آمار رسمی دولتی از ریسک خطرناک ایجاد اختلال، صیانت و فیلترینگ در شبکه های اجتماعی !

آمار رسمی دولتی از ریسک خطرناک ایجاد اختلال، صیانت و فیلترینگ در شبکه های اجتماعی ! رصد کالا: بررسی اجمالی گزارش انتشار یافته از روش های ارائه کالا یا خدمت واحدهای الکترونیکی دارای اینماد، نشان میدهد حالا رسانه های اجتماعی با سهم هشتاد و یک درصدی، نقش عمده ای در توسعه تجارت الکترونیکی ایفا می کنند و هر شکل از اختلال که در دسترسی به رسانه های اجتماعی به وجود بیاید، بر توسعه تجارت الکترونیکی تاثیر به سزایی می گذارد. طرح هایی چون صیانت، اختلال، کندی و فیلترینگ که اقتصاد دیجیتال را تهدید می کنند.



به گزارش رصد کالا به نقل از خبر آنلاین، در هفته‎ ای که گذشت «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی» گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۴۰۰ را ارائه نمود. داده های موجود در این گزارش، افق آینده تجارت الکترونیکی در کشور را مشخص می کند. آینده ای که ارقام مقایسه ای با سال قبل نشان می دهد، چندان خوشایند نیست و رو به افول رفته است.
خلق ارزش بواسطه فناوری، ثروت آفرین است
یکی از برنامه های دولت این است که سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور به ۱۰ درصد برسد، تجارت الکترونیکی، کسب و کارهای بخش خصوصی، بسترهایی که بواسطه آنها کسب وکار می تواند کالا و خدمت خودرا عرضه نماید از ارکان مهمی است که می تواند دستیابی به این هدف را سهل و هموار کند.
امروزه منبع اصلی کسب ثروت و قدرت، فناوری های دیجیتال منبع اصلی به حساب می آیند و کسانی که این فناوری ها را گسترش داده و بواسطه آنها خلق ارزش کنند، صاحبان اصلی ثروت و قدرت در عصر دیجیتال به حساب می آیند.
زیرساخت اصلی که دستیابی به خلق ثروت در عصر دیجیتال را ممکن می سازد، «اینترنت» و سهولت دسترسی به آنست. نگاهی گذرا به وضعیت توسعه تجارت الکترونیکی کشور نشان می دهد، حالا که سهم رسانه های اجتماعی در روش ارائه کالا یا خدمت واحدهای الکترونیکی دارای اینماد در مدت زمان ۴ سال از ۳۴ درصد به بالای ۸۰ درصد رسیده است، نباید موانع جدیدی سر راه رسانه های اجتماعی گذاشت.
عقبگرد در تجارت الکترونیکی
ساده ترین نگرانی که می توان درباره ی وضعیت تجارت الکترونیک کشور داشت، کاهش ارزش معاملات است. در سال ۱۴۰۰ رشد ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی به ۱۲ درصد رسیده است و برخلاف اینکه بنظر می رسد پیشرفتی انجام شده اما به اعتقاد کارشناسان باتوجه به تورم ۴۰ درصد سال ۱۴۰۰، این روند نه فقط افزایشی نبوده بلکه بیش از ۲۰ درصد نیز با کاهش روبه رو شده است.
ارزش معاملات تجارت الکترونیکی ۱۲۳۷ هزار میلیارد تومان
در سال ۹۷ مبلغ اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۲۰۸ هزار میلیارد تومان بود که این عدد بعد از یک سال (در سال ۹۸) و با گسترش زیرساخت های ارتباطی کشور، با ۱۰۳ درصد رشد مواجه گردید و به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسید. این روند رو به رشد سال ۹۹ نیز تکرار شد و ارزش کل معاملات تجارت الکترونیکی کشور در شش ماه نخست این سال به ۶۳۹ هزار میلیارد تومان رسید.
آخرین گزارش نیز مربوط به سال ۱۴۰۰ است که نشان میدهد در این برهه زمانی ارزش معاملات تجارت الکترونیکی کشور به ۱۲۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
بر اساس گزارش سال ۹۷ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در زمانی که کاربران اینترنت کشور ۶۲ میلیون نفر بودند و ضریب نفوذ اینترنت ۷۸ درصد و ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی ۵۷ درصد بود، ۲۴ درصد از واحدهای الکترونیکی دارای اینماد در کنار وب سایت، ۲۴ درصد از اپلیکیشن موبایل، ۳۴ درصد از رسانه های اجتماعی و ۱۹ درصد از پیامرسان ها برای ارائه کالا یا خدمت خود استفاده می کردند.

یک سال پس ازاین گزارش، تعداد کاربران اینترنت در کشور به ۷۳ میلیون نفر و ضریب نفوذ آن به ۸۹ درصد. در این بازه زمانی، ۲۶ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد در کنار به کارگیری سایت برای ارائه کالا یا خدمت خود از اپلیکیشن موبایل، ۶۸ درصد از رسانه های اجتماعی و ۶ درصد از پیامرسان ها استفاده کردند. یکی از پیامرسان های مهم که در سال ۹۷ برای ارائه خدمت از آن استفاده می کردند، تلگرام بود که در آن سال با دستور قضایی فیلتر شد. بعد از آن کسب وکارها به سمت استفاده از واتساپ برای ارتباط با مشتریان خود کوچ کردند.

در ۶ ماه نخست سال ۹۹، در صورتیکه ضریب نفوذ اینترنت در کشور با رشد خوبی همراه شد و توانست به ۱۰۲ درصد برسد و تعداد کاربران تا بیش از ۸۶ میلیون رشد داشت، واحدهای تجارت الکترونیکی که تعدادشان به ۳۳۳ هزار سایت رسیده بود، ۲۶ درصد از اپلیکیشن موبایل، ۶۸ درصد از رسانه های اجتماعی و ۶ درصد از پیامرسان ها برای ارائه کالا یا خدمت خود استفاده می کردند.

و حالا در آخرین گزارشی که از طرف این مرجع رسمی پخش شده، سهم رسانه های اجتماعی برای ارائه کالا یا خدمت به ۸۱درصد، پیامرسان ها به ۴۶ درصد و اپلیکیشن های موبایل به ۲۸ درصد رسیده است.

رشد حدود ۱۵ درصدی استفاده از رسانه های اجتماعی برای فروش کالا و ارائه خدمت در یک سال نشان میدهد اهمیت این شبکه ها در توسعه تجارت الکترونیکی به چه میزان است و اگر ایجاد محدودیت، ممنوعیت، اختلال، کندی، اجرائی شدن طرح هایی مانند طرح موسوم به صیانت شامل حال این شبکه ها که اینستاگرام سرآمد آنها است شود، توسعه تجارت الکترونیکی و بواسطه آن دستیابی به هدف بالا بردن سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور گرفتار مشکل می شود.
۴۱۴۱


منبع:

1401/06/24
10:34:17
5.0 / 5
689
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , اینترنت , تورم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها