تفاوت نرخ یك میلیونی لاستیك از كارخانه تا بازار

تفاوت نرخ یك میلیونی لاستیك از كارخانه تا بازار به گزارش رصد كالا ایرنا نوشت: حالا اوضاع بازار لاستیك به جز در دو نوع لاستیك پرایدی و وانتی، معتدل و آرام است. لاستیك پراید با تفاوت قیمت ۲۰۰ هزار تومانی  و لاستیك وانت با تفاوت قیمت یك میلیون تومانی در بازار نسبت به كارخانه به فروش می رسد. در بازار لاستیك های وارداتی باری هم اخلالی وجود ندارد.


در سال گذشته، بازار لاستیك روزهای آشفته ای را از اعتصاب رانندگان خودرو های سنگین به خاطر گرانی لاستیك های باری، تا كمبود و قیمت های متفاوت لاستیك های سواری در بازار گذراند. از سویی دیگر، تولیدكنندگان این صنعت هم مانند دیگر صنایع، با مشكلات متفاوتی روبرو شدند. اما اوضاع كنونی این بازار چطور است؟ آنطور كه فعالان بازار این صنعت در گفتگو با ما روایت می كنند، اوضاع این بازار با وجود كاهش پنج درصدی تولید، آرام است. ۱۰ كارخانه تولید لاستیك فعال می باشند و تنها در بازار دو نوع لاستیك، مشكلاتی وجود دارد. در حوزه لاستیك های وارداتی برای كامیون داران نیز، اخلالی در بازار وجود ندارد. كامیون داران: مشكلی برای لاستیك نداریم «احمد كریمی» دبیر كانون كامیون داران درباره وضعیت كنونی تامین لاستیك برای این صنف می گوید: «اكنون مساله لاستیك مانعی برای فعالیت ناوگان حمل و نقل نیست. به اندازه ای كه حمل و نقل بدون مشكل جریان داشته باشد، لاستیك در بازار وجود دارد.» كریمی ادامه می دهد: «شاید در مورد برخی از سایزها مشكل وجود داشته باشد، ولی به اندازه ای نیست كه به توقف یك ناوگان به خاطر نبود لاستیك منجر شود. در مجموع می توان اظهار داشت كه هیچ مشكلی نداریم. بازار برخی از سایزها كاملا اشباع شده است. برخی از سایزهای دیگر هم با عنایت به تدبیر وزارت صنعت و سازمان راهداری كه ثبت سفارش های اخیر را قبول كردند، به نظر می رسد كه بزودی حل می شود.» دبیر كانون كامیون داران درباره وضعیت قیمت لاستیك های باری می گوید: «قیمت لاستیك در چند سال افزایش پیدا نكرده بود. اما در یك سال گذشته، هم قیمت مواد اولیه و هم ارز افزایش زیادی داشت. در این شرایط قاعدتا قیمت لاستیك افزوده می شود. از سال قبل كه مشكلات شروع شد، هم تولیدكننده و هم واردكننده درخواست افزایش قیمت دادند و قیمت ها اندكی افزایش پیدا كرد.» به قول كریمی، حالا قیمت لاستیك وارداتی چینی با كیفیت خوب در سایز ۳۱۵ حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در سایز ۳۸۵ حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. قیمت نمونه های اروپایی هم حدود ۱۵ درصد بیشتر است. دبیر كانون كامیون داران می گوید: «مشكلی كه ما داشتیم، واردات لاستیك های بی كیفیت بود. دقت به كیفیت لاستیك ها در واردات كم بود. اما حالا برای آن نامه نوشتیم و سخت گیری بیشتر شده است.» آیا قیمت لاستیك هایی كه به دست كامیون داران می رسد، در كارخانه و بازار یكی است؟ كریمی در اینباره می گوید: «خوشبختانه سامانه ای كه در سازمان راهداری تعریف شده، این مشكل را هم حل كرده است. هم تولیدكننده و هم واردكننده وظیفه دارند كه میزان موجودی شان را به وزارت صنعت اعلام كنند. بعد با هماهنگی این استان ها با حواله سازمان راهداری و یا انجمن های صنفی به نمایندگی تعیین شده، لاستیك را توزیع می مكنند و از این جهت امكان عرضه با قیمت بالاتر ندارد. مگر اینكه نیاز كامیون بیشتر از میزان تعیین شده باشد كه در این صورت باید از بازار آزاد تهیه نماید و قیمت كمی متفاوت است.» فروشندگان: گرانی لاستیك پراید به خاطر تولید كم است «داوود سعادتی نژاد» رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیك ردباره وضعیت كلی بازار می گوید: «بازار هم اكنون مشكلی ندارد. در مورد لاستیك های باری كه كامیون ها مشكل داشتند، با وارد شدن وزارت صنعت و ساماندهی شان، بازار اشباع شده است. هم اكنون تنها برای لاستیك پراید و نیسان وانت مشكل داریم كه اگر كارخانه ها درایتی داشته باشند، این هم حل می شود.» سعادتی نژاد ادامه می دهد: «در حال حاضر بازار از نظر عرضه لاستیك، اشباع است. تنها قالب برخی از لاستیك هایی را كه وارداتی هستند، نداریم.»
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیك، از وضعیت قیمت ها در بازار چنین روایت می كند: «در حال حاضر قیمت كارخانه و بازار لاستیك تنها ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان تفاوت می كند. همه انواع لاستیك بر مبنای قیمت های مصوب است. برخی از لاستیك ها هم حتی زیر قیمت مصوب در بازار فروخته می شوند. تنها تفاوت برای همان قیمت لاستیك پراید و نیسان است.» به قول سعادتی نژاد، هم اكنون قیمت مصوب لاستیك پراید حدود ۳۵۰ هزار تومان است كه در بازار آزاد حدود ۳۵۰ هزار تومان فروخته می شود. همینطور قیمت كارخانه و بازار لاستیك نیسان وانت هم نزدیك به یك میلیون تومان، اختلاف دارد. وی می گوید: «اختلاف قیمت به خاطر كمبود این دو نوع لاستیك در بازار است. چاره اندیشی برای رفع مشكل آن هم فقط این است كه كارخانه ها درایت كنند و تولید این دو قالب را بیشتر كنند.» تولیدكنندگان: تولید لاستیك پراید ۲۲ درصد افزایش یافته است «مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران، درباره وضعیت فعلی تولید لاستیك می گوید: «در ۵ماه اول امسال، ۵ درصد نسبت به ۵ ماهه اول سال ۹۷ كاهش تولید داشتیم. ولی ما با خون دل تولید می نماییم. با مسائل و مشكلات و مصائب بسیاری كه ناشی از شرایط موجود اقتصادی می باشد، تولید می نماییم.» به قول تنها، سالانه در كشور ۲۸۰ هزار تن لاستیك تولید می شود، در صورتی كه ظرفیت منصوب این صنعت ۳۷۰ هزار تن در سال است. ۴۵ درصد از مواد اولیه تولید لاستیك وارداتی است. برای تامین ۵۵ درصد از دیگر مواد هم برخی تولیدكنندگان به تامین ارزی نیاز دارند. وی می گوید: «در این شرایط ما برای تامین مواد اولیه داخلی با افزایش قیمت های بی ضابطه روبرو بودیم. برای انتقال ارز و خریدهای خارجی مشكلات جدی داشتیم. با این وجود ۱۰ كارخانه تولید تایر داریم كه هر ۱۰ تای آنها فعال می باشند.» سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران درباره كمبود لاستیك پراید و نیسان می گوید: «ما در ۵ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نه تنها كاهش تولید نداشتیم بلكه ۲۲ درصد افزایش تولید تایر پراید داشتیم.» به قول مصطفی تنها از آغاز امسال تا آخر مردادماه، یك میلیون و ۸۳۰ هزار حلقه لاستیك پراید تولید شده است، در صورتی كه در مدت مشابه سال قبل یك میلیون و ۴۹۰ هزار حلقه لاستیك پراید تولید شده بود. وی می گوید: «بازار منطق خاص خودش را دارد كه با تولید متفاوت می باشد. اگر در بازار مشكلی وجود دارد، این مشكل به تولید برنمی گردد. الان قیمت تایر پرایدی بالاترین تفاوت قیمت بازار با قیمت مصوب –یعنی قیمتی كه كارخانه ها عرضه می كنند- در تایر پراید است. نمی خواهم به فعالان بازار اتهامی بزنم ولی وقتی در كارخانه اضافه تولید هم داشتیم، باید از بازار پرسید كه چه اتفاقی می افتد؟ شاید به دنبال تحت فشار گذاشتن دولت هستند تا تعرفه ها را پایین بیاورد و بتوانند كاری را كه با تایر باری كردند، این دفعه با تایر سواری كنند.» تنها ادامه می دهد: «با شلوغی هایی كه سال قبل برای تایر باری ایجاد شد؛ تعرفه واردات آنرا ۵ درصد كردند، برایش ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دادند و همه مقررات لازم را هم به حداقل رسانند.» اما در لاستیك های وانتی، اوضاع متفاوت می باشد. سخنگوی انجمن صنفی تایر ایران می گوید: «قیمت های مصوب برای تولید این نوع لاستیك خیلی پایین و سبب زیان كارخانه های تولیدكننده است. به همین خاطر، كارخانه ها رغبتی به تولید تایرهای وانتی ندارند. آنها در حال مذاكره با سازمان حمایت هستند كه در قیمت ها تعدیل ایجاد كنند.»

1398/07/06
18:16:24
5.0 / 5
3343
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , توزیع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها