گزارش رصد كالا

یك میلیون خودرو LPG سوز، پاسوز تصمیم غلط وزارت نفت

یك میلیون خودرو LPG سوز، پاسوز تصمیم غلط وزارت نفت به گزارش رصد كالا وزیر نفت در حالی جهت استفاده از CNG بعنوان سوخت جایگزین بنزین اصرار دارد كه چهار دلیل برای ارحجیت استفاده داخلی LPG وجود دارد كه عایدی دو برابری برای دولت نسبت به صادرات خواهد داشت.


به گزارش رصد کالا به نقل از مهر، سالانه ۱۴ میلیون تن LPG در کشور تولید می شود که از این مقدار تنها ۶ میلیون تن بعنوان مصرف داخل و صادرات است. ۸ میلیون تن باقیمانده هم احتمالاً یا در خطوط لوله گاز طبیعی تزریق شده یا در فلرها می سوزد.
این مقدار گازمایع در حالی در فلرها سوخته یا در خط لوله تزریق می شود که در خیلی از مناطق دنیا همچون ترکیه، کره جنوبی، روسیه، ایتالیا و … گازمایع بعنوان سوخت اول جایگزین بنزین مطرح است. از طرفی در ایران حدود یک میلیون از صاحبین خودرو ها بنا به دلایلی همچون پیمایش زیاد و مقرون به صرفه بودن LPG، آنرا بعنوان سوخت جایگزین بنزین برگزیده اند.
اخیراً اما وزارت نفت در طرح سهمیه بندی LPG مناطق فاقد گاز طبیعی در خیلی از استان ها، صاحبین این خودرو ها را نادیده گرفته و در نتیجه برای آنها سهمیه ای در نظر نگرفته است. به دنبال این تصمیم، این رانندگان با مشکلات زیادی برای تهیه گازمایع خودروی خود رو به رو شده اند. بگونه ای که گاهی اوقات بیشتر از نصف روز خویش را صرف انتظار در صفوف تهیه LPG می کنند. این اتفاق در صورتی رخ داده است که به علت تحریم های ایران، امکان صادرات LPG به اندازه کافی برای وزارت نفت فراهم نیست ولی ظاهراً این وزراتخانه حاضر است سوخت گازمایع را در فلرها بسوزاند اما به خودرو ها ندهد. حال باید دید دلیل این کار چیست؟
عده ای از کارشناسان معتقدند تعارض منافع وزارت نفت، مانع اصلی طرح استفاده از LPG در خودرو ها است. چونکه در صورت صادرات LPG، صد درصد درآمد آن متعلق به وزارت نفت خواهد بود و در واقع برای جبران هزینه های یکی از شرکت های ملی تابعه وزارت نفت یعنی شرکت گاز استفاده می شود. این درحالی است که اگر وزارت نفت گازمایع را برای مصارف داخلی کشور توزیع کند، طبق قانون برنامه ششم توسعه و طبق قانون الحاق (۲) هیچ بخشی از منافع حاصل از فروش به وزارت نفت نمی رسد و کل درآمد حاصله به حساب هدفمندی یارانه ها و خزانه دولت واریز می شود و در واقع از دست وزارت نفت خارج است.
چطور وزارت نفت راضی می شود؟
رضا رحیمی، کارشناس حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با اختصاص ۴ میلیون تن LPG به سبد حمل و نقل و استفاده در خودرو ها، حتی اگر LPG با همین قیمت فعلی (هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان) در داخل عرضه گردد، جمع درآمد حاصل از فروش داخلی LPG و صادرات بنزین معادل آزاد شده، عایدی دو برابر صادرات این مقدار LPG را نصیب دولت می کند، اظهار داشت: ازاین رو حتی وزارت نفت هم می تواند در این سود دو برابری سهیم شده و مانند صادرات سایر فرآورده ها سهم ۱۴.۵ درصدی از صادرات بنزین دریافت کند. به نظر می آید تنها در این صورت است که وزارت نفت حاضر خواهد شد LPG را در سبد سوخت کشور به رسمیت بشناسد.
وی اضافه کرد: این پیشنهاد از این جهت مهم می باشد که در وهله نخست از هدر رفت و فلرینگ مقدار زیادی از گازمایع تولیدی کشور جلوگیری می شود. از سویی دیگر خودرو های LPG سوز به صورت رسمی، مجاز و محترمانه از جایگاه عرضه اتوگاز سوخت دریافت می کنند که احتمال خطرات در حین سوخت گیری آنها را می کاهد. از طرفی توزیع LPG در کشور سر و سامان می یابد. در نهایت هم واحدهای پتروشیمی یا فازهای پارس جنوبی که به علت تولید اجتناب ناپذیر LPG و عدم وجود مخازن ذخیره سازی برای این ماده مجبور شده اند ظرفیت تولید خویش را کاهش داده یا حتی تعطیل شوند، مجدداً با ظرفیت کامل آغاز به کار می کنند.
اختلاف ۱۰۰ دلاری قیمت ال پی جی نسبت به بنزین
بر اساس گفته های این کارشناس حوزه گاز دولت می تواند با توسعه زیرساخت استفاده از گازمایع در ناوگان حمل و نقل کشور و ایجاد جایگاه های رسمی و قانونی برای توزیع آن، زمینه صادرات بیشتر بنزین را فراهم نموده و به این طریق از ضرر ۳ میلیارد دلاری معادل ۶۰ هزار میلیارد تومانی در هر سال جلوگیری کند. این ضرر به علت عدم وجود محل مصرف مناسب داخلی برای LPG، بازار ضعیف صادراتی آن، کمبود وجود کشتی های خاص صادرات LPG، تفاوت قیمت و ارزان بودن ۱۰۰ دلاری LPG نسبت به بنزین در بازار فوب خلیج فارس و از سوی مقابل امکان صادرات آسان تر بنزین و عدم نیاز به کشتی های خاص برای صادرات بنزین به وجود آمده است و انتظار می رود ایران هم مشابه روسیه به تنوع سبد سوخت بپردازد. بگونه ای که روسیه بعنوان بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی دنیا، ۳ میلیون تن گازمایع و ۳ میلیون تن گاز طبیعی را به صورت تقریباً مساوی در جایگاه های LPG و CNG در صنعت حمل و نقل و خودرو استفاده می نماید و این استدلال که سوخت اول و تنها سوخت جایگزین بنزین در ایران باید CNG باشد ظاهراً مبنای علمی ندارد.


منبع:

1399/06/14
08:32:51
5.0 / 5
1885
تگهای خبر: ارز , بازار , توزیع , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها