عضو اتاق تهران مطرح كرد؛

تبعات درج قیمت تولیدکننده روی کالا

تبعات درج قیمت تولیدکننده روی کالا عضو اتاق تهران اظهار داشت: درج قیمت تولیدکننده روی کالا برای فروشگاه های زنجیره ای مشکلی ایجاد نمی کند اما ۲۰۰ هزار واحد صنفی کوچک و مصرف کنندگان عام اساسا با مشکل مواجه خواهند شد.



به گزارش رصد کالا به نقل از مهر، علی نقیب امروز در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به اشکالات شیوه نامه جدید وزارت صمت در مورد درج قیمت تولید کننده بر روی کالا به جای درج قیمت مصرف کننده، اظهار نمود: اساسا با شفاف سازی میتوان رقابت پذیری و کیفیت کالا را افزایش داد اما تحقق این مورد نیازمند زیرساخت است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: بخشنامه درج قیمت تولیدکننده روی کالا، در دو برگ صادر و در همین دو برگه مبحث بخشنامه ها برای همه کالا تعمیم داده شده است و بر مبنای آن تقریباً همه تولیدکنندگان کالاهای مختلف مکلف شده اند که قیمت تولیدکننده را بر روی کالا درج کنند.
نقیب افزود: بر مبنای بخشنامه مراکز فروش کالا همچون فروشگاه های زنجیره ای و یا واحدهای صنفی عرضه کننده باید از این پس بر مبنای درصد مشخصی قیمت مصرف کننده را در فروشگاه عرضه کننده تعیین کنند. این امکان برای فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد اما به نظر می آید در ارتباط با حدود ۲۰۰ هزار واحد صنفی کوچک امکان پذیر نباشد و اجرای آن با مشکلاتی مواجه شود و مشکلاتی را برای مصرف کنندگان عام به وجود خواهد آورد.
وی بیان نمود: شرکتهای بزرگ معمولا دارای واحدهای پخش هستند بنابراین اجرای این بخشنامه مشکلاتی را برای آنها به وجود نمی آورد اما شرکتهای کوچک برای حضور در بازار مجبور به عرضه یک سری تخفیفات و یا فروش کالا به صورت اعتباری هستند و بنابراین بر طبق این بخشنامه نمی توانند با شرکتهای بزرگ رقابت کنند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: همینطور درصدهایی که بعنوان سود توزیع کننده نسبت به قیمت تولیدکننده در نظر گرفته شده است کارشناسی شده نیست چونکه بر طبق این بخشنامه سود برای پخش سراسری ۱۰ درصد، منطقه ای ۷ درصد و استانی ۵ درصد در نظر گرفته شده که با عنایت به هزینه های لجستیک چنین چیزی امکان پذیر نیست و هزینه ها به درستی محاسبه نشده است.
وی اظهار داشت: ازاین رو انتظار این است که تا پیش از بروز مشکلات، وزارت صمت در مورد بخشنامه درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها به جای درج قیمت مصرف کننده بازبینی انجام دهد.
نقیب خاطرنشان کرد: هزینه های لجستیک برای کالاهای متفاوت فرق می کند و امکان دارد هزینه حمل کالاهای گران قیمت یک درصد قیمت تمام شده کالا باشد اما هزینه حمل کالاهای ارزانقیمت مثل نوشابه ها یا آب معدنی حدود ۱۰ درصد است.

1400/10/29
10:05:00
5.0 / 5
314
تگهای خبر: ارز , بازار , توزیع , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها