گوشیهای سری Mate، نمادی از تفكر هوآوی

گوشیهای سری Mate، نمادی از تفكر هوآوی رصد كالا: PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate RS، جدیدترین محصول سری Huawei Mate با چه پشتوانه تاریخی در حوزه فناوری به بازار عرضه شد؟ این پرسشی است كه هوآوی در ادامه به پاسخ آن می پردازد.



به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام وب سایت هوآوی، مدت زمان زیادی از رونمایی هواوی از سری خیره كننده P20 نمی گذرد تا این شركت بار دیگر پیشتازی خویش را در حوزه دوربین گوشیهای هوشمند تثبیت كند. این رونمایی، با پرده برداری از محصول دیگر این شركت یعنی PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate RS كه با همكاری شركت پورشه دیزاین طراحی شده و قیمت بسیار بالایی دارد، همراه شد. شاید هواوی و اپل تنها تولیدكنندگان گوشی هوشمند هستند كه می توانند گوشیهای خویش را در این سطح، قیمت گذاری كنند.

اگر سری P را نقطه تقاطع بین تصورات مهندسی و راهكارهای مدگرایانه بدانیم، سری Mate، تصویری بارز از فرهنگ مهندسی هواوی بشمار می رود. برای هواوی، این دو سری از محصولات، در روندی نه چندان متفاوت از آنچه بازیگران مرد و زن نقش اول، فیلم را به پیش می برند، متمم یكدیگر هستند.

اوج گیری هوآوی با Mate:

در واقعیت، اوج گرفتن هواوی در بازار موبایل، هم سو با توسعه تاریخ سری Mate این شركت است. این جمله كه سری Mate هواوی، مهم ترین سری در تمام دستگاه های در سطح پرچمدار تولید چین به حساب می آیند، امری است كه همه با آن موافق هستند. با این حال، داستان موفقیتی كه این سری به خود دیده، كاملاً دراماتیك است: این داستان، شامل رقبای خودشیفته و مغرور و در آن سو، تحلیل های دقیق بازار و تعهد هواوی به پیروزی در بازار گوشیهای بالارده ها است.

این داستان در اوایل ۲۰۱۳ یعنی زمانی كه هواوی خیلی آرام و بی سروصدا سری جدید محصولات خویش را با عنوان Mate عرضه نمود كلید خورد؛ سری كه بزرگ ترین نكته مثبت فروش آن، صفحه نمایش بزرگ بود. هواوی به جای قراردادن این محصول در سری های قبلی خود مانند سری قدیمی D كه در بازار پرچمداران و گوشیهای رده بالا تثبیت شده بود، سری جدیدی را تولید كرد.

دستگاه یادشده یعنی نخستین گوشی از سری Mate هواوی، توانست به موضوعی جذاب برای علاقه مندی مدیران اپراتورهای همراه و رسانه ها مبدل شود. آن ها نخستین كسانی بودند كه این دستگاه را شناسایی و درخواست نمودند و همگی آن ها پیگیر نسل بعدی این دستگاه ها شدند. شاید همین بازخورد، این اعتماد به نفس را به هواوی داد تا به پیش برود. در واقع تا قبل از این، هواوی قادر نبود عرضه هیچ یك از محصولات سریD یا P را در سرزمین اصلی خود یعنی چین، عملی سازد. هواوی به پیروزی كامل و مطلق در بازار موبایل نیاز داشت وگرنه به هواویی كه امروز می شناسیم تبدیل نمی شد.

در سال بعد از آن، هواوی نسل دوم سری Mate یعنی Mate 2 را ارائه كرد. بعد از این بود كه چیپ ست های ساخت هواوی، وارد نسل نُهم تولید خود شد. تعهد و پیش بینی هواوی جهت استفاده از چیپ ست ساخت خود، قابل تحسین است. بعد از نخستین سال های سخت و طاقت فرسا، سری Kirin 9 به بهترین شریك برای گوشیهای سری Mate تبدیل شد. Mate 2 روی شانه های پرتوان سری پیش از خود توسعه بیشتری پیدا كرد: این محصول از صفحه نمایش بزرگ بهره مند شده، پاسخ نیازهای كاربران و مشتریان را در خود جا داده، طول عمر باتری بالایی داشت و دامنه كاربری آن گسترش یافت تا كاربران دولتی و شركتی را هم پوشش دهد.

فرصتی كه رقبا به هوآوی دادند

با وجود این، هواوی همچنان به یك فرصت و شانس نیاز داشت كه كمی بعد از آن به وجود آمد. سامسونگ با تمركز زیاد روی سری S محصولات خود، تمركزش را روی سری Note كاهش داد؛ سری محبوبی كه كاربران سامسونگ از استفاده از آن لذت می بردند. این امر، فرصت را به سری Mate هواوی داد تا بازار را تصاحب كند.

در پایان، با حركت به موازات هر دو دسته مزایای داخلی و خارجی، سری Mate به رشد انفجاری رسید. در مدت زمان برگزاری IFA 2014، هواوی با رد كردن سری ۳، ۴ و ۵، از Mate 7 رونمایی نمود.

در مصاحبه بعد از این رویداد، مدیرعامل هواوی یعنی Richard Yu اظهار داشت: ما توانستیم به بهبود عملكرد قابل توجه دست پیدا نماییم. از نقطه نظر فنی، ما چند نسل به سمت جلو جهش داشته ایم. از همین رو در طرح نامگذاریمان هم چند نسل را فاكتور گرفتیم. اجازه دهید در ادامه بررسی روی دستگاه پرطرفداری كه سرنوشت هواوی را تغییر داد داشته باشیم.

با پایگاه كاربری كه دو نسل قبلی بوجود آورده بودند و صفحه نمایش بزرگ، Mate 7 را باید نمادی از یك موفقیت خالص فناورانه به حساب آورد: این محصول نخستین گوشی هوشمند اندرویدی است كه از قابلیت بازكردن قفل با استفاده از حسگر تشخیص اثرانگشت بهره می برد و همینطور نخستین دستگاه در جهان است كه به تراشه هشت هسته ای ناهمگون (دارای هسته های پرداشی با فركانس های مختلف) و همینطور نسبت زیاد و قابل توجه صفحه نمایش به بدنه مجهز شده است.



با توجه به اینكه دستگاهی مناسب در زمان مناسب پرده برداری شد، Mate 7 به موفقیت تجاری عظیمی مبدل شد. در زمان پرده برداری، تقاضای بازار به حدی بالا بود كه بخش تامین، زمان دشواری را برای دنبال كردن میزان تقاضا سپری نمود. HUAWEI Mate 7 از فروش چشمگیر هفت میلیون دستگاه در زمان حضور در بازار بهره برد. از زمانی كه آقای Yu سكان هدایت بخش تجارت همراه هواوی را در دست گرفت شركت را به نحوی هدایت كرده تا دستگاه هایی ساده، دلپسند و باكیفیت را برای هدف قراردادن بازار محصولات رده بالا توسعه دهد. موفقیت Mate 7 تاكید بیشتری روی فلسلفه بازار او داشت: محصولات اصلی پرچمدار باید قابلیت های تاثیرگذاری را به نمایش بگذارند. هواوی و Yu هر دو معتقدند مسیر رسیدن به موفقیت را تنها با محصولات قدرتمند می توان طی كرد.

تمایز معنادار برای نخستین بار

به دنبال Mate 7، هواوی از محصولی متمایز از برند خود یعنی Mate S پرده برداری كرد. این محصول طراحی ویژه ای داشت كه به اندازه كافی و حتی با درنظر گرفتن استانداردهای امروزی، مدرن بوده و از بدنه پشتی خمیده و ارگونومیك بهره می برد. این محصول، قیمت به مراتب بالاتری در مقایسه با Mate 7 داشت. شاید هواوی با این محصول در حال تجربه این امر بود كه چگونه می توان شگفتی مهندسی را با هنر تركیب كرد تا محصولی را تولید كرد كه بهترین ها را پشت سر می گذارد؟ برای هواوی، این محصول نیاز نبود تا فروش خوبی داشته باشد. هواوی بدون وقفه، عملكرد خویش را در سری محصولات پرچمدار، بهبود داده و از نحوه نام گذاری می توان مشاهده كرد كه هواوی قصد داشت Mate S را به محصولی مبدل كند كه چراغ راهنمای آینده را از نسل پیشین گرفته و در دستان خود نگه دارد.



اما در عوض، چراغ راه به Mate 8 سپرده شد كه طراحی و قیمت آن نزدیك تر به سری Mate بود. بعد از این، Mate 9 شگفت انگیز به بازار آمد كه از طراحی نوآورانه و در عین حال آشنا بهره می برد. سخن شما صحیح است! Mate 9 با الگوبرداری از زبان طراحی مشابه با Mate S طراحی شد اما نسخه توسعه یافته تری از آن بشمار می رود كه به DNA طراحی هواوی كه توسط پرچمدارهای این شركت تفسیر و توضیح می شود، نزدیك تر است.



هوش مصنوعی به بازی وارد می شود:

اگر سامسونگ مانع پیشرفت هواوی نشده بود، Mate 9 Pro از صفحه نمایشی با شیشه خمیده بهره مند می شد تا به راحتی در تاریخ بعنوان یكی از چشم نوازترین دستگاه های سری Mate شناخته شود. اما پاسخ هواوی در قالب Mate 10 نمود پیدا كرد؛ پرچمداری كه همچنان می تواند بدون طراحی خمیده، فوق العاده باشد! هواوی توانست با سری Mate 10 Huawei به نخستین تولیدكننده گوشی هوشمند مبدل شود كه از قابلیت هوش مصنوعی در بخش سخت افزاری خود بهره مند شده است. NPU یا همان واحد پردازش عصبی روی این دستگاه، وظیفه محاسبات برپایه الگوریتم های هوش مصنوعی را عهده دار شده است و می تواند این امر را با سرعت و بهره وری بهتری انجام دهد. به این طریق، هواوی توسعه تكنولوژی هوشمندانه متمركز روی مشتریان را بهبود داد. این راهكار وقتی بیشتر به تایید رسید كه اپل هم از این روند در آیفون ده خود تبعیت كرد. این اتفاق، اعتماد به نفس هواوی را بهبود داده و بدون شك به عاملی برای تغییر برنامه های كوالكام مبدل شد.



برخلاف هواوی و اپل كه محاسبات هوش مصنوعی را در دستگاه های خود به پردازنده مستقل AI واگذار كردند سامسونگ همچنان به استفاده از تراشه های GPU (پردازشگر گرافیكی) و DSP (پردازشگر مبدل سینگاهای معمولی به دیجیتال) برای این امر ادامه داد. از سوی دیگر، Snapdragon 835 به قابلیت های هوش مصنوعی مجهز نشد. این امر، شرایط شركت های چینی تولیدكننده گوشی هوشمند را برهم زد؛ آن ها هم خواهان ایفای نقش در حوزه هوش مصنوعی بودند. این در شرایطی است كه قابلیتی ویژه كه برای تشخیص سوژه و صحنه با استفاده از هوش مصنوعی استفاده می گردد هم محبوبیت ویژه ای به دست آورد؛ قابلیتی كه با عنوان عكاسی با هوش مصنوعی یا همان AI Photography شناخته می گردد.

با افزایش استفاده از قابلیت عكس برداری توسط هوش مصنوعی، مسیر حركتی هواوی همچنان ادامه داشت. در واقع، مزایایی كه این شركت در مقایسه با دیگر طراحان تراشه در زمینه توان محاسباتی دارد، این اعتماد به نفس و فرصت را به آن ها داد تا تمركز دو برابری روی هوش مصنوعی داشته باشند: این امر به بومی سازی اپلیكیشن های هوش مصنوعی منجر شده و اكوسیستم هوش مصنوعی را برپایه پلت فرم HiAI این شركت توسعه داد. سرمایه گذاری روی این راهكارها در نهایت امر سبب شد هواوی موقعیت پیشتازی خویش را در بازار تثبیت كرده و قوت ببخشد.

ایستگاه بعد كجاست؟

اینكه بگوییم عرضه تمامی دستگاه های سری Mate توانست مطابق با پیش بینی های داغ در بین هسته اصلی كاربران این برند پیش برود، تقلیل سطح حقایق است و اساساً واقعیت به این مورد محدود نمی گردد. اما هواوی هم بدون چالش های خاص خود نیست. مشخص كردن این امر كه گزینه بعدی كه می تواند سبب تداوم سلطنت این برند شود چیست، شاهكار كمی نخواهد بود. پس از هوش مصنوعی، چه تكنولوژی خواهد آمد؟ در پاییز پیش رو پیگیر اخبار باشید تا به پاسخ این سوال برسید.




1397/04/19
13:25:59
5.0 / 5
118
تگهای خبر: بازار , تكنولوژی , تولید , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
رصدکالا
rasadkala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت رصد كالا محفوظ است

رصد كالا

یافتن بهترین قیمت برای کالاها