یك مقام مسئول؛

دلال ها، عامل افزایش قیمت میوه و تره بار، كمبود نداریم

دلال ها، عامل افزایش قیمت میوه و تره بار، كمبود نداریم رصد كالا: رئیس اتحادیه تولیدكنندگان و صادركنندگان میوه اظهار داشت: سطح كنونی افزایش قیمت ها ناشی از كمبود تولید میوه نمی باشد.


به گزارش رصد كالا به نقل از صداوسیما، صدرالله نیاورانی در گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما با اشاره به اینكه مقدار زیادی از افزایش قیمت میوه و تره بار، كاذب است، اظهار داشت: كمبود تولید امكان دارد علت بخش اندكی از افزایش قیمت باشد اما سطح كنونی افزایش قیمت ها ناشی از كمبود تولید میوه نمی باشد. وی ادامه داد: بخشی از این افزایش قیمت به دلیل سرما زدگی و بخشی هم به دلیل افزایش نرخ های داخلی مانند افزایش قیمت كرایه های حمل و نقل، هزینه بسته بندی و بارگیری است. وی افزود: قیمت میوه در عمده فروشی با آنچه كه در مغازه ها بدست مردم می رسد متفاوت و مورد اعتراض مردم و حتی تولیدكنندگان است كه متاسفانه به این اعتراض به خوبی رسیدگی نمی گردد. نیاورانی افزود: قیمت میوه ها از تولیدكننده تا مصرف كننده بدست واسطه ها و دلال ها افزایش می یابد و میوه فروشان در مغازه با بیش از سود مجاز آن را می فروشند. صادرات وقتی انجام می گردد كه مازاد مصرف داخلی داشته باشیم وی با اشاره به اینكه در ۱۷ استان كشور، سرمازدگی داشتیم، اضافه كرد: از مناطق دیگر تولید داشتیم و در بازار كمبود محصول احساس نمی گردد. نیاورانی افزود: با عنایت به كمبود تولید، صادرات میوه صورت نمی گیرد و صادرات در موارد اضافه تولید انجام می گردد. رئیس اتحادیه تولیدكنندگان و صادركنندگان میوه اظهار داشت: ساعات كار میادین بزرگ میوه و تربار باید محدود شود تا اقدامات دلالان در آنجا قابل نظارت بیشتر و بهتری داشته باشد. نیاورانی اضافه كرد: باید فاكتور با شكل یكسان و اصلی بارفروشی و با مهر و شماره اتحادیه بارفروشان باشد و به سازمان تعزیرات معرفی شود تا فاكتورهای جعلی تولید نشود. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار هم در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینكه افزایش قیمت میوه ها در داخل میدان های میوه و تره بار اتفاق می افتد، اظهار داشت: اتفاقاتی كه قبل از خرید مغازه داران میوه فروش رُخ می دهد به ما ارتباطی پیدا نمی نماید. عدم عرضه فاكتور و عدم خالص فروشی؛ عامل گرانی است اسدالله كارگر در ادامه تایید نمود كه علت اصلی گرانی میوه و صیفی جات در بازار، عرضه نكردن فاكتور و خالص فروشی توسط بارفروشان و سودجویی واسطه گران و نبود تعادل در عرضه و تقاضاست. رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران هم با حضور در این برنامه اظهار داشت: در میدان میوه و تره بار نرخنامه ای داریم كه به وسیله نماینده جهاد كشاورزی، نماینده بازرسی اتاق اصناف، اتحادیه میوه فروشان و اتحادیه بارفروشان تنظیم می گردد و میوه ها در داخل میدان بر طبق این نرخنامه فروخته و فاكتور صادر می گردد. حسن صابری با اشاره به اینكه بارفروشان میوه و تره بار، حق العمل كار هستند، اضافه كرد: ۹۰ درصد از بارفروشانی كه در میدان های بزرگ میوه و تره بار فعال می باشند در رسته حق العمل كاری می باشند و مستقیم با كشاورز كار می كنند اما در این میان زنجیره ای هم وجود دارد كه جزو اعضای اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار نیستند و خودشان خریدهای خویش را انجام می دهند و آن را به میدان حمل می كنند و به صورت حق العمل كاری بار خویش را با عنایت به عرضه و تقاضا می فروشند. وی اظهار داشت: علت اصلی گرانی میوه، سرمازدگی آخر فروردین امسال است كه بنا بر برآورد خسارات وزارت جهاد كشاورزی، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از تولید امسال ما كم شده و بخش زیادی از میوه های هسته دار كشورمان از بین رفته است. صابری با اشاره به اینكه فاكتور این اتحادیه، متحدالشكل و مورد تائید اتاق اصناف است، اضافه كرد: همه اعضای این اتحادیه از این نوع فاكتور استفاده می نمایند و ملزم به صدور فاكتور هستند. وی با اشاره اینكه ساعات اصلی فعالیت میادین، از حدود ۲۳ تا حدود ۵ بامداد است، اضافه كرد: باید دست به دست هم دهیم تا كیفیت تولید میوه ها را افزایش دهیم چونكه فقط حدود ۲۰درصد تولیدات داخل، مرغوب و با كیفیت هستند. رئیس هئیت مدیره اتحادیه سراسری باغداران ایران هم با اشاره به اینكه با عنایت به شرایط اقلیمی كشورمان با كیفیت ترین میوه ها را تولید می نماییم، اظهار داشت: اساسنامه سازمان میادین میوه و تره بار باید اصلاح گردد و حق العمل كارهای این صنف باید میوه را بر مبنای كیفیت آن خریداری كنند. كمال یداللهی اضافه كرد: حق العمل كارها و خریداران میوه در میادین میوه وتره بار باید لباس و فاكتور متحدالشكل داشته ومشخص باشند. سخنگوی سازمان تعزیرات حكومتی كشور اظهار داشت: اختلاف قیمت میوه در بعضی از استان ها نسبت به تهران به ۶۰ تا ۷۰ درصد می رسد. میوه ۷ دست می چرخد تا بدست مصرف كننده برسد در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری، سید یاسر رایگانی در ارتباط تلفنی با این برنامه اضافه كرد: نیروهای سازمان تعزیرات حدود یك ماه در میادین میوه و تره بار مستقر بودند و به نحوه عرضه در میادین و خرده فروشی ها ایراداتی داریم. وی افزود: متاسفانه یك نوع میوه در میادین میوه و تره بار ۶ تا ۷ بار دست به دست می گردد تا به دست مغازه دار برسد. رایگانی افزود: در سطح عرضه هم مشكلاتی وجود دارد برای مثال میوه های بسته بندی شده در سوپرماركت ها با ۲ تا ۳ برابر قیمت میوه در میادین تره بار عرضه می گردد. وی با اشاره به اینكه حجم كمی از پرونده ها در زمینه میوه و تره بار به سازمان تعزیرات ارجاع می شود، اظهار داشت: كمتر از ۱۵۰۰ پرونده از ابتدای امسال تا كنون در این زمینه در سراسر كشور به این سازمان ارجاع شد كه در مقایسه با دیگر پرونده های صنفی، ناچیز است. رایگانی با اشاره به اینكه سازمان تعزیرات حكومتی كشور، سازمان ناظر نیست، اضافه كرد: این سازمان، مرجع رسیدگی كننده است و نظارت بر بازار بر عهده اتحادیه ها و اصناف و اداره كل صنعت، معدن و تجارت است كه باید تخلفات را به سازمان تعزیرات حكومتی ارجاع دهند. رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران هم با اشاره به اینكه با عنایت به كیفیت میوه ها سه نوع قیمت گذاری كف، سطح و ممتاز وجود دارد، اظهار داشت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد میوه های تهران در میدان های اقماری توزیع می گردد. صابری با اشاره به اینكه باید همفكری نماییم و بازار تولید و عرضه میوه را به درستی مدیریت نماییم، اضافه كرد: سال گذشته عرضه میوه مازاد بر تقاضا بود به صورتی كه قیمت هندوانه تا اردیبهشت به اندازه ای پایین بود كه خوراك دام می شد. از باغدار ارزان می خرند اما گران می فروشند در ادامه یداللهی رئیس هئیت مدیره اتحادیه سراسری باغداران ایران هم با تاكید بر اینكه باید شفاف سازی شود، اظهار داشت: میوه های تولیدی باغداران را با قیمت كم می خرند و با چند برابر قیمت می فروشند. در ادامه كارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار هم اظهار داشت: اعضای اتحادیه ما ۱۵ تا ۳۵ درصد سود می گیرند و به قیمت های خرید خود اضافه می كنند.

1397/06/06
13:55:34
5.0 / 5
33
تگهای خبر: بازار , بسته بندی , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها