مدیرعامل گروه هتل های هما مطرح كرد؛

نیاز به تبلیغات بین المللی داریم، تعرفه ریالی، مشكلی بزرگ است

نیاز به تبلیغات بین المللی داریم، تعرفه ریالی، مشكلی بزرگ است رصد كالا: مدیرعامل گروه هتل های هما از برنامه ویژه این مجموعه برای تعطیلات آخر هفته پایتخت نشینان اطلاع داد و اظهار داشت: برای رفع مشكل حضور گردشگر های بین المللی در كشور، نیاز به تبلیغات بین المللی داریم.



به گزارش رصد كالا به نقل از مهر، گروه هتل های هما دارای ۵ هتل ۵ ستاره است كه در شهرهای مشهد (۲ هتل)، تهران، شیراز و بندرعباس (هركدام یك هتل) پذیرای میهمان داخلی و خارجی است. این مجموعه كه یكی از قدیمی ترین مجموعه های هتل داری در ایران است، هم اكنون با ۹۵۰ اتاق و حدود ۱۰۰۰ پرسنل اداره می گردد.
در این رابطه اصغر خیامیان، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه هتل های هما در گفتگو با خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز، ضمن بررسی اقدام ها و اهداف این مجموعه برای بهبود هرچه بهتر خدمات در عرصه پذیرایی از میهمانان داخلی و خارجی، در مورد مشكلات موجود در صنعت هتل داری و راه های برون رفت از آنها، به بیان مطالب مختلفی پرداخت كه در زیر آنها را می خواهید خواند:
بازسازی آبرومندانه و مزیت های رقابتی
خیامیان در ابتدا در مورد اقدام های مهم صورت گرفته برای بازسازی و نوسازی بعضی از این هتل ها، اظهار داشت: هتل شماره یك مشهد كه به هتل احمدآباد معروف است، اخیرا و به شكلی آبرومندانه ای بازسازی شده و شرایط بسیار مطلوبی را بدست آورده است. همینطور ۴ طبقه از هتل تهران و بخشی از طبقات هتل بندرعباس هم در برنامه های بازسازی و تجهیز قرار گرفت؛ آنهم در شرایطی كه فعالیت آنها تعطیل نشد و كمترین مشكلی برای میهمانان داخلی و خارجی پیش نیامد.
وی با اشاره به اینكه به خاطر استفاده فراوان، باید هتل ها در زمان های مختلف بازسازی و مورد مرمت قرار بگیرند چونكه میهمانان داخلی و خارجی خصوصا گردشگر ها كوچكترین نكات منفی را منعكس می كنند، افزود: از دیگر استراتژی های كلان ما، توسعه هتل ها در شهرهای مختلف است. در این راستا زمینی را در اصفهان برای ساخت هتل كلنگ زدیم اما مشكلاتی برای آن بوجود آمد كه درحال رفع آن هستیم تا هرچه زودتر پروژه ساخت آن آغاز شود. همینطور طرح توجیهی ساخت یك هتل در همدان هم آماده شده كه بزودی اقدام های لازم در این زمینه هم شروع می گردد.
سبد كامل مجموعه برای عرضه خدمات به همه اقشار
مدیرعامل گروه هتل های هما همینطور با اشاره به اینكه درحال مذاكره با یك مجموعه هستیم تا در جزیره های كیش و قشم هم دو هتل جدید به داشته های گروه اضافه شود، اضافه كرد: مجموعه هما یكی از زیر مجموعه های هلدینگ گردشگری تامین (هگتا) است كه ۵۰ درصد سهام شركت ایرانگردی و جهانگردی (دارای هتل های ۴ و ۳ ستاره) و مجموعه رفاه گستر (دارای هتل های ۳ و ۲ ستاره) را دراختیار دارد كه سبب می گردد سبدمان در دارا بودن هتل های ۲ ستاره تا پنج ستاره كامل بوده و بتوانیم خدمات مورد نظر را به مسافران در هر قشری عرضه دهیم.
وی با تاكید بر اینكه برای ساخت هتل باید اصل مهم دارا بودن لوكیشن، لوكیشن و لوكیشن را در نظر گرفت، در مورد مزیت رقابتی هتل های این شركت نسبت به سایر هتل ها اینگونه اظهارنظر كرد: برند شركت، مهمترین مزیت های رقابتی ماست. ضمن اینكه برخلاف سایر هتل های ۵ ستاره، هر یك از هتل های ۵ ستاره هما دارای یك باغ زیبا در مجموعه خود هستند كه شرایط بسیار بهتری را برای اقامت مسافران فراهم می كنند.

كاهش اشغال ظرفیت هتل ها نسبت به سال ۱۳۹۶
خیامیان در بخش دیگری از صحبت هایش، با اشاره به اینكه در ایران پتانسیل ساخت هتل های مختلف وجود دارد، تصریح كرد: ساخت هتل و هتلداری بیزینس جالب اما پردرسری است خصوصا در سال های اخیر كه دورنمای نامشخصی مقابل مان قرار گرفته است چونكه در یك مقطع درخواست مسافران به شدت افزایش یافته و در مقطع دیگر به شدت كاسته می شود. البته در چند ماه اخیر و به خاطر نوسانات ارزی، رشد میهمانان عراقی خصوصا در هتل های مان در شهر مشهد افزایش یافته اما در شهرهای دیگر، شاهد كاهش سفرهای داخلی و مسافران خارجی هستیم.
وی در ادامه به كاهش ضریب اشغال هتل ها در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ اطلاع داد و اضافه كرد: متاسفانه یكی از اشكالات بزرگ صنعت هتل داری، عرضه آمارهای غیر شفافی است كه از جانب برخی مدیران و نهادها عرضه می گردد. مطمئنا اگر آمارهای صحیح حضور مسافران و توریستهای داخلی و خارجی تنها از جانب جامعه هتل داران عرضه شود، در نهایت به سود همگی اعضا بوده چونكه اگر آمارها در این حوزه شفاف و دقیق باشد، سیاست گذاری ها بعدی به نحوی خواهد بود كه برای این جامعه مثمر ثمر خواهد شد.
نیاز به تبلیغات بین المللی
مدیرعامل گروه هتل های هما نداشتن تبلیغات مناسب در خارج از كشور را از دیگر مشكلات صنعت هتل داری برشمرد و اضافه كرد: متاسفانه باوری غلط و اشتباه در خارج از كشور شایع شده كه در ایران امنیت وجود ندارد. مطمئنا وقتی عامل عدم امنیت وجود نداشته باشد، عامل قیمت نمی تواند نقش تعیین كننده ای در سفر گردشگر های خارجی ایفا كند و درصورتیكه عامل امنیت وجود داشته باشد، می توان در مورد بحث تعیین نرخ و قیمت گذاری در سفرهای مسافران بین المللی صحبت كرد. امروزه كشور تركیه در زمینه تبلیغات بین المللی درمورد اماكن تفریحی و اقامتی كشورش تبلیغات بسیار زیادی انجام می دهد و توانسته در جذب گردشگر های بین المللی و درآمدزایی در عرصه گردشگری به موفقیت های بزرگی دست یابد.
وی صنعت های توریسم و هتل داری را صنعت های بسیار حساس دانست و تصریح كرد: در شرایط فعلی از یكسو گردشگر ها تفكر غلطی در مورد وضعیت داخلی كشورمان از بعد امنیتی و بعد مسائل تفریحی و اقامتی دارند و از جانب دیگر سرمایه گذار خارجی نمی تواند ریسك كرده و در كشورمان در زمینه ساخت هتل سرمایه گذاری كند و بعد نگران باشد كه به خاطر برخی مشكلات مجبور به ترك ایران شود، درحالیكه پولش را تبدیل به خاك و سیمان كرده و نمی تواند آنرا با خود ببرد.
خیامیان در ادامه خاطرنشان كرد: البته وقتی تبلیغات بین المللی در مورد وضعیت امنیت كامل و اماكن تفریحی و اقامتی داخل ایران به خوبی صورت گیرد، شرایط برای جذب گردشگر و افزایش درآمد در بخش گردشگری به مراتب بهتر خواهد شد. به صورت مثال چند سال پیش مدیران یكی از بزرگترین هتل های زنجیره ای ژاپنی به كشورمان سفر كردند و در این بازدید یكی از مدیرانش با صراحت اعلام نمود تصور ذهنی اش از تهران، شهری مانند دهلی بوده كه ظاهری نامناسب داشته و مردم فقیر در كنار خیابان زندگی می كنند اما وقتی وضعیت تهران را از نزدیك مشاهده كرده، نگاهش به شرایط كشورمان كاملا تغییر نمود و اصلا باورش نمی شد كه ایران چنین شهرهای امن و زیبایی دارد.
معظلی به نام تعرفه ریالی
وی در بخش دیگری از گفتگویش با خبرگزاری مهر، در پاسخ به این پرسش كه برای مقابله با مشكلات حاصله از تحریم های آمریكا و تاثیرات منفی نوسان نرخ ارز چه برنامه ها و تدابیری دارید؟، اظهار نمود: نرخ ارز باید برای هتل داران و صنعت گردشگری یك فرصت باشد اما متاسفانه بخشنامه سازمان میراث فرهنگی در دولت نهم كه در زمان رحیم مشایی و توسط ملك زاده عرضه و هتل ها موظف شدند كه تعرفه ریالی داشته باشند، درحالیكه قبل از آن هم تعرفه ارزی و هم تعرفه ریالی داشتیم. این تصمیم با مخالفت خیلی از سوی جامعه هتل داران روبرو شد ولی متاسفانه در نهایت این تصمیم غیركارشناسانه، اجرایی شد.
مدیرعامل گروه هتل های هما با اشاره به اینكه در آن مقطع زمانی، موافقت شد نرخ ریالی بالاتر برده تا تفاوت تسهیل ارز جبران شود، اضافه كرد: وقتی با هتل داران صحبت كنید، متوجه می شوید آنها نمی توانند در طول سال طبق تعرفه اعلام شده از جانب اتحادیه اتاق های خویش را به مسافران عرضه كنند بلكه میانگین نرخ فروش هتل ها بسیار پائین تر از نرخی است كه مجوز دارند؛ پس افزایش نرخ ارز هم كمكی به هتل داران نكرد. ضمن اینكه در زمان هایی مانند امروز، تفاوت بین نرخ ارز و نرخ ریالی بسیار شد؛ یعنی اتاقی در هتل ما اگر شبی ۶۵۰ هزار تومان هم قیمت گذاری شود، یعنی ارزش آن ۴۰ دلار بوده كه بسیار پائین است. در نهایت این تفاوت نرخ، نصیب آژانس داران می گردد نه هتل داران چونكه بر مبنای ارز قیمت داده و مسافر می گیرند.

منافع مشترك هتل داران و آژانس داران
وی با اشاره به اینكه تا هتلی نباشد، آژانس های مسافرتی نمی توانند در جذب گردشگر و توریست موفق باشند، افزود: هتل دار و آژانس دار، لازم و ملزوم همدیگر هستند، پس منفعت هتل، منفعت آژانس را هم به دنبال خواهد داشت. اینكه در چنین وضعیتی، آژانس دار زیاده خواهی كرده و تمام منفعت را برای خود بخواهد، سبب ضرر و زیان هتل دار بوده و سبب كاهش كیفیت خدمات هتل ها و محل های اقامتی می گردد كه هرچند در كوتاه مدت به سود آژانس داران می گردد اما در مجموع به ضرر خواهد شد.
خیامیان صحبت هایش را اینگونه افزود: از جانب دیگر با عنایت به افزایش كالاهای مصرفی داخلی، نمی توانیم نرخ ریالی اتاق ها را به خاطر پائین بودن درصد اشغال، افزایش دهیم چونكه دیگر كشش داخلی وجود ندارد ولی می توانیم این مشكل را با دریافت ارز از خارجی ها تامین كرد اما امروزه به خاطر قانون مصوب شده، این راهكار هم قابلیت اجرایی ندارد. در نهایت مجور می شویم هزینه ها را كاهش دهیم كه با عنایت به اینكه ۶۰ درصد هزینه های یك هتل ۵ ستاره نیروی انسانی اسست، پس مجبوریم تعدیل نیرو داشته یا اضافه كاری آنها را كاهش دهیم كه بطور قطع تبعات و صدمه های اجتماعی بسیاری را به همراه دارد.
هتل داران سرمایه گذار اصلی صنعت توریسم
وی با تاكید بر اینكه مسئولان میراث فرهنگی باید به این مساله مهم، نگاه جدی داشته و این مشكل را برطرف كنند، خاطرنشان كرد: سرمایه گذار اصلی این صنعت هتل داران هستند چونكه یك آژانس را با حداقل سرمایه گذاری می توان تاسیس كرد اما جهت راه اندازی و اداره یك هتل، به سرمایه گذاری میلیاردی و نیروی انسانی با توجه نیاز دارد؛ همینطور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اشتغالزایی نقش دارد، پس حمایت اصلی باید از هتل داران صورت بگیرد.
مدیرعامل گروه هتل های هما با اشاره به اینكه یك گردشگر الزامی ندارد در خریدهای داخل ایران حتما از ریال استفاده نماید و می تواند از ارزهای معتبر بین المللی بهره ببرد، این اجازه هم به هتل داران داده شود كه در خدماتی كه مسافران خارجی داده می شود، از خدمات ارزی بهره مند شود، تصریح كرد: وقتی یك هتل ۵ ستاره در خارج از كشور شبی ۳۰۰ دلار است، اجازه دهند ما حداقل شبی ۲۰۰ دلار از مسافران خارجی دریافت نماییم نه ۴۰ دلار؛ اتفاقی كه اظهر من الشمس بوده تا كی باید منتظر اتخاذ چنین تصمیم مثبتی از جانب جامعه هتل داران باشیم، اتفاقی كه به سود همه هتل داران خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش كه چرا جامعه هتل داران در این خصوص اقدامی نمی كند؟، اظهار نمود: البته آقای حمزه زاده چندی قبل قول دادند كه هفته آینده این مشكل برطرف می گردد اما هنوز هفته آینده نیامده! و مشكل هم پابرجا می باشد.

دنبال بازارهای جدید هستیم
خیامیان با اشاره به اینكه بعضی از مدیران آژانس های مطرح اعلام نمودند كه تعداد تورهای شان كاهش یافته، در مورد اقدام های جدید گروه هتل های هما برای جایگزین كردن ایده های جدید برای برون رفت از وضعیت فعلی، اینگونه توضیح داد: فعالانه به دنبال بازارهای جدید هستیم كه یكی از مهمترین آنها، توریسم درمانی است. با عنایت به تغییر قیمت نرخ و جایگاه حرفه ای پزشكی در ایران، خیلی از گردشگر ها برای انجام عمل زیبایی، نازایی و یا موارد دیگر به ایران سفر می كنند كه در شهرهای مشهد و شیراز اقدام های ویژه ای دراین خصوص انجام داده ایم.
وی افزود: در شهر شیراز، با همكاری سازمان تامین اجتماعی كه پزشكان حاذق و بیمارستان های مجهزی دارد، می خواهیم پكیج درمانی مناسبی را در اختیار گردشگر ها در زمینه گردشگر درمانی قرار دهیم تا خدمات ویژه ای را به گردشگران و مسافران خارجی عرضه نماییم. همینطور می خواهیم در آینده ای نزدیك، پزشكان زبده ای را برای وزیریت اولیه در محل هتل های مان مستقر نماییم تا مسافران در بدو ورود یا در زمان اقامت شان، به بهترین شكل خدمات پزشكی را دریافت نمایند.
سرمایه گذار اصلی این صنعت با تاكید براینكه بیمارانی كه برای عمل زیبایی، نازایی و موارد دیگر به ایران سفر می كنند، مدت زمان بیشتری را در شهرهای محل درمان سپری می كنند كه این مساله به درآمدزایی هتل ها كمك شایانی می كند، افزود: طرح دیگرمان، عرضه خدمات ویژه به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی آنهم در زمان هایی بوده كه شاهد كاهش مسافر هستیم. در این رابطه چندی قبل جمعی از بازنشستگان این سازمان با پرداخت ۹۰ هزار تومان، از امكانات اقامتی مان در شهر مشهد استفاده كردند؛ اتفاقی كه هم برای هتل و هم برای آنها مفید بود.
برنامه های ویژه برای تعطیلات آخر هفته
وی طرح دیگر این هتل را عرضه تخفیف های ویژه در ایام پایانی هفته برشمرد و درمورد آن اینگونه توضیح داد: با عنایت به اینكه اغلب ظرفیت هتل مان در تهران در طول هفته را كسانی اشغال می كنند كه فعالیت های تجاری داشته یا برای انجام امور اداری به پایتخت می آیند، در انتهای هفته با كاهش حضور مسافر روبرو می باشیم. در این رابطه و در قالب طرحی جذاب، تصمیم گرفتیم كه تخفیف ۶۰ درصدی را برای اجاره اتاق های هتل تهران در ایام پنجشنبه و جمعه درنظر بگیریم، اتفاقی كه سبب می گردد علاقمندان با یك هزینه اندك، یك شبانه روز را در كنار خانواده در هتل اقامت كرده و از امكاناتی همچون استخر، صبحانه در بوفه به شكل مجانی و... بهره برده و آخر هفته ای فراموش نشدنی را به همراه خانواده شان تجربه كنند؛ اتفاقی كه بسیار جذاب بوده و برای اجرایی شدن آن، نیاز به تبلیغات و اطلاع رسانی داریم.
خیامیان در انتها اظهار داشت: در صنعت گردشگری، جذب گردشگر خارجی از وظایف آژانس های مسافرتی است و وظیفه اصلی هتل ها خدمات دهی در حد اعلی است. اگر من بخواهم، وظیفه آژانس دار را انجام دهم یا بالعكس، اتفاق خوبی رخ نمی دهد، پس بهتر است به فكر افزایش خدمات، ارتقای كیفیت هتل ها در بازسازی ها، آموزش پرسنل و بهبود هرچه بهتر خدمات هتل، خود باشم. به طور مثال درخارج از كشور، اگر فردی خودش برای گرفتن اتاق به هتل برود، باید هزینه بیشتری نسبت به رزو آن اتاق توسط یك آژانس دهد؛ این یعنی همكاری بسیار خوبی بین هتل ها و آژانس ها وجود دارد تا هر دو طرف از این فضا سود لازم و كافی را ببرند.

1397/08/27
00:04:48
5.0 / 5
205
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها