شورای عالی اشتغال، رییس جمهور به معاونت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ نمود که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادها برای بیکاران فارغ التحصیل مقطع ارشد و دکتری فوراً یک بسته پیشنهادی قابل اجرا داشته باشد. جلسه کارگروه ملی آن هم با حضور تمام نهادها متولی برگزار و قرار شد متولیان تمام ظرفیت هایی که برای حل مساله وجود دارد را رصد و در قالب طرحی قابل اجرا پیشنهاد کنند.
وی افزود: نهادهای مختلف مشوق های متفاوت بیمه ای، مالیاتی، آموزشی، فرهنگی و… دارند که جامعه کار و تولید از آنها باخبر نیست برای اینکه اطلاع رسانی خوبی انجام نشده است. حتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مشوق های بیمه ای و کارفرمایی و کارورزی خوبی وجود دارد.
معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امسال اعلام نمود نزدیک به ۱۵۰۰ عنوان رشته ای که در بازار کار دیگر نیازمندی به آنها وجود ندارد حذف گردیده است، اظهار داشت: در معاونت علمی ریاست جمهوری نیز کارهایی در ارتباط صنعت و دانشگاه شروع شده و این دغدغه دولت نسبت به معضل بیکاری فارغ التحصیلان را می رساند.
کریمی بیرانوند، افزود: در همین راستا در سازمان فنی و حرفه ای دو طرح «نخلستان» و «کهاد» درحال پیگیری است علاوه بر این که در دانشگاه علمی کاربردی بحث بورس دانش آموختگان، این که کسی که در این رشته آغاز به تحصیل کند توسط بخش خصوصی، بورس شغلی شود نیز درحال پیگیری است. در استانهای گوناگون مانند یزد و کرمان هم بورس بخش خصوصی در سرفصل دانشگاه ها دیده شده و در حقیقت یک جهاد همگانی در نهادها برای تمرکز و رفع عدم تطابق نیازهای بازار بر خروجی های دانشگاه انجام شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محوریت آنرا بر عهده دارد.
آمار بیکاری و اشتغال
معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود به نرخ بیکاری و اشتغال کشور اشاره نمود و اظهار داشت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در میان زنان و مردان طی دو سال اخیر سیر نزولی داشته است؛ بطوریکه نرخ بیکاری جوانان از ۱۹.۶ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۱۶.۹ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در سال ۱۳۹۷ یعنی قبل از پاندمی کرونا ۱۸.۳ درصد بوده که سال ۱۴۰۱ به ۱۲.۹ درصد برای زنان و مردان رسید.
وی افزود: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در جامعه زنان نیز از ۲۸.۲ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۲۲ درصد کم شده و این آمار در میان فارغ التحصیلان مرد از ۱۳.۱ به ۹ درصد رسیده است.
وی به مصوبات و ابلاغ های تعهداتی برای سازمان ها و نهادها در استانها اشاره نمود و اظهار داشت: مساله بیکاری فارغ التحصیلان در استانهای مختلف بطور جدی درحال پیگیری است؛ بطورمثال طرح مهارت آموزی در تابستان از آن جمله بود.
تشکیل مراکز جوارح کارگاهی درون دانشگاه ها
نسل چهارم دانشگاه در جهان درحال فعالیت بوده و حرکت به سمت تحولات بنیادی است. در این شیوه هر بخش نیازمندی های خودرا در عرصه نیروی کار اعلام و نیروها مطابق با این نیازمندی آموزش دیده و در دانشگاه ها تربیت می شوند. چرا در ایران از این ظرفیت استفاده نمی شود؟ معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه اظهار داشت: تعدادی از سازمان ها فعالیت در این زمینه را آغاز نموده اند. پیشنهاد بسته اجرائی که رییس جمهور به معاونت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ نمود که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادها برای بیکاران فارغ التحصیل مقطع ارشد و دکتری فوراً داشته باشد، مسائل مورد نظر دیده شده است. به عنوان مثال در جلسه نخست کمیته علمی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود تمام این مسائل عنوان شد و جز برنامه های اصلی معاون اشتغال وزارتخانه است.
وی اعلام نمود: در خیلی از استانها این مساله عملیاتی شده و دانشگاه علمی کاربری هم بر همین مبنا نیرو تربیت می کنند. همین طور تشکیل مراکز جوارح کارگاهی درون دانشگاه ها، مهارت را پیوست دانش می کنند. تمام این مسائل اقدامات مختلفی است که در راستای کم کردن گپ بین نیازمندی بازار کار و آموزش های مراکز رسمی درحال پیگیری و انجام است.

1402/07/04
13:42:41
5.0 / 5
318
تگهای خبر: آموزش , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها